Öppna i Google Docs

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Världskarta

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om världens länder, huvudstäder, geografiska områden och viktiga natur- och kulturfenomen. Provets mål är att eleverna ska kunna använda sin kunskap för att navigera i och förstå globala sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Förmåga att använda och förstå kartor och andra geografiska redskap.”

Kunskapskrav

  • Eleven ska kunna analysera och beskriva geografiska områden och deras inverkan på människors liv.
  • Eleven ska ge exempel på och förklara hur olika natur- och kulturfenomen påverkar livet i olika delar av världen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande länder ligger i Sydamerika?
    a) Sverige
    b) Brasilien
    c) Egypten
    d) Kina
  2. Vad är huvudstaden i Frankrike?
    a) Berlin
    b) Paris
    c) Madrid
    d) Rom
  3. Vilket av dessa länder ligger i Afrika?
    a) Nigeria
    b) Grekland
    c) Australien
    d) Kanada
  4. Vad är huvudstaden i Japan?
    a) Seul
    b) Tokio
    c) Beijing
    d) Bangkok
  5. Vilken ocean ligger öster om Australien?
    a) Atlanten
    b) Indiska oceanen
    c) Norska havet
    d) Stilla havet
  6. Vilket av dessa länder är en ö-nation?
    a) Brasilien
    b) Filippinerna
    c) Argentina
    d) Tyskland
  7. Vilket av följande länder har en stor del av sin befolkning i ökenområden?
    a) Saudiarabien
    b) Kanada
    c) Irland
    d) Sverige
  8. Vilken bergskedja sträcker sig genom Nord- och Sydamerika?
    a) Anderna
    b) Alperna
    c) Himalaya
    d) Klippiga bergen
  9. Vad är huvudstaden i Ryssland?
    a) Moskva
    b) Warszawa
    c) Kiev
    d) Tbilisi
  10. Vilket av följande hav ligger mellan Europa och Asien?
    a) Barents hav
    b) Medelhavet
    c) Caribiska havet
    d) Bering hav
  11. Vilket av dessa länder är känt för sina fjordar?
    a) Norge
    b) Finland
    c) Italien
    d) Spanien
  12. Vad är huvudstaden i Egypten?
    a) Kairo
    b) Tunis
    c) Algiers
    d) Rabat
  13. Vilket land är det största i världen till ytan?
    a) Ryssland
    b) Kanada
    c) Kina
    d) USA
  14. Vilket av följande länder har en stor del av sin befolkning i tropiska områden?
    a) Sverige
    b) Indonesien
    c) Kanada
    d) Ryssland
  15. Vilken kontinent ligger Antarktis på?
    a) Antarktis
    b) Europa
    c) Australien
    d) Asien

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur geografiska faktorer kan påverka ett lands ekonomi.
    (Syftesfråga: Denna fråga ger eleverna plattform att analysera sambanden mellan geografi och ekonomi.)
  2. Beskriv hur klimatet skiljer sig mellan två utvalda kontinenters områden och ge exempel på dess påverkan på befolkningen.
    (Syftesfråga: Här får eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för klimatets betydelse.)
  3. Utvärdera hur migration påverkas av geografiska faktorer.
    (Syftesfråga: Eleverna kan här ge en komplex analys av migrationens samband med geografi.)
  4. Analysera hur naturkatastrofer, exempelvis jordbävningar eller tsunamier, påverkar befolkningsstrukturen i drabbade områden.
    (Syftesfråga: Frågan uppmanar till en djupare förståelse för konsekvenser av naturkatastrofer.)
  5. Diskutera vilka kulturella skillnader som kan observeras mellan länder på olika kontinenter.
    (Syftesfråga: Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över kulturella uttryck i olika geografiska sammanhang.)
  6. Jämför likheter och skillnader i hur två länder hanterar sina naturresurser.
    (Syftesfråga: Eleverna ges möjlighet att analysera resursanvändning i olika geografiska kontexter.)
  7. Resonera kring hur globaliseringen förändrar lokala kulturer i olika delar av världen.
    (Syftesfråga: Denna fråga öppnar för diskussion om påverkan av globalisering på lokala samhällen.)
  8. Reflektera över hur ditt eget lands geografi påverkar ditt dagliga liv.
    (Syftesfråga: Ger eleverna möjlighet att koppla teori till personlig erfarenhet och öka den lokala medvetenheten.)

Bedömning

Provet betygsätts på en skala från 0 till 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var.

  • Betyg E: Minst 8 poäng
  • Betyg C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från de resonerande frågorna)
  • Betyg A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från de resonerande frågorna)