Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för centrala teman och händelser inom svensk och världshistoria, samt deras förmåga att analysera och tillämpa kunskapen i relation till källor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förbereda eleverna inför det nationella provet genom att repetera de viktigaste händelserna och teman i svensk och världshistoria. Eleverna får även träna på att analysera och tillämpa skillnader mellan källor och hur dessa påverkar vår förståelse av historiska händelser.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva, förklara och analysera centrala teman och perspektiv i historiens utveckling. Eleven kan även ge exempel på hur historia formar identitet och kultur.

Prov

Faktafrågor

1. Demokratins rötter: Man säger ofta att demokratin har sina rötter i …

  • A) Egypten
  • B) **Grekland**
  • C) Rom
  • D) Kina

2. Maraton: Maratonloppet springer man till minne av slaget mellan en persisk armé och en armé från …

  • A) Egypten
  • B) **Grekland**
  • C) Rom
  • D) Kina

3. Pyramiderna: Pyramiderna finns i …

  • A) **Egypten**
  • B) Grekland
  • C) Rom
  • D) Kina

4. Kejsare och tsar: Orden kejsare och tsar kommer från namnet på en person som levde i …

  • A) **Rom**
  • B) Grekland
  • C) Egypten
  • D) Kina

5. Historiska förklaringar om romerska riket: År 476 störtade germanen Odovakar den siste västromerske kejsaren. Därför …

  • A) **gick det romerska riket under vid ett visst tillfälle**
  • B) föddes demokratin
  • C) kom medeltiden
  • D) ökade handeln

6. Byggnader och tidsperioder: Sätt ett kryss vid den byggnad som är ett spår från Antiken.

  • A) **Parthenon**
  • B) Katedralen i Uppsala
  • C) Eiffeltornet
  • D) Taj Mahal

7. Teknikens utveckling: Vilken betydelse hade uppfinningarna under den industriella revolutionen för samhällets utveckling?

  • A) Minskat arbete
  • B) Bättre utbildning
  • C) **Ökad produktion**
  • D) Ingen påverkan

8. Kvinnors rättigheter: På vilket sätt har kvinnors rättigheter förändrats i Sverige från 1800-talet till idag?

  • A) **Ökad jämställdhet**
  • B) Minskat inflytande
  • C) Ingen skillnad
  • D) Återgång till traditionella roller

9. Kalla kriget: Vilka var de viktigaste händelserna under kalla kriget som påverkade världen?

  • A) **Berlinmurens fall**
  • B) Första världskriget
  • C) Andra världskriget
  • D) Den industriella revolutionen

10. Undersök hur historia formar identitet: Ge exempel på hur historiska händelser kan påverka en persons identitet.

  • A) **Genom kultur och traditioner**
  • B) Minskat intresse för historia
  • C) Inga effekter
  • D) Endast politiskt

Resonerande frågor

1. Vilka konsekvenser hade den industriella revolutionen för samhällets struktur?

Syftet med frågeställningen är att låta eleverna analysera de långsiktiga effekterna av en betydande historisk händelse.

2. Hur påverkar historiska narrativ vår förståelse av identitet?

Frågan ger möjlighet för eleverna att reflektera över sambandet mellan historia och personlig identitet.

3. Vilka skillnader finns mellan källor och hur påverkar dessa skillnader vår historiska förståelse?

Eleverna kan reflektera över källkritik och dess betydelse i historieforskningen.

4. Hur kan vi använda historiska händelser för att förstå nutida samhällsfrågor?

Frågan utmanar eleverna att göra kopplingar mellan dåtid och nutid.

5. Diskutera hur synen på kvinnor och deras roll har förändrats över tid i Sverige.

Syftet är att eleverna analyserar ett specifikt perspektiv och dess förändring genom historien.

6. Vilken betydelse har konflikter haft för att forma moderna samhällen?

Eleverna uppmanas att tänka kritiskt kring konsekvenserna av konflikter.

7. Hur kan förståelsen av historiska händelser hjälpa oss att hantera nutida utmaningar?

Frågan uppmuntrar till reflektion kring historisk medvetenhet och dess relevans.

8. På vilket sätt kan vi se spåren av det förflutna i dagens politiska klima?

Frågan låter eleverna knyta samman historia med aktuella politiska situationer.

Bedömning

För faktafrågorna kan maximalt 15 poäng ges, där varje fråga ger 1 poäng.

För de resonerande frågorna kan maximalt 3 poäng ges per fråga, vilket ger totalt 24 poäng.

Totalt krävs följande poäng för respektive betyg:

  • För betyg E: Minst 8 poäng
  • För betyg C: Minst 12 poäng (3 poäng från resonerande frågor)
  • För betyg A: Minst 18 poäng (5 poäng från resonerande frågor)