Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Historia – Internationella organisationer efter kriget

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Internationella organisationers skapelse efter kriget

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för skapandet av internationella organisationer efter andra världskriget, med fokus på Förenta nationerna. Provfrågorna kommer att utvärdera elevernas förmåga att redogöra för organisationens syften, strukturer och påverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll är kopplat till det centrala innehållet i läroplanen som handlar om att utforska skapandet av internationella organisationer och deras påverkan på internationellt samarbete och fredsbevarande.

Kunskapskrav

Provets frågor kommer att utvärdera elevernas förmåga att redogöra för centrala historiska händelser samt att analysera och diskutera betydelsen av internationella organisationer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket år grundades Förenta nationerna?
    • A) 1940
    • B) 1945
    • C) 1948
    • D) 1950
  2. Vad är syftet med Förenta nationerna?
    • A) Att främja handel
    • B) Att främja fred och säkerhet
    • C) Att skapa militära allianser
    • D) Att organisera idrottsevenemang
  3. Vad kallas FN:s högsta beslutande organ?
    • A) Generalförsamlingen
    • B) Säkerhetsrådet
    • C) Ekonomiska och sociala rådet
    • D) Internationella domstolen
  4. Vilken princip är grundläggande för FN:s verksamhet?
    • A) Ekonomisk tillväxt
    • B) Teknologisk utveckling
    • C) Mänskliga rättigheter
    • D) Militära ingripanden
  5. Vilket organ inom FN ansvarar för fredsbevarande missioner?
    • A) Generalförsamlingen
    • B) Säkerhetsrådet
    • C) Ekonomiska och sociala rådet
    • D) FN:s högkvarter
  6. Vilka av följande uppgifter har FN INTE?
    • A) Humanitär hjälp
    • B) Lagstiftning av nationella lagar
    • C) Mänskliga rättigheter
    • D) Fredsbevarande
  7. Vad är en av FN:s största utmaningar?
    • A) Att få fler medlemmar
    • B) Brist på resurser och politisk enighet
    • C) Att öka antalet fredsbevarande missioner
    • D) Att kontrollera globala marknader
  8. Vilken internationell organisation är ansvarig för hälsofrågor?
    • A) UNICEF
    • B) WHO
    • C) NATO
    • D) IMF
  9. Vad är en av FN:s framgångar?
    • A) Att förhindra krig i alla länder
    • B) Fredsbevarande insatser i konfliktområden
    • C) Att helt eliminera fattigdom
    • D) Att skapa en global militärapparat
  10. När bildades FN:s barnfond, UNICEF?
    • A) 1945
    • B) 1946
    • C) 1950
    • D) 1960
  11. Vad sysslar FN med i den globala kontexten?
    • A) Fred och säkerhet
    • B) Utbildning inför val
    • C) Transport av gods
    • D) Betalning för globala lån
  12. Vilken typ av insatser gör FN i krigszoner?
    • A) Ekonomiska investeringar
    • B) Fredsbevarande insatser
    • C) Idrottsevent
    • D) Teknologiska satsningar
  13. Hur många medlemsländer har FN (ungefär)?
    • A) 150
    • B) 193
    • C) 200
    • D) 250
  14. Vad betyder det att FN har en “neutral” roll?
    • A) Att FN alltid gör vad de vill
    • B) Att FN aldrig tar ställning
    • C) Att FN arbetar för att lösa konflikter utan att favorisera något land
    • D) Att FN inte kan fatta beslut
  15. Kort sagt, vad anses vara en av de största framgångarna med FN?
    • A) Att styra världens ekonomier
    • B) Att bidra till internationellt samarbete och fred
    • C) Att leda i teknologisk innovation
    • D) Att upprätta globala handelsavtal

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur FN:s roll har förändrats sedan dess grundande.

    Syftet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och reflektera över förändringar i FN:s arbetsmetoder och uppdrag över tid.

  2. Vilka faktorer anser du är mest avgörande för ett framgångsrikt internationellt samarbete?

    Genom att svara på denna fråga kan eleverna visa sin kunskap om och förståelse för de nödvändiga elementen för effektivt globalt samarbete.

  3. Ge exempel på hur kritik mot FN har lett till förändringar i dess arbetsmetoder.
  4. Hur kan internationella organisationer bidra till att lösa globala utmaningar som klimatförändringar?

    Eleverna får möjligheten att diskutera och analysera sambanden mellan globala problem och internationella insatser.

  5. Resonera kring betydelsen av mänskliga rättigheter inom internationellt arbete.
  6. Hur kan marginaliserade grupper inkluderas bättre i internationella organisationers arbete?
  7. Ange exempel på fredsbevarande insatser och diskutera deras effektivitet.
  8. Hur skulle världen se ut om FN inte hade grundats?

Bedömning

Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera, medan varje resonerande fråga är värd mellan 1 och 3 poäng beroende på djupet i elevens svar. Minst 8 poäng totalt krävs för betyget E, minst 12 poäng för betyget C (varav minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor) och 18 poäng för betyget A (varav minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×