Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Geopolitik och globalisering
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sina kunskaper om geopolitik och globalisering, och hur dessa faktorer samverkar samt påverkar internationella relationer och lokalsamhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Centralt innehåll som provet ämnar testa: “Vad geopolitik innebär och dess betydelse i en globaliserad värld. Hur globala flöden av varor, människor och information påverkar länder och deras relationer.”
Kunskapskrav
Provet kopplas till följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på hur geopolitik och globalisering samverkar samt resonera kring konsekvenserna av detta för internationella relationer och lokala samhällen.”
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär geopolitik?
- A. Konsumtionsmönster
- B. Politisk makt som påverkas av geografi
- C. Internationell handel
- D. Atmosfäriska förhållanden
- Vilket av följande beskriver globalisering bäst?
- A. Ökad isolering av länder
- B. Förändrade lokala kulturer
- C. Ökat samarbete och handel mellan länder
- D. Minskat beroende av varandra
- Vad är ett exempel på en aktuell geopolitisk fråga?
- A. Ökad livslängd
- B. Spänningar mellan USA och Kina
- C. Utveckling av grön teknik
- D. Större utrymme för cykeltrafik
- Hur påverkar globalisering de lokala samhällena?
- A. Ökad lokal produktion
- B. Förändrade handelsvillkor
- C. Minskat informationsflöde
- D. Stabilare ekonomier
- Vilka faktorer påverkar geopolitik?
- A. Bara befolkningen
- B. Naturresurser, befolkning och maktrelationer
- C. Kulturella traditioner
- D. Nationella lagar
- Vad beskriver begreppet maktbalans?
- A. En enda nations dominans
- B. Jämvikt mellan olika maktcentra
- C. Ojämlikhet mellan länder
- D. Ekonomisk tillväxt
- En konsekvens av geopolitik kan vara:
- A. Minska internationella relationer
- B. Befolkningsökning
- C. Förändrade handelsvillkor
- D. Stabilitet i alla länder
- Vad handlar kulturell globalisering om?
- A. Spridning av ekonomiska idéer
- B. Ökat fokusering på miljöfrågor
- C. Spridning av idéer och traditioner
- D. Bättre utbildningssystem
Resonerande frågor
- Hur kan geopolitiska konflikter påverka ekonomin i ett land? Eleverna ges möjlighet att visa djupgående förståelse för sambanden mellan geopolitik och ekonomi.
- Ge exempel på hur globalisering kan både lösa och förvärra geopolitiska konflikter. Eleverna får chansen att analysera komplexa relationer och motstridiga resultat av globalisering.
- Diskutera hur digitalisering påverkar geopolitik i modern tid. Eleverna kan utforska nya aspekter av geopolitik som inte funnits tidigare.
- Vilka konsekvenser kan geopolitik ha på lokalsamhällen i Sverige? Frågan uppmuntrar till reflektion över hur globala frågor kan localiseras.
- Hur kan en stat agera för att förbättra sin geopolitik? Eleverna ges möjlighet att resonera kring strategier och diplomati.
- Vilken roll spelar internationella organisationer i geopolitik? Eleverna kan diskutera betydelsen av globala samarbeten och deras påverkan.
- Diskutera huruvida geopolitik kan påverka individens liv. Eleverna får möjlighet att koppla teorin till personliga erfarenheter.
- Hur kan utbildning och medvetenhet om geopolitik påverka framtida generationers politiska beslut? Eleverna uppmanas att tänka framåt och koppla sina insikter till samhällsutvecklingen.
Bedömning
Provet kan bedömas enligt följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt besvarad fråga (totalt 8 poäng)
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 16 poäng)
För att uppnå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).