En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Gustav III: Kulturens konung

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Gustav III: Kulturens konung

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om Gustav III:s liv, hans kulturpolitik samt hans politiska reformer och deras påverkan på Sveriges samhälle och kultur under 1700-talet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Sveriges historia under 1700-talet, med fokus på viktiga händelser och personers betydelse för samhällsutvecklingen.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna redogöra för viktiga händelser i Sveriges historia och analysera betydelse…

…för svenska kultur och samhällsutveckling.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år blev Gustav III kung av Sverige?
A) 1771
B) 1780
C) 1765
D) 1772

2. Hur gammal var Gustav III när han blev kung?
A) 20 år
B) 18 år
C) 25 år
D) 30 år

3. Vilken institution grundade Gustav III för att främja svensk kultur?
A) Kungliga Musikaliska Akademien
B) Kungliga Operan
C) Svenska Akademien
D) Dramaten

4. Vilken typ av konst stöttade Gustav III särskilt?
A) Musik
B) Teater
C) Litteratur
D) Måleri

5. Vad var syftet med Gustav III:s statskupp 1772?
A) Öka adelns makt
B) Stärka kungamakten
C) Införa demokrati
D) Avskaffa monarkin

6. Vilket av följande påverkade inte Gustav III direkt?
A) Franska revolutionen
B) Krigen mot Ryssland
C) Sveriges ekonomiska reformer
D) Sveriges anslutning till EU

7. Vilket av följande påståenden stämmer om Gustav III:s intresse för litteratur?
A) Han var emot litterära verk
B) Han skrev egna pjäser
C) Han ignorerade författare
D) Han förbjöd litteratur

8. Vad ingick i Gustav III:s kulturpolitik?
A) Endast stöd till musiker
B) Stöd till både konst och teater
C) Förbud mot alla typer av konst
D) Inga åtgärder på kulturområdet

9. Hur påverkades kungamakten av Gustav III:s reformer?
A) Minskat kungligt inflytande
B) Ingen påverkan
C) Ökat kungligt inflytande
D) Förbättrade villkor för adeln

10. Vilket av följande var en konsekvens av Gustav III:s politiska reformer?
A) Avskaffandet av monarkin
B) En starkare adel
C) Stärkt kungamakt och monarchi
D) Minskad kultursatsning

11. Vilket var Gustav III:s huvudsakliga mål under sin tid på tronen?
A) Stärka monarkin
B) Skapa demokrati
C) Minska kulturens påverkan
D) Underkasta adeln

12. Vilket faktum är associerat med Gustav III:s påverkan på teater?
A) Avskaffade teater
B) Grundade Kungliga Operan
C) Minskat intresse för teater
D) Ingen betydelse för teater

13. Vad handlade Gustav III:s kulturpolitik främst om?
A) Minska kulturinvesteringar
B) Stödja konst och litteratur
C) Öka skatter på kultur
D) Fördöma konstverk

14. Vem inspirerades Gustav III av i sin kulturpolitik?
A) Den franska aristokratin
B) Den engelska kulturen
C) Den holländska kulturen
D) Den franska kulturen

15. Vilken konflikt präglade Gustav III:s tid som kung?
A) Inga konflikter
B) Maktstrider med adeln
C) Fredlig samexistens
D) Regionala krig

Resonerande frågor

1. Vilken betydelse hade Gustav III:s kulturpolitik för svensk identitet?
Denna fråga möjliggör en djupare analys av kulturens roll i att forma samhälle och identitet.

2. Hur kan man se Gustav III:s politiska beslut reflekteras i dagens svenska samhälle?
Frågan uppmanar till en koppling mellan historiska och nutida skeenden, vilket visar på elevens förmåga att göra historiska analyser.

3. Analysera skillnaderna mellan Gustav III:s och tidigare kungars styrning.
Eleven får möjlighet att göra en jämförelse som visar en djupare förståelse för makthavarnas roll genom historien.

4. Diskutera Gustav III:s roll som mecenat och dess konsekvenser för svenska konstnärer.
Denna fråga uppmuntrar till reflektion över traditioner av stöd till kultur, vilket är viktigt för kulturens utveckling.

5. Hur bidrog Gustav III till den svenska teatern och dramats utveckling?
En analys av detta ämne kräver kunskap om olika kulturella influenser och deras ofta komplexa relationer.

6. Hur kan Gustav III:s kulturpolitik ses som en del av ett större europeiskt mönster under 1700-talet?
Frågan ger möjlighet till en transnationell analys av kultur och politik.

7. Reflektera över hur Gustav III:s liv och gärningar kan inspirera framtida ledare inom kultursektorn.
Denna fråga bidrar till att vägleda elever i att tänka kritiskt kring framtida samhällsansvar.

8. Vilka element av Gustav III:s politiska reformer skulle kunna tillämpas i dagens svenska politik?
Genom att fråga om nutida tillämpningar uppmanas eleven att koppla historia till praktisk politik idag.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).