Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: César Chávez
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för César Chávess liv och arbete inom fackföreningsrörelsen, samt hans betydelse för social rättvisa och förbättringen av rättigheterna för mexikanska arbetare i USA.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll fokuserar på: “César Chávess liv och hans betydelse som en ledare inom fackföreningsrörelsen, hans arbete för att förbättra rättigheterna och arbetsvillkoren för mexikanska arbetare i USA, och hur han tog ett ställning för social rättvisa.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven omfattar: “Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och deras betydelse, exempelvis César Chávess insatser att organisera arbetare och förbättra deras rättigheter.”
Prov
Faktafrågor
- Vem var César Chávez?
- A) En amerikansk senator
- B) En facklig ledare
- C) En arbetareledare
- D) En journalist
- Vilken organisation grundade César Chávez?
- A) American Federation of Labor
- B) United Farm Workers
- C) National Labor Relations Board
- D) Teamsters Union
- Vilken metod använde Chávez för att påverka arbetsvillkoren?
- A) Boykotter
- B) Lagförslag
- C) Lobbyverksamhet
- D) Röstning i valet
- Vad var en av Chávess mest kända aktioner?
- A) Fast food strejk
- B) Druvboycott
- C) Stängning av skolor
- D) Protest mot krig
- Vilken rättighet kämpade Chávez främst för?
- A) Arbetares rättigheter
- B) Rösträtt
- C) Kvinnors rättigheter
- D) Rätt till utbildning
- Vilken påverkan hade Chávez på migrantarbetare?
- A) Ingen påverkan
- B) Han förde dem bort från jordbruk
- C) Han förbättrade deras arbetsvillkor
- D) Han stängde arbetsplatser
- Vilken årstid var känd för flera av Chávess protester?
- A) Vinter
- B) Höst
- C) Vår
- D) Sommar
- Vad symboliserade Chávez kamp?
- A) Ekonomisk stabilitet
- B) Social rättvisa
- C) Politisk makt
- D) Utbildning
- Vilken känd ledare mötte Chávez?
- A) Nelson Mandela
- B) Martin Luther King Jr.
- C) Malala Yousafzai
- D) Barack Obama
- När började Chávess aktiva kamp för arbetarnas rättigheter?
- A) 1950
- B) 1960
- C) 1970
- D) 1980
- Vad var huvudsakligen fokus för Chávess arbete?
- A) Naturkatastrofer
- B) Arbetarnas rättigheter
- C) Utbildning för barn
- D) Fattigdomsbekämpning
- Vilken metod använde Chávez för att öka medvetenheten?
- A) Sociala medier
- B) Hungerstrejk
- C) Radio utsändningar
- D) Offentliga tal
- Vad innebär en “boycott”?
- A) Att jobba övertid
- B) Att protestera med ord
- C) Att vägra köpa produkter
- D) Att stänga fabriker
- Vad var Chávess målsättning?
- A) Social och ekonomisk rättvisa
- B) Politisk rådgivning
- C) Internationell handel
- D) Utbildning för vuxna
- Vilken betydelse har Chávez idag?
- A) Ingen känd betydelse
- B) Symbol för aktivism
- C) Ledare inom militär
- D) Politisk figur
- Vilken typ av ledarskap utmärkte Chávez?
- A) Autokratiskt
- B) Passivt
- C) Lekmannamässigt
- D) Otydligt
Resonerande frågor
- Diskutera hur César Chávess metoder kan tillämpas i dagens samhälle.
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att koppla historiska metoder till nutida aktivism. - Reflektera över betydelsen av kollektiva aktioner i kampen för rättvisa.
Syfte: Att uppmuntra djupare reflektion kring vikten av att samverka i kampen för mänskliga rättigheter. - Hur kan vi inspireras av Chávess liv för vår egen aktivism?
Syfte: Att eleverna ska koppla personliga insikter till historiska exempel av framgångsrik aktivism. - Vilka utmaningar tror du att dagens aktivister står inför?
Syfte: Att stimulera diskussion om moderna utmaningar genom en historisk lins. - Diskutera vikten av media i Chávess kamp.
Syfte: Att undersöka mediers roll i aktivism, både då och nu. - Hur bidrog Chávez till att forma dagens fackföreningar?
Syfte: Att ge möjlighet för eleverna att se länge och kortsiktiga effekter av Chávess arbete. - Vad betyder social rättvisa för dig i dagsläget?
Syfte: Att öppna upp för personliga tolkningar och diskussioner kring detta viktiga begrepp. - Hur kan vi se på Chávess arv globalt?
Syfte: Att uppmuntra eleverna att tänka inom en större kontext och se hur lokala rörelser kan få global påverkan.
Bedömning
Provets betygsättning baseras på poängsystem där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna 1 poäng vardera. För att få betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).