Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Kultur och identitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur kultur och identitet formas av geografiska och sociala faktorer, samt deras förmåga att analysera interaktionen mellan olika kulturer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Hur kultur och identitet formas av geografiska och sociala faktorer. studier av hur olika kulturer interagerar med varandra samt hur identitet skapas och uttrycks i olika samhällen.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på hur kulturella och sociala förhållanden påverkar identitet, samt kunna resonera kring kulturell mångfald och dess betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär kultur?
A. Enbart traditioner
B. Enbart språk
C. Enbart religion
D. **En helhet av värderingar, traditioner och normer**
2. Vilken faktor kan påverka identitet?
A. Vädertillstånd
B. **Etnicitet**
C. Musiksmak
D. Klädval
3. Vad kännetecknar kulturell mångfald?
A. Att bara en kultur finns i ett samhälle
B. **Mångfalden av kulturer inom ett samhälle**
C. Att alla kulturer är likadana
D. Att det inte finns några traditioner
4. Ge exempel på en komponent av identitet.
A. Färgen på bilen
B. **Religion**
C. Typ av musik
D. Sportintresse
5. Hur kan kultur påverka individers identitet?
A. Genom att skapa lagar
B. **Genom traditioner och sociala normer**
C. Endast genom språk
D. Genom väderförhållanden
6. Vilken av följande är en positiv aspekt av kulturell mångfald?
A. Mindre innovation
B. **Ökat kreativt utbyte**
C. Ensamhet
D. Konflikter
7. Vilken av följande är en negativ aspekt av kulturell mångfald?
A. Öka samarbetet
B. **Kulturella kollisioner**
C. Berikande traditioner
D. Förbättrad kommunikation
8. Vad påverkar identitet?
A. **Social bakgrund**
B. Endast utbildning
C. Klädtillverkare
D. Geografisk position
9. Hur kan kulturella traditioner formas?
A. Genom väderförhållanden
B. **Genom den fysiska miljön**
C. USA:s inflytande
D. Enbart genom musik
10. Vad beskriver identitet bäst?
A. Enbart etnicitet
B. Enbart språk
C. **En komplex sammansättning av olika faktorer**
D. Endast traditioner
11. Hur kan identitet förändras?
A. Endast genom kön
B. **Beroende på kontext**
C. Vid geografiska förändringar
D. Enbart genom utbildning
12. Vilket av följande är en komponent av kultur?
A. Endast mat
B. **Traditioner**
C. Klädkoder
D. Djurarter
13. Vilken aspekt av identitet kan vara viktig för en person?
A. **Etnicitet**
B. Klädesval
C. Stadsdel
D. Automodell
14. Vad kan leda till kulturell mångfald?
A. Enhetliga regler
B. **Migration**
C. Resursbrist
D. Ingen utbildning
15. Vad innebär kulturell integration?
A. Att ta bort alla kulturer
B. **Att blanda olika kulturer**
C. Att behålla en kultur enbart
D. Att ignorera traditioner
Resonerande frågor
1. Diskutera hur kulturell mångfald kan påverka samhällsutvecklingen.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och ge exempel på både positiva och negativa effekter av kulturell mångfald.
2. Hur formar geografiska faktorer en kulturs identitet?
Frågan syftar till att låta eleverna utforska sambandet mellan geografi och kultur i detalj.
3. På vilket sätt kan individens identitet förändras genom livets gång?
Detta ger möjlighet att diskutera livserfarenheter och hur identiteter kan utvecklas över tid.
4. Resonera kring hur traditioner kan bevaras eller förändras över tid.
Syftet är att eleverna ska reflektera över traditioners dynamik och deras betydelse för identitet.
5. Diskutera skillnaderna mellan individuell och kollektiv identitet.
Genom denna fråga får eleverna undersöka hur dessa två typer av identitet interagerar och påverkar varandra.
6. Hur kan sociala medier påverka kulturell identitet?
Frågan syftar till att låta eleverna reflektera över moderna aspekter av kultur och identitet.
7. Resonera kring vikten av att förstå och respektera kulturell mångfald i ett samhälle.
Möjligheten att diskutera samspelet mellan respekt och mångfald ger djupare insikter om samhällsfrågor.
8. Hur kan kulturell rikedom berika ditt eget liv?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att relatera ämnet till sina egna livserfarenheter och upplevelser.
Bedömning
Provets poängfördelning är följande:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och utförlig svar ger 3 poäng.
Totala poäng och krav:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)