Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av klimatförändringar och hållbar utveckling, samt deras förmåga att resonera kring dessa viktiga samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en djup förståelse för klimatförändringar, deras orsaker och konsekvenser, samt begreppet hållbar utveckling. Fokus kommer att ligga på hur individer och samhällen kan arbeta för att bidra till en mer hållbar framtid och hur globala utmaningar kan hanteras.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad klimatförändringar är och deras påverkan på miljön, ge exempel på åtgärder för hållbar utveckling och resonera kring hur dessa frågor relaterar till samhället och individen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är växthuseffekten?

A) En process där solens ljus reflekteras tillbaka till rymden

B) En naturlig process som värmer upp Jordens yta

C) En typ av förorening

D) En förändring i klimatet på grund av mänskliga aktiviteter

2. Vilket av följande är en konsekvens av klimatförändringar?

A) Minskande havsnivåer

B) Ökande havsnivåer

C) Stabilisering av klimatet

D) Ingen påverkan på ekosystem

3. Vad innefattar hållbar utveckling?

A) Endast ekonomiska faktorer

B) Utnyttjande av fossila bränslen

C) Ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner

D) Att maximera företagsvinster

4. Vilken av följande åtgärder är ett exempel på hållbar utveckling?

A) Användning av solenergi

B) Ökad kolkraftanvändning

C) Avfall i naturen

D) Tillsammansresor med bil varje gång

5. Hur kan klimatförändringar påverka människor?

A) Ingen påverkan

B) Människor kommer att bli rikare

C) Människor kommer att flytta till andra planeter

D) Klimatförändringar kan orsaka migration och hälsoproblem

6. Vilket av följande är en effekt av global uppvärmning?

A) Fler isar i Arktis

B) Smältande glaciärer

C) Ökad snöfall

D) Ingen märkbar förändring

7. Vad betyder termen “ekosystemtjänster”?

A) Tjänster som tillhandahålls av naturen som gynnar människor

B) Ekonomiska tjänster som görs av företag

C) Juridiska tjänster relaterade till miljölagar

D) Ingen relevans för hållbar utveckling

8. Vilken typ av energi klassas som förnybar?

A) Naturgas

B) Kol

C) Vindkraft

D) Kärnkraft

9. Vad är en central aspekt av hållbar utveckling?

A) Att ignorera sociala problem

B) Att maximera kortsiktiga vinster

C) Att tillgodose nuvarande och framtida behov

D) Att endast fokusera på ekonomisk tillväxt

10. Vad innebär begreppet “klimatsmart”?

A) Att klä sig i varma kläder

B) Att göra val som minskar klimatpåverkan

C) Att öka koldioxidutsläppen

D) Att alltid köpa det billigaste alternativet

11. Vilken roll spelar individen i hållbar utveckling?

A) Ingen roll alls

B) Individens val kan påverka miljön positivt eller negativt

C) Endast staten har makten att påverka

D) Endast företag kan göra skillnad

12. Vad innebär begreppet “gröna jobb”?

A) Jobb som erbjuds av alla företag

B) Jobb som bidrar till åtgärder mot klimatförändringar

C) Beräkningsjobb inom IT

D) Jobb inom den traditionella industrin

13. Vad är en av de största utmaningarna med klimatförändringar?

A) Att minska koldioxidutsläpp

B) Att öka befolkningen

C) Att öka användningen av plast

D) Att förbättra vädret

14. Vilken typ av utveckling eftersträvar Agenda 2030?

A) Ekonomisk tillväxt utan begränsningar

B) Hållbar utveckling globalt

C) Ingen utveckling alls

D) Utveckling endast för rika länder

15. Vad påverkar klimatförändringar på ett globalt plan?

A) Partiklar i atmosfären

B) Utsläpp av växthusgaser

C) Ingen påverkan på klimatet

D) Bara lokala klimatförändringar

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva din egen påverkan på klimatförändringar och vad kan du göra för att minska den?

Syftet är att eleverna ska reflektera över sina egna handlingar och ansvar.

2. Vilka samhällsstrukturer tror du påverkar hållbar utveckling mest och varför?

Denna fråga ger elever möjlighet att resonera om sociala och ekonomiska faktorer.

3. Diskutera olika sätt att öka medvetenhet om klimatförändringar. Vilka metoder är mest effektiva?

Frågan syftar till att få elever att tänka kritiskt på kommunikation och engagemang.

4. Hur kan internationellt samarbete bidra till att lösa klimatkrisen?

Syftet är att främja diskussion om globalt ansvar och solidaritet.

5. Resonera kring skillnader i hur olika länder påverkas av klimatförändringar. Varför är dessa skillnader viktiga?

Eleverna ska tänka på ojämlikhet och rättvisa i klimatfrågor.

6. Ge exempel på hur teknik kan bidra till hållbar utveckling.

Frågan ger eleverna möjlighet att visa kunskap om innovation och lösningar.

7. På vilket sätt kan individers livsstilsval påverka globala utmaningar?

Syftet är att få eleverna att koppla individuella val till globala konsekvenser.

8. Diskutera vikten av utbildning i frågor om hållbarhet och klimatförändringar.

Denna fråga bjuder in till reflektion kring kunskapens betydelse för förändring.

Bedömning

Provets bedömning kommer att baseras på:

  • Faktafrågor är värda 1 poäng vardera, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor är värda 3 poäng vardera, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs 8 poäng totalt, varav minst 1 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.