En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Imperialism

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Imperialism

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Europas och USA:s kolonialpolitik under 1800-talet och 1900-talet, och konsekvenserna av dessa för koloniserade länder.”

Kunskapskrav

– Eleverna ska kunna redogöra för, förklara och analysera historiska förhållanden, samt använda ett historiskt perspektiv för att förstå samband mellan orsak och effekt.
– Eleverna ska kunna resonera kring olika källors användbarhet och relevans i historieskrivningen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande länder var en ledande kolonialmakt under 1800-talet?
– a) Storbritannien
– b) Japan
– c) Ryssland
– d) Kina

2. Vad var Berlin-konferensen (1884-1885) viktig för?
– a) Avta slaveriet i Afrika
– b) Fördelningen av afrikanska kolonier
– c) Europas fredsavtal
– d) Upprättandet av det tyska riket

3. Vilket av följande var en följd av imperialismen?
– a) Ökad global handel
– b) Kulturell utbyte mellan utövare och kolonier
– c) Ökad nationalisering i kolonialmakterna
– d) Minskad folkmängd i Afrika

4. Vilken resurs sökte de europeiska kolonialmakterna främst i Afrika?
– a) Guld
– b) Råvaror som gummi och kaffe
– c) Teknologi
– d) Livsmedel

5. Vad kallades den period när många afrikanska länder blev koloniserade av europeiska makter?
– a) Den industriella revolutionen
– b) Den nya imperialismen
– c) Effekten av första världskriget
– d) Kolonial avkolonisering

6. Vilket land var först med att avskaffa slaveriet?
– a) Storbritannien
– b) USA
– c) Frankrike
– d) Portugal

7. Vad var en “koloni”?
– a) En grupp människor som flyttade
– b) Ett territorium som styrs av ett annat land
– c) En internationell organisation
– d) En ny politik

8. Vilken av följande personer var en känd kritiker av imperialismen?
– a) Karl Marx
– b) Mahatma Gandhi
– c) Winston Churchill
– d) Joseph Stalin

9. Under vilken tidsperiod var den mest intensiva imperialismen?
– a) 1600-1700
– b) 1800-1900
– c) 1800-talet till första världskriget
– d) 1970-1980

10. Vilket av följande var en anledning till imperialismen?
– a) Sökande efter nya territorier
– b) Naturliga resurser
– c) Ökade handelsmöjligheter
– d) Allt ovanstående

Resonerande frågor

1. Diskutera hur imperialismen har påverkat de länder som blev koloniserade, både positivt och negativt. (Denna fråga ger eleverna utrymme att visa djupgående analys och förståelse för de olika aspekterna av imperialism.)

2. Hur kunde propaganda användas av kolonialmakterna för att rättfärdiga sin imperialism? (Frågan uppmuntrar eleverna att kritiskt granska källor och förstå dess användbarhet.)

3. På vilket sätt kan man jämföra imperialismen med andra historiska fenomen, såsom kolonial avkolonisering? (Denna fråga testar elevernas förmåga att dra samband mellan olika historiska händelser.)

4. Resonera kring vilka konsekvenser imperialismen har haft för dagens värld och globala relationer. (Genom detta får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för historiska samband och samtida konsekvenser.)

5. Vilka etiska frågeställningar kan uppstå när man historiserar imperialismen? (Eleverna får möjlighet att diskutera källkritik och moral i historieförfattande.)

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (max 10 poäng)

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (max 10 poäng)

Poängkrav:
– E: minst 8 poäng totalt
– C: minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonansfrågorna)
– A: minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonansfrågorna)