En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Imperialism, kolonialism, nationalism

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Imperialism, kolonialism, nationalism

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av begreppen imperialism, kolonialism och nationalism samt deras påverkan på historiska händelser och samhällen under 1800- och 1900-talen. Provets frågor syftar till att främja kritiskt tänkande och ge eleverna möjlighet att resonera kring dessa viktiga teman inom ämnet historia.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Imperialismens och kolonialismens framväxt och konsekvenser för länder och folks livsvillkor. Nationalismens framväxt och betydelse för individer och samhällen.”

Kunskapskrav
  • Eleven kan beskriva centrala begrepp och sammanhang inom historia.
  • Eleven kan resonera kring betydelsen av historiska händelser för individer och samhällen.
  • Eleven kan reflektera över och diskutera hur historiska perspektiv påverkar vår syn på nutiden.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket av följande länder var INTE en koloni under den europeiska imperialismen?
    • a) Kanada
    • b) Brasilien
    • c) Indien
    • d) Egypten
  2. Vad kännetecknar nationalism som rörelse?
    • a) Strävan att bevara traditionella kulturella värderingar
    • b) Strävan efter självständighet och nationell enhet
    • c) Främjande av globalisering
    • d) Internationellt samarbete
  3. Vilket år skedde den afrikanska kontinentens “fördelning” på konferensen i Berlin?
    • a) 1870
    • b) 1884
    • c) 1884
    • d) 1900
  4. Vad ledde till avkoloniseringen av afrikanska länder efter andra världskriget?
    • a) Den kalla krigets spänningar
    • b) Nationsbildningar och nationalistiska rörelser
    • c) Ekonomiska kriser
    • d) Ökad militär närvaro
  5. Vilken påverkan hade kolonialismen på de koloniserade länderna?
    • a) Ökad självständighet
    • b) Exploatering av resurser och arbetskraft
    • c) Förbättrad utbildning
    • d) Förstärkning av lokal kultur
  6. Vilket av följande exempel är en konsekvens av imperialismen?
    • a) Lokala översvämningar
    • b) Kulturell assimilering
    • c) Ökning av inhemskt jordbruk
    • d) Avskaffandet av slaveriet
  7. Vad innebär begreppet “white man’s burden”?
    • a) Att gå i pension tidigare
    • b) Att den “vita rasen” hade en plikt att civilisera andra folk
    • c) Ekonomisk ansvarighet
    • d) Nationell skyldighet att handla
  8. Vilket land var en stor kolonialmakt under 1800-talet?
    • a) Tyskland
    • b) Storbritannien
    • c) Japan
    • d) Kina
  9. Vilket av följande påståenden om kolonialism är sant?
    • a) Det gynnade alltid kolonialmakten mer än de koloniserade
    • b) Det ledde ofta till kulturell utrotning
    • c) Det hade enbart positiva effekter
    • d) Det skedde utan motstånd från lokala befolkningar
  10. Vad kännetecknar ett nationalistiskt perspektiv på historia?
    • a) Att se historia ur en global synvinkel
    • b) Att framhäva nationens betydelse i historiska skeenden
    • c) Att ignorera kulturella skillnader
    • d) Att fokusera på individers liv
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur imperialism och nationalism samverkar med varandra under 1800-talet. (Syftet är att visa kunskap om hur dessa begrepp är kopplade och deras ömsesidiga påverkan.)
  2. Analysera konsekvenserna av kolonialism för de koloniserade länderna och dess folk. (Ger eleverna möjlighet att beskriva och reflektera över historiska konsekvenser.)
  3. Reflektera över arvet från kolonialism i dagens samhällen. Vilka spår finns kvar? (Syftet är att uppvisa kritiskt tänkande kring hur historia påverkar nutiden.)
  4. Hur kan förståelsen av nationalism bidra till att förstå moderna konflikter? (Ger möjlighet att resonera kring betydelsen av historievetenskap i nutida sammanhang.)
  5. Jämför och kontrastera olika länders koloniala erfarenheter och deras effekter på nationell identitet. (Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring komplexiteten av olika nationers erfarenheter.)
  6. Diskutera etiska frågor kring hur imperialismen har skildrats i historieböcker. (Ger eleverna möjlighet att analysera perspektiv och tolkningar av historia.)
  7. På vilka sätt påverkade motståndet mot kolonialism den efterföljande globala politiken? (Syftet är att låta eleverna resonera kring konsekvenser och motståndsrörelsers påverkan.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (max 10 poäng).
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (max 14 poäng).
Totalt max: 24 poäng.

Krav för betyg
  • E-nivå: Minst 8 poäng
  • C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)