Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Geografi – Förberedelse inför nationella provet






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper kring centrala geografiska begrepp och fenomen inför det kommande nationella provet. Provets frågor ska framhäva både faktakunskaper och förmåga att resonera kring geografiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förbereda eleverna inför det nationella provet genom att repetera viktiga geografiska begrepp, fenomen och teman. Detta inkluderar förståelse för klimat, naturresurser samt människans påverkan på miljön och hur dessa faktorer samverkar i vårt samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara geografiska fenomen och processer samt använda geografiska begrepp och modeller i sina resonemang. Eleven bör även kunna reflektera över frågor som rör samhälle och miljö.

Prov

Faktafrågor

1. Vad karaktäriserar tropiskt klimat?

  • A) Kalla vintrar och varma somrar
  • B) Höga temperaturer och mycket nederbörd
  • C) Måttliga temperaturer och lite nederbörd
  • D) Mycket snö och låga temperaturer

2. Vad kallas den process genom vilken människor flyttar från landsbygden till städer?

  • A) Urbanisering
  • B) Migration
  • C) Suburbanisering
  • D) Industrialisering

3. Vilka är de största sjöarna i Sverige?

  • A) Vänern och Vättern
  • B) Vänern och Mälaren
  • C) Stora Le och Stora Nötte
  • D) Hjälmaren och Stora Le

4. Hur påverkar människan klimatet?

  • A) Genom utsläpp av växthusgaser
  • B) Genom att plantera träd
  • C) Genom att recycla
  • D) Genom att spara energi

5. Vilka faktorer kan påverka jordens naturresurser?

  • A) Populationstillväxt
  • B) Teknologiska framsteg
  • C) Klimatförändringar
  • D) All ovanstående

6. Vad innebär hållbar utveckling?

  • A) Att spara energi
  • B) Att balansera ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet
  • C) Att öka produktionen
  • D) Att minska befolkningstillväxten

7. Vad kan global uppvärmning leda till?

  • A) Lägre havsnivåer
  • B) Ökade havsnivåer
  • C) Stabilare klimat
  • D) Ingen påverkan på klimatet

8. Vilka områden är mest sårbara för översvämningar i Sverige?

  • A) Bergsområden
  • B) Lågland och kustområden
  • C) Skogsområden
  • D) Öknar

9. Hur används GIS i samhället?

  • A) För kartläggning och analys av geografiska data
  • B) För statistiska analyser enbart
  • C) Endast för utbildning
  • D) Ingen praktisk användning

10. Vilka exempel finns det på hur urbanisering påverkar miljön?

  • A) Ökad grönområden
  • B) Minskad luftförorening
  • C) Ökad investering i kollektivtrafik
  • D) Ökad avfallsgenerering

11. Vad är viktigast enligt hållbar utveckling?

  • A) Att tillgodose behov utan att äventyra framtida generationers behov
  • B) Att maximera ekonomisk vinst
  • C) Att bevara alla resurser för framtiden
  • D) Att tillverka mer varor

12. Vilka effekter kan migration ha på ett samhälle?

  • A) Enbart positiva
  • B) Både positiva och negativa
  • C) Ingen effekt
  • D) Endast negativa

13. Vad har påverkan på klimatet globalt?

  • A) Utsläpp av koldioxid
  • B) Lokala väderförhållanden
  • C) Ingen påverkan av människans aktiviteter
  • D) Endast naturliga fenomen

14. Vad kännetecknar naturresurser?

  • A) De är alltid förnybara
  • B) De kan vara både förnybara och icke-förnybara
  • C) De finns alltid i överflöd
  • D) De är enbart mineraler

15. Hur kan vi arbeta för att motverka global uppvärmning?

  • A) Genom att öka koldioxidutsläpp
  • B) Genom att minska utsläppen och investera i förnybar energi
  • C) Genom att avveckla skolor
  • D) Genom att skära ner på forskning

Resonerande frågor

1. Diskutera hur urbanisering påverkar miljön i olika delar av världen. (Syftet är att få eleverna att reflektera och koppla till verkliga händelser.)

2. Hur kan individer bidra till hållbar utveckling? Ge konkreta exempel. (Ger eleverna möjlighet att visa personlig reflektion och medvetenhet.)

3. Vilka konsekvenser kan klimatomställningar ha för svenska städer? (Uppmanar till insikt om lokala och globala förändringar.)

4. Resonera kring sambandet mellan migration och ekonomisk utveckling. (Bjuder in till djupare analys av komplexa frågor.)

5. Vilka metoder kan användas för att kartlägga klimatförändringar? (Reflekterar över teknologiska framsteg och deras tillämpningar.)

6. Hur påverkas lokalbefolkningen vid exploatering av naturresurser? (Kräver eleverna att tänka på etiska frågor.)

7. Diskutera vikten av internationellt samarbete i miljöfrågor. (För att uppmuntra globalt perspektiv och samarbete.)

8. Hur kan GIS användas för att lösa moderna samhällsproblem? (Uppmanar till kreativt tänkande och koppling mellan teori och praktik.)

Bedömning

Faktafrågor: 15 poäng totalt, varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: 12 poäng totalt, varje resonerande fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×