Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Efterverkningar av första världskriget

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för och analys av de politiska, sociala och ekonomiska konsekvenserna av första världskriget samt hur dessa efterverkningar bidrog till en förändrad världsordning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Analys av de politiska, sociala och ekonomiska konsekvenserna av första världskriget och hur dessa efterverkningar bidrog till en förändrad världsordning.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser samt analysera och diskutera orsaker, konsekvenser och samband ur olika perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vad var en av de mest betydelsefulla politiska konsekvenserna av första världskriget?

  • A) Skapandet av FN
  • B) Uppdelningen av Tyskland
  • C) **Nya nationer i Europa**
  • D) Avskaffandet av monarkier i hela Europa

2. Vilket av följande var en effekt av Versaillesfördraget?

  • A) **Tyskland fick betala krigsskadestånd**
  • B) Tyskland fick nya territorier
  • C) Italien blev en stormakt
  • D) Inga nya nationer skapades

3. Vilken ekonomisk konsekvens upplevde Tyskland efter kriget?

  • A) **Hyperinflation**
  • B) Ekonomisk tillväxt
  • C) Stabilitet
  • D) Ökad handel

4. Vad bidrog till den globala depressionen på 1930-talet?

  • A) Kalla kriget
  • B) **Krigets ekonomiska efterverkningar**
  • C) Ökad industrialisering
  • D) Förbättrad handel

5. Hur påverkades sociala normer av första världskriget?

  • A) **Förändrade könsroller**
  • B) Ökad traditionalism
  • C) Inga förändringar skedde
  • D) Mindre arbete för kvinnor

6. Vilken av följande litterära rörelser påverkades mest av kriget?

  • A) Romantiken
  • B) **Modernismen**
  • C) Barocken
  • D) Realismen

7. Vad blev resultatet av den politiska omstruktureringen i Europa?

  • A) **Skapandet av nya nationer**
  • B) Minskad nationalism
  • C) Stabilitet i gamla imperier
  • D) En enad europeisk union

8. Vilken händelse ledde till Tysklands politiska instabilitet på 1920-talet?

  • A) **Krigsskadestånden**
  • B) Jämlikhet för kvinnor
  • C) Tysklands enande
  • D) Stabil valuta

9. Hur ledde kriget till förändrade sociala strukturer?

  • A) **Ökat deltagande av kvinnor i arbetslivet**
  • B) Minskad befolkningstillväxt
  • C) Stabilisering av familjestrukturer
  • D) Män återgick till arbete

10. Vilket av följande var en kulturell påverkan av kriget?

  • A) **Trauma i litteratur och konst**
  • B) Enhet i konststilar
  • C) Minska kulturell mångfald
  • D) Traditionella konstverk blev mer populära

11. Vilken typ av regering etablerades i många nya länder efter kriget?

  • A) Diktaturer
  • B) **Demokratier**
  • C) Monarkier
  • D) Teokratier

12. Vilken aspekt av Versaillesfördraget bidrog till framtida konflikter?

  • A) **Territoriella krav på Tyskland**
  • B) Gränser mellan Frankrike och Italien
  • C) Tyska kolonier i Afrika
  • D) Tysklands allierade roll

13. Hur påverkade kriget den globala handelsbalansen?

  • A) Stabilisering av valutakurser
  • B) **Kollaps av många ekonomier**
  • C) Ökad internationalisering
  • D) Långsiktig ekonomisk tillväxt

14. Vilken följd av kriget beskrevs som det “stora kriget”?

  • A) **Första världskriget**
  • B) Andra världskriget
  • C) Koreakriget
  • D) Vietnamesiska kriget

15. Vilken faktor bidrog mest till att förändra perspektiven på krig och fred efter första världskriget?

  • A) **Krigets förödelse**
  • B) Ökad teknologi
  • C) Medlemskap i olika förbund
  • D) Avkolonialisering

Resonerande frågor

1. Analysera hur Versaillesfördragets villkor bidrog till Tysklands politiska instabilitet och hur detta kan kopplas till andra världskriget.

Syftet är att eleverna ska kunna göra kopplingar och reflektera över långsiktiga effekter av politiska beslut.

2. Diskutera hur sociala förändringar under och efter första världskriget kan påverka dagens samhälle.

Eleverna ges möjlighet att koppla historiska händelser till nutida frågor, vilket är viktigt för kritiskt tänkande.

3. Reflektera över vilken betydelse den ekonomiska krisen efter första världskriget hade för framväxten av totalitära regimer i Europa.

Frågan syftar till att ge en djupare analys av ekonomiska och politiska samband.

4. Jämför och kontrastera de ekonomiska effekterna av första världskriget med de av andra världskriget.

Detta ger eleverna en möjlighet att dra paralleller och se kontinuitet och förändring i historiska processer.

5. Hur påverkade krigets efterverkningar konst och litteratur under 1920-talet?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att undersöka kulturella implikationer och deras reflektioner av samhällsförändringar.

6. I vilken utsträckning tror du att första världskrigets efterverkningar fortfarande påverkar dagens geopolitik?

Frågan öppnar upp för diskussion om nutida relationer och historiska trauman.

7. Analysera hur efterverkningarna av första världskriget har format identiteten i olika europeiska länder.

Detta ger utrymme för eleverna att koppla sina insikter om historia med kulturella och nationella identiteter.

8. Diskutera hur kriget har blivit en del av den kollektiva identiteten i de berörda länderna.

Frågan syftar till att engagera eleverna i att tänka kritiskt kring minnen och deras platser i historien.

Bedömning

Provet bedöms med sammanlagt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).