Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Inledningen till andra världskriget
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om orsakerna till andra världskriget, inklusive Versaillesfördraget och dess konsekvenser samt nationalism och totalitarism i Europa. Provets utformning ska ge möjlighet att analysera och diskutera viktiga historiska händelser och deras betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen avser att behandla orsakerna till andra världskriget, inklusive Versaillesfördraget och dess konsekvenser, nationalism och totalitarism i Europa. Eleverna kommer att diskutera och analysera de politiska och ekonomiska faktorer som bidrog till kriget.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser, förstå deras betydelse och analysera orsaker och konsekvenser i ett längre tidsperspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vad var Versaillesfördraget?
A) Ett fredsavtal efter första världskriget
B) En militär allians mellan länder
C) En plan för ekonomisk stabilisering
D) Ett avtal som bestämde villkoren för Tyskland efter kriget
2. Vilken händelse ledde till att många länder i Europa hamnade i en ekonomisk kris på 1930-talet?
A) Den globala depressionen
B) Första världskriget
C) Andra världskriget
D) Kalla kriget
3. Vilken ideologi utmärkte sig i Tyskland och Italien under 1930-talet?
A) Kommunism
B) Fascism
C) Socialism
D) Anarkism
4. Vilket av följande påståenden beskriver nationalism?
A) En stark känsla av tillhörighet till ett folk eller nation
B) En idé om gemenskap över nationsgränser
C) En tro på internationell samverkan
D) En aversions mot utländska influenser
5. Vilka länder hade totalitära regimer under 1930-talet?
A) Storbritannien och Frankrike
B) USA och Kanada
C) Tyskland, Italien och Sovjetunionen
D) Japan och Australien
6. Vad var den direkta konsekvensen av Versaillesfördraget för Tyskland?
A) Tyskland fick mer territorium
B) Tyskland blev medlem i en allians
C) Tyskland tvingades betala krigsskadestånd
D) Tyskland fick lov att återuppbygga sin armé
7. Vilken av följande faktorer bidrog till uppkomsten av totalitära regimer i Europa?
A) Stabil ekonomisk tillväxt
B) Demokratisk utveckling
C) Ekonomisk osäkerhet och politisk instabilitet
D) Ökad frihet och rättigheter
8. Hur påverkade den globala depressionen situationen i Europa?
A) Skapade välstånd
B) Skapade grogrund för totalitära regimer
C) Förbättrade den ekonomiska situationen
D) Minskat nationalism
9. Vad var en av de viktigaste orsakerna till andra världskriget?
A) Bristen på stabila styren i många europeiska länder
B) En ökning av demokratier
C) Minskad militarism
D) Fredlig samverkan mellan länder
10. Vad var konsekvenserna av den ekonomiska krisen på 1930-talet?
A) Ökad handel mellan länder
B) Större politisk stabilitet
C) Ökad politisk instabilitet och framväxt av extremism
D) Främjande av internationella avtal
11. Vilken av följande är en korrekt beskrivning av totalitarism?
A) En form av regering där staten kontrollerar alla aspekter av livet
B) En demokrati med fria val
C) En regering utan ideologi
D) En avspänd och liberal regering
12. Vilka konsekvenser fick Versaillesfördraget för Europas stabilitet?
A) Det stärkte alla länder i Europa
B) Det ökade samarbetsandan mellan länder
C) Det skapade spänningar och illusion av fred
D) Det ledde till fler demokratier
13. Vad var en effekt av att ledande politikers beslut föregick i Tyskland efter 1918?
A) Skapade misstro mot demokrati
B) Förbättrade ekonomin
C) Ledde till ökad internationell samverkan
D) Minskat behov av propaganda
14. Vilken roll spelade propaganda i totalitära regimer?
A) Den användes för att forma opinionen och stödja regimens ideologi
B) Den spred fria idéer och tankar
C) Den stoppades av demokratier
D) Den orsakade politiskt röriga situationer
15. Vad ledde många länder att anta totalitära regimer under 1930-talet?
A) Missnöje med demokratin och den ekonomiska situationen
B) Ökad tillit till demokratiska metoder
C) Stabilisering av ekonomin
D) Fredlig samexistens och internationellt samarbete
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Versaillesfördraget bidrog till andra världskriget.
Syftet är att låta eleverna analysera verkningarna av fördraget.
2. Hur påverkade den ekonomiska krisen de politiska förutsättningarna i Europa?
Eleverna får möjlighet att visa förståelse för sambandet mellan ekonomi och politik.
3. Analysera nationalismens roll i skapandet av totalitära regimer.
Här ska eleverna visa att de kan koppla idéer till historiska händelser.
4. I vilken utsträckning bidrog uppkomsten av totalitära regimer till andra världskriget?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över komplexa historiska samband.
5. Vad skulle ha kunnat göras annorlunda för att förhindra andra världskriget?
Eleverna uppmanas att tänka kritiskt kring historiska beslut.
6. Vilka långsiktiga konsekvenser fick andra världskriget för Europa?
Detta ger möjlighet att se på historia ur ett bredare perspektiv.
7. Hur kan vi förstå dagens politiska situation i ljuset av de faktorer som ledde till andra världskriget?
Eleverna får reflektera över historisk relevans idag.
8. Utveckla en egen hypotes om vad som var den viktigaste orsaken till andra världskriget och argumentera för det.
Här uppmuntras djupanalys och formulering av egna argument.
Bedömning
Bedömning av provet görs på följande sätt:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad analys ger 3 poäng.
Totalt krävs följande poäng för betyg:
- E-nivå: Minst 8 poäng
- C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)