Provkonstruktion
Årskurs
9
Ämne
Geografi
Tema
Sverigekartan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för Sveriges geografi genom analys och tolkning av Sverigekartan. Provets frågor kommer att fokusera på viktiga geografiska objekt, orientering på kartan och relationer mellan dessa objekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer.”
Betygskriterier
För betyget E ska eleven visa grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, kunna namnge några geografiska objekt i Sverige, och kunna använda kartor på ett fungerande sätt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken är Sveriges huvudstad?
A) Göteborg
B) Malmö
C) **Stockholm**
D) Uppsala
2. Vilken sjö är den största i Sverige?
A) **Vänern**
B) Vättern
C) Mälaren
D) Hjälmaren
3. Vilken av följande fjällkedjor sträcker sig genom Sverige?
A) Kullaberg
B) **Skanderna**
C) Klippiga bergen
D) Alperna
4. Vad kallas den kust som sträcker sig längs landet i öster?
A) Västra kusten
B) **Östkusten**
C) Norra kusten
D) Södra kusten
5. Vilken stad ligger vid Vätterns strand?
A) **Jönköping**
B) Borås
C) Norrköping
D) Skövde
6. Vad heter Sverige mest kända fjäll?
A) **Kebnekaise**
B) Mount Everest
C) Kilimanjaro
D) Matterhorn
7. Vilket av följande påståenden är sant?
A) Sverige gränsar till Finland och Norge.
B) Sverige gränsar till Danmark och Norge.
C) **Sverige gränsar till Norge och Finland.**
D) Sverige gränsar endast till Norge.
8. Vilken skogstyp dominerar i Sverige?
A) **Barrskog**
B) Lövskog
C) Regnskog
D) Öken
9. Vad kallas det stora området av sjöar i Småland?
A) Mälaren
B) **Smålands sjöland**
C) Vättern
D) Vänern
10. Vilken av följande öar tillhör Sverige?
A) **Gotland**
B) Bornholm
C) Sejerö
D) Funen
11. Vilken av följande floder rinner igenom Sverige?
A) **Göta älv**
B) Seine
C) Donau
D) Ganges
12. Vad heter Sveriges nordligaste landskap?
A) Norrbotten
B) Västerbotten
C) **Lappland**
D) Jämtland
13. Vilket av följande landskap kännetecknas av fjäll och mycket sjöar?
A) Östergötland
B) **Jämtland**
C) Skåne
D) Södermanland
14. Vad är namnet på den svenska ö som är känd för sina raukar?
A) Gotland
B) Oland
C) **Gotland**
D) Orust
15. Vilken stad kallas ofta “Sveriges matstad”?
A) Malmö
B) Göteborg
C) **Umeå**
D) Stockholm
Resonerande frågor
1. Resonera kring hur geografisk kunskap kan påverka en människas vardag.
Syftet med denna fråga är att ge elever möjlighet att visa insikt i hur geografi spelar en roll i våra liv.
2. Diskutera hur karta och kartkunskap kan hjälpa vid naturkatastrofer.
Genom att reflektera över detta kan elever visa på en djupare förståelse för kartans relevans.
3. Analysera hur Sveriges geografi påverkar landets ekonomi.
Denna fråga ger elever möjlighet att koppla geografi till samhällsfenomen på en djupare nivå.
4. Beskriv hur RFID-teknologier kan användas i karta och navigering.
Eleverna ges chansen att koppla ny teknologi till traditionell geografi.
5. Utvärdera hur man använder geografisk information i samhällelig planering.
Detta ger elever möjlighet att resonera kring praktiska tillämpningar av geografi.
6. Reflektera över hur kartor används i olika yrken.
Eleverna kan undersöka och reflektera över yrkeslivets koppling till geografi.
7. Diskutera vikten av geografisk kunskap i en globaliserad värld.
Denna fråga öppnar för diskussioner om global medvetenhet och ansvar.
8. Hur kan förändring av miljön påverka Sveriges geografi?
Denna fråga kräver att eleverna kopplar geografiska förändringar till miljöfrågor.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng)
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng)
För betyg E krävs 8 poäng; för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonemang); för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonemang).