Prov
Årskurs: 9 Ämne: Geografi Tema: Vattenresurser och konflikter
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse för fördelningen och användningen av vattenresurser, samt de konflikter som kan uppstå kring dessa resurser. Eleverna ska även kunna applicera den kunskap de har om strategier för att hantera vattenrelaterade konflikter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Fördelningen och användningen av vattenresurser globalt, samt de konflikter som kan uppstå kring dessa resurser.”
Kunskapskrav
“Eleven ska kunna beskriva hur vattenresurser fördelas och används på olika platser i världen samt resonera kring de konflikter som uppstår kring vatten.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en vattenresurs?
A) En källa av elektricitet
B) En plats för avfall
C) En naturlig källa av vatten som kan användas för konsumtion eller produktion
D) En typ av växt
Rätt svar: C
2. Vilken typ av konflikt kan uppstå kring floder?
A) Ekonomiska konflikter
B) Vattenkonflikter
C) Miljökonflikter
D) Kulturella konflikter
Rätt svar: B
3. Vad kan vara en orsak till vattenkonflikter?
A) Energieffektivitet
B) Överutnyttjande av vatten för jordbruk eller industri
C) Ökad vegetation
D) Minska avfall
Rätt svar: B
4. Vilken internationell aktör arbetar med vattenfrågor?
A) WHO
B) FN
C) NATO
D) Amnesty International
Rätt svar: B
5. Vad innebär vattenbesparing?
A) Att använda mer vatten än vanligt
B) Att fördröja rörligt vatten
C) Att minska vattenanvändningen
D) Att rena förorenat vatten
Rätt svar: C
6. Vilket av följande är en strategi för att hantera vattenbrist?
A) Öka vattenförbrukningen
B) Implementera vattenbesparande teknologier
C) Ignorera problemet
D) Bygga fler dammar
Rätt svar: B
7. Ge ett exempel på en vattenkonflikt.
A) Konflikten om olja
B) Konflikten kring Nilen mellan Egypten och Sudan
C) Kriget mellan länder för mark
D) Inget av ovanstående
Rätt svar: B
8. Vilken typ av vattenresurs har Sverige mycket av?
A) Salthaltigt vatten
B) Grundvatten
C) Ökensand
D) Sötvatten
Rätt svar: D
9. Hur påverkar befolkningstillväxt vattenkonflikter?
A) Genom att öka tillgången på vatten
B) Genom att öka efterfrågan på vatten
C) Genom att minska vattenanvändningen
D) Genom att förbättra vattenhantering
Rätt svar: B
10. Vad är en flodgräns?
A) En gräns mellan stater som inte berör vatten
B) Den geografiska platsen där en flod slutar
C) En gräns där vattenflödet påverkas av flera länder
D) En artificiell dam
Rätt svar: C
11. Vilken av följande faktorer kan leda till vattenbrist?
A) Ökad regn
B) Överutnyttjande av vattenresurser
C) Ökad snötäckning
D) Förbättrade bevattningsmetoder
Rätt svar: B
12. Vilken typ av växt kan hjälpa till med vattenbesparande metoder?
A) Vattenkrävande växter
B) Torra klimatets växter
C) Växter som producerar syre
D) Inga växter påverkar vattenbesparing
Rätt svar: B
13. Vad kan länder göra för att samordna sina vattenresurser?
A) Bygga murar
B) Utveckla internationella avtal
C) Öka konkurrensen
D) Ignorera problemet
Rätt svar: B
14. Vilken typ av pollution påverkar vattenresurser mest?
A) Luftföroreningar
B) Ljudföroreningar
C) Vattenföroreningar
D) Ljusstörningar
Rätt svar: C
15. Vilken av följande metoder används för att rena vatten?
A) Avdunstning
B) Förbränning
C) Kompostering
D) Ingen av dem
Rätt svar: A
Resonerande frågor
1. Beskriv hur vattenfördelning kan variera mellan olika regioner i världen.
Syftet är att ge elever möjlighet att visa djupgående förståelse för geografiska och kulturella faktorer.
2. Diskutera de potentiella konsekvenserna av vattenkonflikter för lokalsamhällen.
Frågan hjälper elever att skapa kopplingar mellan teori och verklighet.
3. Analysera olika strategier för vattenhantering och deras effektivitet.
Här får eleverna möjlighet att resonera kring realistiska lösningar.
4. Vilka internationella avtal skulle kunna vara viktiga för att lösa vattenkonflikter?
Detta uppmuntrar till att se hur global politik påverkar lokala problem.
5. Hur kan utbildning bidra till att minska vattenbrist och dess konsekvenser?
Eleverna får möjlighet att diskutera vikten av medvetenhet och ändrad beteende.
6. På vilket sätt kan klimatförändringar påverka tillgången på vattenresurser?
Detta öppnar upp för en diskussion kring aktuella miljöfrågor.
7. Ge exempel på framgångsrika internationella samarbeten kring vattenfrågor.
Här uppmanas eleverna att utforska positiva exempel som en motvikt till konflikter.
8. Reflektera över hur olika länders rättigheter angående vatten kan skapa spänningar.
Eleverna får här möjlighet att kritiskt granska rättighetsaspekter i internationella relationer.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng vardera. Resonerande frågor: 3 poäng vardera.
Totalt antal poäng: 35.
Krav för betyg:
E: Minst 8 poäng total.
C: Minst 12 poäng total (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng total (minst 5 poäng från resonerande frågor).