Prov. Åk. 9. Historia – Första världskriget

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Första världskriget

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll är kopplat till läroplanens mål för historia, där det uttrycks att eleverna ska kunna “ge exempel på och beskriva viktiga händelser och processer i världshistorien, såsom industrialiseringen, imperialismen och de båda världskrigen.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innefattar:

  • att kunna redogöra för orsak och verkan i historiska händelser,
  • att kunna jämföra och analysera skillnader och likheter mellan historiska processer, och
  • att kunna uttrycka och motivera egna ståndpunkter i relation till historiska skeenden.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket år bröt Första världskriget ut?
    • a) 1912
    • b) 1914
    • c) 1916
    • d) 1918
  2. Vilken händelse utlöste Första världskriget?
    • a) Tysklands invasion av Polen
    • b) Mordet på Franz Ferdinand
    • c) Skotten i Sarajevo
    • d) Utfärdandet av den tyska deklarationen
  3. Vilket land var inte en del av Ententen?
    • a) Storbritannien
    • b) Frankrike
    • c) Tyskland
    • d) Ryssland
  4. Vilken ny teknologi användes i stor utsträckning under Första världskriget?
    • a) Ångmaskinen
    • b) Flygplan
    • c) Skrivmaskinen
    • d) Elkraft
  5. Vad var Versaillesfördraget?
    • a) Ett avtal mellan de allierade
    • b) Ett fredsavtal efter kriget
    • c) En militär allians
    • d) En handelsöverenskommelse
  6. Vad var “skyttegravskrigen”?
    • a) En typ av diplomati
    • b) Krigföring i skyttegravar
    • c) En militär strategi
    • d) En fredsplan
  7. Vilken nation lämnade Första världskriget tidigt efter en revolution?
    • a) Storbritannien
    • b) Ryssland
    • c) Frankrike
    • d) Italien
  8. Vad var en följd av Första världskriget?
    • a) Ökad kolonialism
    • b) Mindre militarism
    • c) Skapandet av Förenta nationerna
    • d) Ökat samarbete mellan länder
  9. Vilket år avslutades Första världskriget?
    • a) 1917
    • b) 1920
    • c) 1918
    • d) 1919
  10. Vilken av dessa ledde inte till krigets utbrott?
    • a) Allianser
    • b) Nationalism
    • c) Spanska sjukan
    • d) Militarism
  11. Vad kännetecknade “De stora” under Första världskriget?
    • a) Att de var neutrala länder
    • b) Att de var de mest inflytelserika länderna
    • c) Att de var små nationer
    • d) Att de exporterade mycket vapen
  12. Vad innebar begreppet “trench warfare”?
    • a) Att soldater grävde skyttegravar
    • b) Att kriget utkämpades på havet
    • c) Att strider fördes under jorden
    • d) Att flygplan användes i stort sett
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur nationalismen bidrog till krigets utbrott.

    Syftet är att få eleverna att analysera och koppla nationalismens betydelse till konkreta händelser.

  2. Analysera skillnaderna i krigföring mellan Första världskriget och tidigare krig.

    Denna fråga syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring utvecklingen av krigsteknik och strategier.

  3. Vilka samhälleliga förändringar orsakades av kriget?

    Frågan ska ge möjlighet att reflektera över krigets inverkan på den sociale strukturen och könsroller.

  4. Hur påverkade Första världskriget de senare händelserna i 1900-talet?

    Eleverna uppmanas att skapa samband mellan Första världskrigets utfall och följande historiska händelser.

  5. Vilken roll spelade propaganda under Första världskriget och hur påverkade den den allmänna opinionen?

    Syftet är att föra en diskussion om den kritiska rollen av information och desinformation i konflikter.

Bedömning
  • Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 12 poäng möjliga.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 10 poäng möjliga.

Poängkrav:

  • E-nivå: Minst 8 poäng.
  • C-nivå: Minst 12 poäng (och minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (och minst 5 poäng från resonerande frågor).

×