Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hälsobegrepp och livsstilens påverkan på individer med funktionsnedsättningar. Eleverna ska visa sin kunskap om hälsofrämjande metoder och hur dessa kan anpassas för olika behov.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hälsofrämjande arbetssätt och hur livsstil påverkar hälsa, med fokus på olika dimensioner av hälsa och välbefinnande. Eleverna ska lära sig om kost, rörelse, och mental hälsa och hur dessa faktorer samverkar med funktionsnedsättningar. Vidare ska det fokuseras på hur hälsofrämjande metoder kan anpassas för olika individer och grupper.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hälsobegreppets olika aspekter samt hur livsstilsfaktorer påverkar individens hälsa och funktionsförmåga. Eleven diskuterar också möjliga hälsofrämjande åtgärder och livsstilsanpassningar som kan stödja personer med funktionsnedsättningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en aspekt av fysisk hälsa?

A. Stresshantering

B. Sömnkvalitet

C. Relationsskicklighet

D. Regelbunden motion

2. Vad innebär begreppet “holistisk hälsa”?

A. Fysisk träning som fokus

B. Integration av fysisk, mental och social hälsa

C. Enbart kosthållning

D. Psykoterapeutiska metoder

3. Vilken av följande faktorer påverkar mental hälsa mest?

A. Läkemedel

B. Socialt stöd

C. Kost

D. Genetiska faktorer

4. Hur kan fysisk aktivitet påverka personer med funktionsnedsättningar?

A. Det kan förbättra både fysisk och mental hälsa

B. Det har ingen effekt

C. Det kan förvärra vissa tillstånd

D. Det är enbart bra för att bygga muskler

5. Vilken metod är effektiv för stresshantering?

A. Mindfulness

B. Sitta stilla

C. Undvika problem

D. Ignorera känslor

6. Vad bör man tänka på när man anpassar kost för personer med funktionsnedsättning?

A. Äta så mycket som möjligt

B. Enbart fokusera på kalorier

C. Individens specifika behov och preferenser

D. Undvika alla kolhydrater

7. Vilken typ av träning är bra för att öka rörligheten?

A. Styrketräning

B. Rörlighetsträning

C. Konditionsträning

D. Hård träning

8. Hur påverkar sömn hälsan?

A. Ökar den allmänna välbefinnandet och prestationsförmågan

B. Har ingen betydelse

C. Försämrar mental hälsa

D. Endast viktigt för fysiska aktiviteter

9. Vad är en viktig aspekt av hälsofrämjande insatser för personer med funktionsnedsättningar?

A. Anpassning efter individuella behov

B. Enhetliga lösningar för alla

C. Användning av kosttillskott

D. Enbart medicinska behandlingar

10. Vilken av följande metoder kan stödja mental hälsa?

A. Isolering

B. Social interaktion

C. Överdriven träning

D. Negativt självprat

11. Hur kan vi öka medvetenheten om livsstilsfrågor?

A. Genom tystnad

B. Utbildning och information

C. Undvika diskussioner

D. Enbart genom medier

12. Vad innebär hälsofrämjande arbete?

A. Att förebygga sjukdom och förbättra livskvalitet

B. Att enbart behandla sjukdom

C. Att undvika medicinska interventioner

D. Att fokusera på kosthållning

13. Vilken roll har motion i relation till livsstil?

A. Ingen roll

B. En grundläggande del för att främja hälsa

C. Bara viktigt för vissa grupper

D. Enbart för att gå ner i vikt

14. Vad ska beaktas i hälsofrämjande insatser för olika grupper?

A. Individuella behov och förutsättningar

B. Generella lösningar

C. Endast fysiska behov

D. Kostnadseffektivitet

15. Vilken av följande faktorer är mest kritisk för hälsa?

A. Social isolering

B. Oregelbundna sömnvanor

C. Balans mellan livets olika aspekter

D. Brist på information

Resonerande frågor

1. Diskutera hur livsstilsfaktorer kan anpassas för att stödja individer med olika typer av funktionsnedsättningar. Syftet är att förstå vikten av anpassning inom hälsofrämjande arbete.

2. Hur kan vi säkerställa att hälsofrämjande metoder är tillgängliga för alla, oavsett funktionsnedsättning? Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över tillgänglighet och inkludering.

3. Vilken effekt har fysisk aktivitet på mental hälsa, särskilt för personer med funktionsnedsättningar? Målet är att utforska sambanden mellan fysisk och mental hälsa.

4. Diskutera vikten av socialt stöd i hälsofrämjande insatser. Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på mellanmänskliga relationer.

5. Hur kan vi öka medvetenheten om livsstilsfrågor kopplade till funktionsnedsättningar i samhället? Syftet är att diskutera strategier för att sprida kunskap och öka förståelsen.

6. Vilka hälsofrämjande åtgärder anser du är mest effektiva för att stödja hälsa hos personer med funktionsnedsättningar? Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över praktiska lösningar.

7. Hur kan en holistisk syn på hälsa och välbefinnande påverka hälsofrämjande insatser? Frågan syftar till att undersöka vikten av att beakta alla aspekter av hälsa.

8. På vilket sätt kan kosthållning anpassas för att främja hälsa hos individer med funktionsnedsättningar? Syftet är att diskutera praktiska tillvägagångssätt.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximum 15 poäng (1 poäng per fråga). Resonerande frågor ger maximum 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).