Prov. Åk. 9. Historia – Den stora depressionen



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Den stora depressionen – världsekonomisk kris på 1930-talet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om den stora depressionen, dess orsaker, förlopp och konsekvenser, samt hur olika länder hanterade krisen. Provets frågor syftar till att främja förståelsen för de socioekonomiska förändringarna som inträffade under denna period och elevernas förmåga att diskutera och analysera historiska händelser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar orsakerna till den stora depressionen, dess förlopp och konsekvenser både globalt och för Sverige. Eleverna ska även undersöka de sociala och ekonomiska effekterna av depressionen och hur olika länder reagerade på krisen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer relaterade till den stora depressionen och diskutera dess inverkan på samhälle och ekonomi.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket år inträffade den mest kända börskraschen som inledde den stora depressionen?
    • A) 1931
    • B) 1928
    • C) 1929
    • D) 1930
  2. Vilket av följande var en orsak till den stora depressionen?
    • A) Lågkonjunktur
    • B) Överproduktion
    • C) Högkonjunktur
    • D) Kraftig inflation
  3. Vad kallades de ekonomiska program som infördes i USA för att motverka depressionen?
    • A) The Great Society
    • B) New Deal
    • C) The New Frontier
    • D) Welfare State
  4. Vilken av följande konsekvenser drabbade många under den stora depressionen?
    • A) Ökad export
    • B) Arbetslöshet
    • C) Ökad produktion
    • D) Stabilisering av ekonomin
  5. Vilket land införde New Deal?
    • A) USA
    • B) Tyskland
    • C) Sverige
    • D) Storbritannien
  6. Vad kännetecknade den ekonomiska situationen före depressionen?
    • A) Ekonomisk stagnation
    • B) Ekonomisk tillväxt
    • C) Normala arbetsmarknadsförhållanden
    • D) Fattigdom
  7. Vilken händelse i Europa bidrog till spridningen av depressionen?
    • A) Första världskriget
    • B) Tyska hyperinflationen
    • C) Andra världskriget
    • D) Sociala revolutioner
  8. Hur påverkade den stora depressionen den politiska situationen i världen?
    • A) Minskat politiskt engagemang
    • B) Stöd för extremister
    • C) Stabilitet i politiken
    • D) Ökat förtroende för demokratin
  9. Vad blev en av de mest märkbara sociala konsekvenserna av depressionen?
    • A) Tydligare klasskillnader
    • B) Ökad fattigdom
    • C) Minskat antal arbetslösa
    • D) Ekonomisk trygghet
  10. Vilken åtgärd vidtogs av många länder för att skydda sin ekonomi under depressionen?
    • A) Ökat import
    • B) Handelshinder
    • C) Färre skatter
    • D) Internationella avtal
  11. Vilket land var mest drabbat av den stora depressionen?
    • A) USA
    • B) Storbritannien
    • C) Sverige
    • D) Frankrike
  12. Vilken roll spelade banker under den stora depressionen?
    • A) De bidrog till krisen genom överlånande
    • B) De räddade ekonomin
    • C) De hade ingen inverkan
    • D) De var stabila
  13. Vad gjorde den svenska regeringen under depressionen?
    • A) Införde New Deal
    • B) Införde devalvering och ekonomiska reformer
    • C) Ignorerade krisen
    • D) Stabiliserade valutan
  14. Hur påverkade depressionen den globala handeln?
    • A) Ökade importen
    • B) Minskat handelsutbyte
    • C) Stabil handel
    • D) Ökat samarbete mellan länder
  15. Vilken av följande företeelser uppstod som följd av den stora depressionen?
    • A) Ekonomisk stabilitet
    • B) Globalisering
    • C) Social oro
    • D) Fredliga upplösningar av konflikter
  16. Vilka typer av program innefattade New Deal?
    • A) Utrikespolitiska avtal
    • B) Militärprogram
    • C) Ekonomiska reformer och arbetsprogram
    • D) Inflationskontroll

Resonerande frågor

  1. Ange och diskutera kortfattat tre faktorer som bidrog till den stora depressionens utbrott.
    Syftet med denna fråga är att uppmuntra eleverna att koppla samman olika orsaker och se helheten i krisen.
  2. Hur påverkar den stora depressionen vår förståelse av dagens ekonomiska system?
    Denna fråga syftar till att få eleverna att reflektera över relevansen av historiska händelser för nutid.
  3. Jämför hur olika länder reagerade på den stora depressionen och analysera effektiviteten i dessa åtgärder.
    Detta ger eleverna möjlighet att visa djupgående analys och förståelse för komplexiteten i situationen.
  4. Diskutera betydelsen av sociala konsekvenser av den stora depressionen för den moderna välfärdsstaten.
    Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring långsiktiga effekter av historiska kriser.
  5. Hur kan lärdomar från den stora depressionen tillämpas för att hantera ekonomiska kriser idag?
    Denna fråga uppmuntrar ett kritiskt tänkande och möjlighet att knyta samtiden till historien.
  6. Vilken roll spelade regeringar i att begränsa eller förvärra effekterna av depressionen?
    Eleverna får här möjlighet att undersöka politiska strukturer och deras konsekvenser.
  7. På vilket sätt kan den stora depressionen ses som en vändpunkt för global politik?
    Frågan ger eleverna chansen att diskutera och analysera globaliseringens början.
  8. Ange och analysera hur medborgarnas livsvillkor förändrades under depressionen och vilka långsiktiga effekter detta hade.
    Detta ger utrymme för elever att visa på djupgående insikter i sociala förändringar.

Bedömning

Provet kan bedömas med 30 poäng totalt. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp