Jag har tagit emot informationen från lektionsplaneringen. Jag kommer nu att skapa ett prov för ämnet geografi och årskurs 9 med tema bergarter.

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Bergarter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika typer av bergarter, deras bildningsprocesser samt de geologiska processer som påverkar landskapet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
  • Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.

Betygskriterier

Eleven har grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och processer samt om samspelet mellan människa, samhälle och natur. Eleven visar det genom att föra enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av geografiska processer som formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av bergart bildas av magma som stelnar?
A) Sedimentär
B) **Magmatisk**
C) Metamorf
D) Granit

2. Vilken process innebär att material slits bort och transporteras?
A) Magmatiska processer
B) **Erosion**
C) Metamorfism
D) Platttektonik

3. Vilken typ av bergart bildas av sediment som pressas samman?
A) **Sedimentär**
B) Magmatisk
C) Metamorf
D) Granit

4. Vad menas med platttektonik?
A) En typ av bergart
B) **Teorin om hur jordens plattor rör sig**
C) Erosionens påverkan
D) Transformation av bergarter

5. Vilken av följande bergarter är en metamorf bergart?
A) Granit
B) **Gnejs**
C) Sandsten
D) Lera

6. Vilken typ av bergart kan bildas genom tryck och temperatur utan att smälta?
A) **Metamorfa**
B) Sedimentära
C) Magmatiska
D) Basalt

7. Vilken typ av bergart är basalt?
A) **Magmatisk**
B) Metamorf
C) Sedimentär
D) Granit

8. Vilka av följande är exempel på endogena processer?
A) Erosion
B) **Jordbävningar och vulkanutbrott**
C) Nederbörd
D) Solens påverkan

9. Vilken process kan leda till skapande av fossiler?
A) **Sedimentär bildning**
B) Metamorfism
C) Magmatisk aktivitet
D) Vulkanutfall

10. Vad menas med sediment?
A) **Avlagringar av material**
B) Magma under jorden
C) Förändrad bergart
D) Vatten som bärare av ämnen

11. Vad heter den process genom vilken bergarter förändras under tryck?
A) Basaltbildning
B) Sedimentering
C) **Metamorfism**
D) Kimmelering

12. Vilken typ av bergart kan du förvänta dig att hitta på en plats där erosion dominerar?
A) **Sedimentär**
B) Magmatisk
C) Metamorf
D) Vulkanisk

13. Vad är skillnaden mellan endogena och exogena processer?
A) Endogena skapas av erosion
B) **Endogena är inre processer medan exogena påverkar ytan**
C) Exogena orsakar jordbävningar
D) Endogena är relaterade till människor

14. Vad kännetecknar en sedimentär bergart?
A) **Den består av sediment som har pressats ihop**
B) Den har alltid en magmatisk ursprung
C) Den har alltid en glansig yta
D) Den bildas alltid under vatten

15. Varför är bergarter viktiga för samhället?
A) De är endast för skönhet
B) **De utgör våra naturresurser och byggmaterial**
C) De påverkar inte miljön
D) De är oumbärliga i matproduktionen

Resonerande frågor

1. Hur påverkar bergarters egenskaper och distribution de naturliga resurser som finns i ett område?
Syftet är att nära koppla kunskapen om bergarter till deras praktiska betydelse.

2. Vilka endogena processer har du lärt dig om, och hur påverkar de vår planet? Ge exempel.
Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för geologiska fenomen.

3. Hur kan vi som samhälle arbeta för att minska riskerna kopplade till jordbävningar och erosion?
Frågan uppmanar till att tänka kritiskt kring samhällsplanering och riskminimering.

4. Vilken roll spelar människan i förändringen av bergarternas formationer?
Inviterar till reflektion över människans påverkan och ansvar.

5. Hur är bergarternas cykler kopplade till klimatförändringar?
Gör samband mellan geologi och aktuella miljöfrågor tydliga.

6. På vilket sätt kan kunskap om bergarter och geologiska processer påverka våra byggmetoder?
Ger perspektiv på hur geologisk kunskap används praktiskt.

7. Diskutera hur bergarters förändringar kan påverka ekosystem.
Uppmuntrar studier av samspelet mellan geologi och biologi.

8. Vilka är de långsiktiga konsekvenserna av människans påverkan på bergarter?
Frågan öppnar för diskussion om hållbarhet och framtida utmaningar.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng).

För betyg:

E: Minst 8 poäng, varav minst 0 från resonerande frågor.

C: Minst 12 poäng, varav minst 3 från resonerande frågor.

A: Minst 18 poäng, varav minst 5 från resonerande frågor.

“`