Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Drottning Kristina och könsnormer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Drottning Kristina, hennes påverkan på könsnormer under 1600-talet och hur dessa normer kan jämföras med dagens samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.” [Lgr 22, Historia, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.” [Lgr 22, Historia, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vilket år abdikerade Drottning Kristina?
A) 1640
B) 1654
C) 1668
D) 1675 - Vad var en av Drottning Kristinas viktigaste prestationer under sin regeringstid?
A) Att förlänga kriget
B) Att främja utbildning
C) Att avskaffa adeln
D) Att införa monarkin - Vilken av följande aspekter bröt Drottning Kristina mot?
A) Traditionella könsnormer
B) Myndighetsbeslut
C) Religionsfrihet
D) Ekonomi - Vad sägs vara Drottning Kristinas mest kända citat?
A) “Jag är ledaren”
B) “Det är genom kunskap vi växer”
C) “Det är inte vad vi har, utan vad vi är”
D) “Kraften kommer från folket” - Vilken kultur påverkades mest av Kristinas regim?
A) Fransk
B) Tysk
C) Svensk
D) Engelsk - Vad ledde Kristinas beslut att abdikera till?
A) En ny kung
B) Större könsroller
C) Inga förändringar
D) Ekonomisk nedgång - Vad kännetecknar könsnormerna under 1600-talet?
A) Jämställdhet
B) Hierarkisk struktur
C) Flexibilitet
D) Modernitet - Vad blev en följd av Kristinas styre?
A) Ingen påverkad kultur
B) Ökad utbildning för kvinnor
C) Förbjudande av konst
D) Minskning av vetenskapliga framsteg - Vilket land tog Kristina sin abdikation till?
A) Frankrike
B) Sverige
C) Italien
D) Polen - Vem var en stor influens på Drottning Kristina?
A) Gustav II Adolfs
B) Olof Skötkonung
C) Karl XI
D) Erik XIV - Vad var ett viktigt mål under Kristinas tid?
A) Krig
B) Diplomati
C) Expansion
D) Utforskning - Vilken egenskap gjorde Kristina unik bland sina samtida?
A) Hennes utbildning
B) Hennes kön
C) Hennes ålder
D) Hennes intellekt - Vad symboliserade Drottning Kristina som regent?
A) En förändrad syn på kvinnor
B) Traditionella normer
C) En konservativ hållning
D) Ockupation - Vad betraktas som Kristinas bidrag till vetenskapen?
A) Initiativ till böcker
B) Ökad censur
C) Skapande av universitet
D) Mindre offentlig debatt - Hur uppfattades Drottning Kristina av sina samtida?
A) Som en tyrann
B) Som en visionär
C) Som en avlägsen ledare
D) Som en modedrottning
Resonerande frågor
- Hur påverkade Drottning Kristinas abdikering synen på kvinnor i maktpositioner under hennes tid och framåt? Denna fråga uppmanar eleverna att resonera om konsekvenser av Kristinas beslut.
- Diskutera de förväntningar som finns på kvinnor och män i dagens samhälle och jämför dessa med 1600-talet. Eleverna får möjlighet att reflektera över förändringar i normer.
- Vilka könsnormer anser du att Kristina skulle kunna ha ifrågasatt i vårt moderna samhälle? Eleverna utmanas att koppla historiska exempel till dagens situation.
- Vad säger Kristinas liv och beslut om könsroller i allmänhet? Frågan uppmanar till en djupare analys av könsnormer genom historien.
- Hur skulle Kristinas historia kunna inspirera nutida rörelser för jämställdhet? Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla historien till aktuella sociala frågor.
- Vilka paralleller kan dras mellan Kristinas influens och nutida kvinnor i ledande positioner? Eleverna får reflektera över sambanden mellan historia och nutid.
- Hur skulle ett alternativt perspektiv på Kristinas liv kunna påverka vår förståelse av henne? Frågan uppmanar till kritisk analys av historiska berättelser.
- Diskutera hur kultur och vetenskap påverkades av Kristinas regentskap. Frågan uppmanar till en djupgående diskussion om kulturell påverkan.
Bedömning
Provets faktadel ger maximum 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 3 poäng varje. För att betygen ska uppnås gäller följande:
- För betyg E krävs totalt 8 poäng.
- För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).