Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: GIS
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om endogena och exogena processer samt förståelse kring sårbara platser och hur GIS kan användas för att analysera dessa frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
- Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar.
Betygskriterier
Eleven använder geografins metoder och verktyg på ett i huvudsak fungerande sätt för att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera förhållanden på olika platser och i olika regioner.
Prov
Faktafrågor
- Vilken process ligger bakom jordbävningar?
A) Erosion
B) Endogena processer
C) Exogena processer
D) Vittring - Vad syftar GIS på?
A) Geologi och inspektion
B) Geografiska informationssystem
C) Geografiska integrationssystem
D) Global informationssystem - Vilket av följande är ett exempel på exogena processer?
A) Vulkanutbrott
B) Erosion
C) Kontinentaldrift
D) Isostasi - Vad är en sårbar plats?
A) En plats med hög befolkningstäthet
B) En plats som är utsatt för miljömässiga risker
C) En plats med rikliga resurser
D) En plats som aldrig har drabbats av katastrofer - Vilken typ av risk är kopplad till översvämningar?
A) Hydrologisk risk
B) Geologisk risk
C) Klimatisk risk
D) Biologisk risk - Vilken typ av indikator används för att mäta sårbarheten hos platser?
A) Ekonomisk indikator
B) Social indikator
C) Miljöindikator
D) Politisk indikator - Vilken av följande faktorer kan öka sårbarheten hos en plats?
A) Ökad utbildning
B) Urbanisering
C) Förbättrad infrastruktur
D) Högre inkomster - Vilka av följande processer kan orsaka landskapsförändringar?
A) Politik och ekonomi
B) Människans påverkan
C) Klimatförändringar
D) Alla ovanstående - Vad är en konsekvens av torka i sårbara områden?
A) Ökad regnmängd
B) Matbrist
C) Förbättrad markbördighet
D) Minskad temperatur - Hur kan GIS bidra till att förstå sårbara platser?
A) Genom att visualisera data och mönster
B) Genom att förutse jordbävningar
C) Genom att eliminera risker
D) Genom att skapa kartor utan data - Vilken metod kan användas för att minska riskerna på sårbara platser?
A) Bygga skyddsvallar
B) Öka befolkningstätheten
C) Minimera grönområden
D) Sänka utbildningsnivån - Vad kan vara en naturlig orsak till översvämningar?
A) Personligt ansvar
B) Förbättrad infrastruktur
C) Kraftiga regn
D) Urbanisering - Vilka typer av processer är endogena?
A) Vulkanutbrott och kontinentaldrift
B) Erosion och vittring
C) Översvämningar och torka
D) Mänsklig påverkan - Vad är en viktig aspekt av att studera sårbara platser?
A) Att ignorera risker
B) Att identifiera och hantera risker
C) Att endast fokusera på rikedomar
D) Att inte använda GIS - Hur påverkar säkerhetspolitik sårbara platser?
A) Genom att fördela resurser där de behövs mest
B) Genom att bygga fler fabriker
C) Genom att minimera utbildning
D) Genom att stänga ner nödvändiga tjänster
Resonerande frågor
- Hur påverkar mänsklig aktivitet sårbara platsers risker?
Syftet med frågan är att undersöka elevernas förståelse för sambandet mellan mänsklig aktivitet och sårbarhet. - På vilket sätt kan GIS användas för att förebygga skador på sårbara platser?
Frågan ger elever möjlighet att visa sin kunskap om GIS-verktyg och deras tillämpningar. - Vilka steg kan vi ta för att öka medvetenheten om sårbara platser i våra samhällen?
Denna fråga utforskar elevernas förmåga att reflektera över samhälleligt engagemang. - Diskutera hur klimatförändringar kan påverka endogena och exogena processer.
Eleverna ges möjlighet att koppla samman klimatfrågor med geologiska processer. - Vilka intressekonflikter kan uppstå i arbetet med att skydda sårbara platser?
Denna fråga undersöker elevens förmåga att analysera komplexiteten i skyddsåtgärder. - Hur skulle en ökning av befolkningen påverka sårbara platser?
Frågan möjliggör för elever att tänka kritiskt om demografiska förändringar. - Vilken roll spelar lokalbefolkningen i att hantera sårbarhet?
Syftet är att få eleverna att reflektera över aktörernas betydelse i hållbarhetsarbete. - Diskutera skillnaderna mellan endogena och exogena processer och deras effekter på sårbara platser.
Frågan ger utrymme för djupare analys och samspel mellan olika geografiska faktorer.
Bedömning
Provet betygsätts på följande sätt:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad svar.
För att nå betyg E krävs totalt 10 poäng, för C krävs 15 poäng och för A krävs 20 poäng (där resonerande frågor är inkluderade).