Provkonstruktion i Historia: Andra världskriget
Årskurs
9
Ämne
Historia
Tema
Andra världskriget
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av Andra världskriget, dess orsaker, händelser, och konsekvenser samt dess påverkan på nutida samhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som lyder: “Förhållandet mellan samhälle och individ, samt nationella och internationella relationer och konflikter som ger upphov till krig, fördrivning och andra former av lidande.”
Kunskapskrav
- “Eleven kan redogöra för centrala händelser, personer och processer i historia.”
- “Eleven kan analysera samband och orsaker till historiska händelser.”
- “Eleven kan föra resonemang om historiska källor och deras betydelse.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket år började Andra världskriget?
- a) 1939
- b) 1941
- c) 1938
- d) 1940
- Vilken händelse anses vara startskottet för kriget i Europa?
- a) Tysklands invasion av Polen
- b) Attacken mot Pearl Harbor
- c) Slaget vid Stalingrad
- d) Dunkerska evakueringen
- Vilket av följande länder var INTE en del av axelmakterna?
- a) Tyskland
- b) Italien
- c) USA
- d) Japan
- Vem var ledare för Tyskland under Andra världskriget?
- a) Winston Churchill
- b) Franklin D. Roosevelt
- c) Adolf Hitler
- d) Benito Mussolini
- Vad var syftet med D-Day?
- a) Att befria västra Europa från nazistisk kontroll
- b) Att invadera Japan
- c) Att förhandla om fred
- d) Att stärka relationerna med Sovjetunionen
- Vilken av följande städer blev först utsatt för en atombomb?
- a) Nagasaki
- b) Hiroshima
- c) Tokyo
- d) Kyoto
- Vilket datum slutade Andra världskriget i Europa?
- a) 7 maj 1945
- b) 8 maj 1945
- c) 9 maj 1945
- d) 1 september 1945
- Vilken internationell organisation grundades efter kriget för att förhindra framtida konflikter?
- a) NATO
- b) FN
- c) EU
- d) ASEAN
- Vilken av följande var en orsak till att Tyskland förlorade kriget?
- a) Resurserna var uttömda
- b) Ökat stöd från USA
- c) För starka allierade
- d) Ny teknologi
- Vad var “Holocaust”?
- a) En typ av krig
- b) En allians mellan länder
- c) Utrotningen av judar och andra grupper av nazisterna
- d) En militär strategi
- Vilken känd konferens hölls 1945 för att diskutera efterkrigstidens Europa?
- a) Jaltakonferensen
- b) Freden i Versailles
- c) Potsdamkonferensen
- d) All of the above
- Vilka var de två huvudmakterna efter kriget i kalla kriget?
- a) Tyskland och Italien
- b) Japan och USA
- c) USA och Sovjetunionen
- d) Storbritannien och Frankrike
- Vad var “Lend-Lease”-programmet?
- a) Ett program för att befria fångar
- b) En beviljande av lån till länder i Europa
- c) Ett avtal om kärnvapennedrustning
- d) Ett amerikanskt program för att stödja allierade under kriget
- Vilken utgångspunkt hade NSDAP?
- a) Socialism
- b) Liberalism
- c) Nationalsocialism
- d) Kommunism
- Vad var koncentrationslägren?
- a) Träningsläger för soldater
- b) Fängelser för politiska fångar och judar
- c) Sjukhus för krigsskadade
- d) Flyktingläger
Resonerande frågor
- Diskussionera de långsiktiga konsekvenserna av Andra världskriget för Europa.
*Denna fråga ger elever möjlighet att analysera de komplexa effekterna av kriget på europeiska länder och samhällen.* - Hur förändrade Andra världskriget maktbalansen i världen?
*Här ges elever möjlighet att utforska hur länder som USA och Sovjetunionen blev supermakter efter kriget.* - Analysera den roll propaganda spelade under Andra världskriget.
*Eleverna kan visa sin förståelse för kommunikationens kraft och dess inverkan på opinionen.* - Vilka moraliska och etiska frågor väcktes av de händelser som inträffade under Andra världskriget?
*Denna fråga ger möjligheter att reflektera över mänskliga rättigheter och etiska dilemman.* - Jämför Tysklands och Japans krigserfarenheter under Andra världskriget.
*Eleverna kan utforska och jämföra nationernas olika kamper och strategier.* - Hur påverkar historieforskning vår förståelse av Andra världskriget?
*Frågan möjliggör diskussioner kring källkritik och hur olika perspektiv kan förändra tolkningar.* - Reflektera över vilken inverkan Andra världskriget hade på den mänskliga rättighetsdebatten efter kriget.
*Här uppmanas eleverna att koppla historiska händelser till moderna frågor om rättigheter.* - Diskutera den roll som olika motståndsrörelser hade under Andra världskriget.
*Genom denna fråga kan eleverna analysera olika perspektiv och bidra till en djupare förståelse.*
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan 15 poäng uppnås.
- Resonerande frågor: Varje korrekt svar ger 3 poäng. Totalt kan 24 poäng uppnås (8 frågor).
Krav på poäng för betyg
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).