Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Världskarta
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om världens länder, huvudstäder, geografiska områden och viktiga natur- och kulturfenomen. Provets mål är att eleverna ska kunna använda sin kunskap för att navigera i och förstå globala sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Förmåga att använda och förstå kartor och andra geografiska redskap.”
Kunskapskrav
- Eleven ska kunna analysera och beskriva geografiska områden och deras inverkan på människors liv.
- Eleven ska ge exempel på och förklara hur olika natur- och kulturfenomen påverkar livet i olika delar av världen.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande länder ligger i Sydamerika?
a) Sverige
b) Brasilien
c) Egypten
d) Kina - Vad är huvudstaden i Frankrike?
a) Berlin
b) Paris
c) Madrid
d) Rom - Vilket av dessa länder ligger i Afrika?
a) Nigeria
b) Grekland
c) Australien
d) Kanada - Vad är huvudstaden i Japan?
a) Seul
b) Tokio
c) Beijing
d) Bangkok - Vilken ocean ligger öster om Australien?
a) Atlanten
b) Indiska oceanen
c) Norska havet
d) Stilla havet - Vilket av dessa länder är en ö-nation?
a) Brasilien
b) Filippinerna
c) Argentina
d) Tyskland - Vilket av följande länder har en stor del av sin befolkning i ökenområden?
a) Saudiarabien
b) Kanada
c) Irland
d) Sverige - Vilken bergskedja sträcker sig genom Nord- och Sydamerika?
a) Anderna
b) Alperna
c) Himalaya
d) Klippiga bergen - Vad är huvudstaden i Ryssland?
a) Moskva
b) Warszawa
c) Kiev
d) Tbilisi - Vilket av följande hav ligger mellan Europa och Asien?
a) Barents hav
b) Medelhavet
c) Caribiska havet
d) Bering hav - Vilket av dessa länder är känt för sina fjordar?
a) Norge
b) Finland
c) Italien
d) Spanien - Vad är huvudstaden i Egypten?
a) Kairo
b) Tunis
c) Algiers
d) Rabat - Vilket land är det största i världen till ytan?
a) Ryssland
b) Kanada
c) Kina
d) USA - Vilket av följande länder har en stor del av sin befolkning i tropiska områden?
a) Sverige
b) Indonesien
c) Kanada
d) Ryssland - Vilken kontinent ligger Antarktis på?
a) Antarktis
b) Europa
c) Australien
d) Asien
Resonerande frågor
- Diskutera hur geografiska faktorer kan påverka ett lands ekonomi.
(Syftesfråga: Denna fråga ger eleverna plattform att analysera sambanden mellan geografi och ekonomi.) - Beskriv hur klimatet skiljer sig mellan två utvalda kontinenters områden och ge exempel på dess påverkan på befolkningen.
(Syftesfråga: Här får eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för klimatets betydelse.) - Utvärdera hur migration påverkas av geografiska faktorer.
(Syftesfråga: Eleverna kan här ge en komplex analys av migrationens samband med geografi.) - Analysera hur naturkatastrofer, exempelvis jordbävningar eller tsunamier, påverkar befolkningsstrukturen i drabbade områden.
(Syftesfråga: Frågan uppmanar till en djupare förståelse för konsekvenser av naturkatastrofer.) - Diskutera vilka kulturella skillnader som kan observeras mellan länder på olika kontinenter.
(Syftesfråga: Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över kulturella uttryck i olika geografiska sammanhang.) - Jämför likheter och skillnader i hur två länder hanterar sina naturresurser.
(Syftesfråga: Eleverna ges möjlighet att analysera resursanvändning i olika geografiska kontexter.) - Resonera kring hur globaliseringen förändrar lokala kulturer i olika delar av världen.
(Syftesfråga: Denna fråga öppnar för diskussion om påverkan av globalisering på lokala samhällen.) - Reflektera över hur ditt eget lands geografi påverkar ditt dagliga liv.
(Syftesfråga: Ger eleverna möjlighet att koppla teori till personlig erfarenhet och öka den lokala medvetenheten.)
Bedömning
Provet betygsätts på en skala från 0 till 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var.
- Betyg E: Minst 8 poäng
- Betyg C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från de resonerande frågorna)
- Betyg A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från de resonerande frågorna)