Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Klimatförändringar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om klimatförändringar och deras påverkan på både människa och natur, samt deras förmåga att analysera och diskutera komplexa miljöfrågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Undervisningen i ämnet geografi ska behandla följande centrala innehåll:
• Klimatförändringar och hur de påverkar samhället och naturen.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav kommer att fokusera på:
• Eleven kan redogöra för orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar.
• Eleven kan analysera och diskutera förhållanden mellan mänsklig aktivitet och klimatets påverkan.
• Eleven kan resonera kring åtgärder som kan vidtas för att motverka negativa effekter av klimatförändringar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är den främsta orsaken till de nuvarande klimatförändringarna?
a) Naturliga cykler
b) Utsläpp av växthusgaser
c) Solens aktivitet
d) Vulkanutbrott
2. Vilken gas släpps ut i störst mängd av människan och bidrar mest till växthuseffekten?
a) Vattenånga
b) Koldioxid
c) Metan
d) Ozon
3. Vilken av följande effekter är inte en konsekvens av klimatförändringar?
a) Stigande havsnivåer
b) Ökad naturlig biodiversitet
c) Extrema väderförhållanden
d) Förändrade ekosystem
4. Vilket av följande länder är mest utsatt för konsekvenser av klimatförändringar?
a) Sverige
b) Bangladesh
c) Tyskland
d) Finland
5. Vad innebär ordet “översvämning” i klimatkontext?
a) Ökad nederbörd
b) En plötslig stegring av vattnet i en flod eller hav
c) Torka
d) Förlust av grödor
6. Vilken internationell överenskommelse syftar till att motverka klimatförändringar?
a) FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
b) Parisavtalet
c) Kyoto-protokollet
d) Montrealprotokollet
7. Vilket av följande påståenden är sant angående förnybar energi?
a) Det är alltid billigare än fossila bränslen
b) Det kan minska utsläppen av växthusgaser
c) Det är en engångslösning
d) Det är inte tillgängligt i utvecklingsländer
8. Vilken av följande aktiviteter bidrar mest till utsläpp av metan?
a) Industriproduktion
b) Boskapsskötsel
c) Transportsystem
d) Elektricitet
9. Vad kan individen göra för att minska sin klimatpåverkan?
a) Köpa mer plastprodukter
b) Minska användningen av bilen och flygresor
c) Öka sitt köttintag
d) Eliminera återvinning
10. Vad står IPCC för?
a) International Pollution Control Council
b) Intergovernmental Panel on Climate Change
c) International Political Climate Council
d) Intergovernmental Prevention of Climate Change
11. Hur påverkar avskogning klimatet?
a) Ökar syreproduktionen
b) Minskar koldioxidupptaget
c) Förbättrar jordens bördighet
d) Ökar livsmiljöer för djur
12. Vad innebär “koldioxidbudget”?
a) Plan för koldioxidutsläpp
b) Maximal mängd koldioxid som får släppas ut för att begränsa klimatförändringar
c) Budget för koldioxidlagring
d) Uträkning av koldioxid på en myndighetsnivå
13. Vilken växthusgas har störst växthuseffekt per molekyl?
a) Koldioxid
b) Metan
c) Lustgas
d) Ozon
14. Vilken av följande aktiviteter bidrar mest till klimatförändringar?
a) Cykling
b) Förbränning av fossila bränslen
c) Återvinning
d) Användning av kollektiva transportmedel
15. Vad innebär “klimatflyktingar”?
a) Personer som ofta flyger
b) Personer som tvingas fly på grund av klimatrelaterade katastrofer
c) Människor som flyttar för klimatåtgärder
d) En term för ekologiska människor
Resonerande frågor
1. Diskutera hur klimatförändringar påverkar ekonomisk tillväxt i olika regioner. Denna fråga ger elever möjlighet att analysera sambandet mellan miljö och ekonomi.
2. Analysera hur mänsklig migration kan kopplas till klimatförändringar. Eleverna får möjlighet att reflektera över konsekvenserna av klimatförändringar för befolkningens rörelse.
3. Resonera över skillnaderna i klimatförändringens effekter på utvecklade respektive utvecklingsländer. Frågan uppmuntrar till diskussion om orättvisor och globala ojämlikheter.
4. Hur kan skolor och utbildningssystem bidra till att motverka klimatförändringar? Detta ger elever möjlighet att diskutera utbildningens roll i klimatfrågor och medvetenhet.
5. Vilka strategier kan användas på lokal nivå för att anpassa sig till klimatförändringar? Eleverna ges möjlighet att utforska pragmatiska lösningar och engagemang på lokal nivå.
6. Diskutera den roll som teknologi har i kampen mot klimatförändringar. Detta syftar till att stimulera elevernas tankar om innovation och framtida lösningar.
7. Reflektera över betydelsen av individuella handlingar i kampen mot klimatförändringar. Frågan uppmanar eleverna att tänka på hur deras egna val påverkar miljön.
8. Analysera hur olika kulturella perspektiv kan forma uppfattningen om klimatförändringar. Detta ger elever möjlighet att förstå mångfalden av synsätt och deras effekter.
Bedömning
Provets poängsättning är följande:
• Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Maximalt 15 poäng kan erhållas.
• Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på kvaliteten på svaret. Totalt 24 poäng kan erhållas från dessa frågor.
Poängkrav för betygsnivåer:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)