Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om det antika Grekland samt deras förmåga att reflektera över och koppla historiska händelser till nuvarande tid.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“I årskurs 7-9 ska eleverna få möjlighet att få kunskaper om olika kulturella och historiska perspektiv.” [Lgr 22, Historia, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven kan redogöra för centrala historiska händelser och hur dessa har påverkat utvecklingen av samhället.” [Lgr 22, Historia, Åk. 9]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken stad anses vara demokratins vagga?
A. Rom
**B. Aten**
C. Sparta
D. Korinth
2. Vem var en av de mest kända antika filosoferna?
A. Aristoteles
**B. Sokrates**
C. Platon
D. Herakleitos
3. Vad var syftet med de olympiska spelen?
A. Att göra affärer
**B. Att hylla gudarna och främja fysisk tävlan**
C. Att kriga
D. Att odla marken
4. Vilket styrsystem innebär oligarki?
**A. Styre av få personer**
B. Styre av många personer
C. Styre av en kung
D. Styre av folket
5. Vad betyder filosofi?
A. Konsten att bekräfta
**B. Kärlek till visdom**
C. Vetenskap om människan
D. Kunskap om krig
6. Vad var en viktig egenskap av det antika grekiska samhället?
**A. Demokrati i Aten**
B. Monarki i Sparta
C. Oligarki i Rom
D. Diktatur i Korinth
7. Vilka dokument skrevs av de filosofiska lärarna?
A. Epos
B. Konstitutioner
C. Diktverk
**D. Filosofernas skrifter**
8. Vad karakteriserar det antika grekiska gudavärlden?
A. Enbart män
**B. Många gudar och mytologiska varelser**
C. Ingen gud
D. En stor familj av gudar
9. Vilka spel var en del av de antika olympiska spelen?
A. Fotboll
B. Basket
C. Simning
**D. Brottning**
10. Vad bidrog till att Aten blev en ledande stad i Grekland?
A. Styrka
B. Enkonst
**C. Demokrati och handel**
D. Religion
11. Vad är ett kännetecken för filosofer som Platon och Aristoteles?
**A. Sökande efter kunskap och sanning**
B. Skriva pjäsverk
C. Bygga tempel
D. Utveckla ekonomin
12. Hur kopplades idrott till religion i det antika Grekland?
A. Ingen koppling
**B. Som en hyllning till gudarna**
C. Som straff
D. Som ett sätt att träna armén
13. Vad är oligarki?
**A. Styre av ett fåtal**
B. Styre av folket
C. En demokrati
D. En teokrati
14. Vilken betydelse hade de olympiska spelen under antiken?
A. Underhållning
**B. Religionsutövning och nationell stolthet**
C. Militär träning
D. Ekonomisk tävling
15. Vilken filosofi lärde Sokrates ut?
A. Brist på frågor
B. Absolut sanning
**C. Självinsikt och ifrågasättande av antaganden**
D. Slumpens betydelse
Resonerande frågor
1. Vad skulle du anse är de största skillnaderna mellan det antika Greklands demokrati och den moderna demokratin vi har idag? Syftet är att de ska jämföra och reflektera över politiska system.
2. Hur påverkar filosofiska tankar från antiken vår etik och moral idag? Syftet är att de undersöker relevansen av antika tankar och idéer.
3. Om du hade möjligheten att delta i de antika olympiska spelen, vilket sport skulle du välja och varför? Syftet är att eleverna ska kunna tänka kreativt och uttrycka sina intressen.
4. Vilken roll spelar kultur och religion vid de antika olympiska spelen? Syftet är att uppmuntra en djupare förståelse av kulturens betydelse.
5. Hur kan vi se påverkan av grekisk kultur i vårt samhälle idag? Syftet är att eleverna ska reflektera över den historiska påverkan.
6. Hur hade ett liv i Aten setts i kontrast till ett liv i Sparta? Syftet är att eleverna får kritiskt tänka och analysera skillnader mellan samhällen.
7. Vad var den grekiska filosofernas syn på kunskap och hur kan det relateras till dagens informationssamhälle? Syftet är att få eleverna att koppla historia till nutiden.
8. Hur kan vi jämföra de antika olympiska spelen med dagens olympiska spel? Syftet är att förstå förändringar och kontinuiteter över tid.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 35 poäng. Här är poängen för betyg:
E-nivå: 15 poäng
C-nivå: 25 poäng
A-nivå: 30 poäng (eleven måste också ha minst 10 poäng i resonerande frågor)