En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Centrala händelser och processer

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att säkerställa att eleverna kan visa sina kunskaper och förståelse för centrala händelser och processer inom historia, samt förbereda dem inför nationella provet i ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar förberedelser inför de nationella proven och en repetition av centrala händelser och processer i historien. Eleverna kommer att få möjlighet att synliggöra sin kunskap om olika tidsperioder, människor och idéer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna visa kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under de olika tidsperioderna samt resonera om orsak och konsekvens i historiska sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vad var en av de huvudsakliga orsakerna till den franska revolutionen?

A) Ekonomisk kris

B) Tekniska framsteg

C) Ojämlikhet i samhället

D) Internationell påverkan

2. Vilket år inleddes andra världskriget?

A) 1914

B) 1939

C) 1945

D) 1929

3. Vilken ideologi kopplas ofta till nationalism?

A) Kommunism

B) Fascism

C) Socialism

D) Liberalism

4. Vad var en följd av industrialiseringen i Sverige?

A) Urbanisering

B) Ökad befolkningstillväxt

C) Minskad arbetslöshet

D) Bättre jämställdhet

5. Vilket källkritiskt begrepp handlar om att bedöma källans ursprung?

A) Äkthet

B) Trovärdighet

C) Relevans

D) Bias

6. Vilken händelse inträffade under den industriella revolutionen?

A) Upplysningstiden

B) Franska revolutionen

C) Utveckling av ångmaskinen

D) Första världskriget

7. Vem var en ledande figur inom den franska revolutionen?

A) Karl Marx

B) Napoleon Bonaparte

C) Maximilien Robespierre

D) George Washington

8. Vilken av följande händelser var en del av kalla kriget?

A) Kubakrisen

B) Den franska revolutionen

C) Andra världskriget

D) Första världskriget

9. Vilken roll hade propaganda under andra världskriget?

A) Forma det offentliga omdömet

B) Minska moralen

C) Förbättra ekonomin

D) Berätta sanningen

10. Vad kännetecknade kvinnors roll i samhället under 1800-talet?

A) Politisk röstberättigande

B) Begränsad tillgång till utbildning

C) Ekonomisk självständighet

D) Liknande rättigheter som män

11. Vilket av följande var en konsekvens av den industriella revolutionen?

A) Global nedgång i folkmängd

B) Ökad produktion av varor

C) Förbättrade jordbrukstekniker

D) Minskad urbanisering

12. Vilka var de centrala aktörerna under andra världskriget?

A) Allierade och axelmakterna

B) Revolutionsledare

C) Mångfaldiga nationer

D) Kolonialmakter

13. Vad syftade den engelska bill of rights till att göra?

A) Stärka monarkin

B) Skydda medborgerliga rättigheter

C) Införa en republik

D) Öka parlamentets makt

14. Vilken av följande faktorer påverkade nationalismens framväxt?

A) Religion

B) Språk

C) Ekonomi

D) Geografi

15. Vilket ord beskriver de förändringar som skedde i samhällsstrukturen under 1800-talet?

A) Stabilisering

B) Modernisering

C) Dekonstruktion

D) Abstraktion

Resonerande frågor

1. Diskutera hur den franska revolutionen har påverkat moderna demokratier. Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för historiska konsekvenser och samtida relevans.

2. Analysera hur industrialiseringen förändrade klassstrukturen i samhället. Eleverna demonstrerar sin förmåga att tänka kritiskt om sociala konsekvenser av historiska processer.

3. Reflektera över vilka källkritiska metoder som kan tillämpas vid bedömning av historiska källor. Genom att diskutera metoder kan eleverna visa djupare insikt i källkritikens betydelse.

4. Resonera kring nationalismens dubbelexponering i både konflikt och samarbeten mellan nationer. Frågan öppnar för analys av komplexa historiska relationer.

5. Hur kan förståelsen av propaganda under krig hjälpa oss att tolka nutida mediebudskap? Eleverna får möjlighet att tillämpa historiska insikter på moderna fenomen.

6. Diskutera vilka faktorer som ledde till att kvinnor fick större rättigheter under 1900-talet. Denna fråga uppmanar eleverna att analysera sociala förändringar och deras drivkrafter.

7. Analysera kopplingen mellan imperialism och nationalism. Genom att undersöka detta ämne kan eleverna utveckla en djupare förståelse för hur dessa krafter har påverkat historien.

8. Reflektera över betydelsen av att studera historia för att förstå vår nutid. Genom denna reflexion kan eleverna formulera samband mellan dåtid och samtid.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×