Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Geografi – Internationella relationer och geopolitik

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Internationella relationer och geopolitik

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för internationella relationer och hur geopolitiska faktorer påverkar dessa. Provets fokus kommer att ligga på att identifiera och beskriva centrala aktörer samt att analysera hur konflikter och samarbeten påverkar den globala arenan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll: “hur internationella relationer formas av geopolitik, ekonomiska faktorer och kulturella utbyten. Eleverna kommer att studera viktiga aktörer på den globala arenan och analysera hur konflikter och samarbeten påverkar världen.”

Kunskapskrav

Provet utformas med fokus på följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna beskriva hur internationella relationer utvecklas och ge exempel på viktiga aktörer samt resonera kring hur geopolitiska frågor påverkar länder och samhällen.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär internationella relationer?

    A) Interna frågor mellan länder

    B) Samverkan mellan stater och andra aktörer

    C) Enbart militär alliansbildning

    D) Ekonomiska avtal mellan krafter
  2. Vilken organisation främjar samarbete mellan länder globalt?

    A) FN

    B) NATO

    C) EU

    D) WHO
  3. Vad syftar diplomati till?

    A) Att inleda krig

    B) Att lösa konflikter fredligt

    C) Att öka ekonomisk konkurrens

    D) Att skapa handelsavtal
  4. Vilken faktor kan påverka gränser mellan länder?

    A) Invandring

    B) Handel

    C) Geografi

    D) Kultur
  5. Vilket av följande är en aktuell internationell konflikt?

    A) Balkan

    B) Kalla kriget

    C) Konflikten mellan Ryssland och Ukraina

    D) Vietnamkriget
  6. Vad kan vara en ekonomisk faktor som påverkar internationella relationer?

    A) Resurstillgång

    B) Kulturella utbyten

    C) Historiska allianser

    D) Militärstrategier
  7. Vilken aktör är en icke-statlig organisation?

    A) Sverige

    B) Röda Korset

    C) NATO

    D) Världsbanken
  8. Vad innebär geopolitik?

    A) Påverkan av geografiska faktorer på politik

    B) Enbart militär strategi

    C) Ekonomiska handelsavtal

    D) Kulturella utbyten
  9. Vilken är en central aktör på den internationella arenan?

    A) En stat

    B) Ett företag

    C) En by

    D) Enskilda individer
  10. Vilken typ av internationella relationer kan uppstå vid konflikter?

    A) Enbart fiendskap

    B) Samarbete och konflikter om vägar framåt

    C) Ingen påverkan

    D) Enbart fredliga relationer
  11. Vad är en konsekvens av globalisering på internationella relationer?

    A) Minskat samarbete

    B) Större ekonomiska kopplingar

    C) Ökande krig

    D) Ökad isolering av stater
  12. Hur kan kulturella faktorer påverka internationella relationer?

    A) Genom ökad förståelse och tolerans

    B) Ingen påverkan

    C) Genom att orsaka konflikter

    D) Enbart genom diplomati
  13. Vilken är en av FN:s huvuduppgifter?

    A) Att bevara internationell fred

    B) Att leda krig

    C) Att skapa handelssystem

    D) Att stänga gränser
  14. Vilken aktör kan påverka fredsprocesser i konflikter?

    A) Enskilda medborgare

    B) Stater

    C) Internationella organisationer

    D) Militära styrkor
  15. Vad är en av huvudanledningarna till diplomati?

    A) Förebygga konflikter

    B) Öka handel

    C) Utveckla militärstrategier

    D) Skapa kulturella relationer

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur geopolitik påverkar relationerna mellan två specifika länder.

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupgående kunskap genom att erbjuda konkreta exempel och analyser.
  2. Vilka faktorer anser du spelar störst roll i att lösa internationella konflikter?

    Genom att svara ges eleverna möjlighet att diskutera och argumentera för sina perspektiv utifrån geopolitiska och ekonomiska aspekter.
  3. Hur skulle du beskriva FN:s roll i dagens geopolitik?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att kritiskt granska och resonera om verkliga exempel och FN:s inflytande.
  4. Analysera hur kulturella skillnader kan leda till både konflikter och samarbeten.

    Denna fråga ger möjlighet att diskutera och reflektera över de komplexa relationerna mellan kultur och politik.
  5. Ge exempel på hur en internationell aktör kan påverka en konflikt och resultatet av den.

    Denna fråga tillåter eleverna att presentera konkreta case-studier och använda sina analytiska färdigheter.
  6. Vad ser du som de främsta utmaningarna för internationellt samarbete idag?

    Denna fråga ger eleverna utrymme för kritisk reflektion och analys av aktuella händelser.
  7. Sätt in ett aktuellt geopolitiskt händelse i ett historiskt sammanhang.

    Genom att konnektera nutida händelser med deras historiska rötter, kan eleverna visa sin förmåga att knyta olika teman samman.
  8. Hur kan ekonomiska intressen påverka internationella relationer negativt?

    Denna fråga ger möjlighet för en djupgående analys av hur ekonomiska faktorer kan orsaka spänningar mellan länder.

Bedömning

Provet bedöms enligt följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, totalt 24 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt.
  • C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

Modern Tillbaka-knapp
×