“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Julius Caesar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för Julius Caesars liv, hans påverkan på det romerska imperiet samt de historiska händelser som ledde till övergången från republik till kejsardöme.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Periodisering av världshistorien och centrala aktörer och händelser, exempelvis Julius Caesars roll i den romerska historien samt betydelsen av hans död och övergången till kejsardöme.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och händelser, kan analysera och värdera historiska händelser, och kan uttrycka sådana analyser i skriven eller muntlig form.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Julius Caesar?
A) En romersk poet
B) En grekisk filosof
C) En romersk general och politiker
D) En romersk kung

2. Vilket år mördades Julius Caesar?
A) 44 f.Kr.
B) 15 mars 44 f.Kr.
C) 60 f.Kr.
D) 30 f.Kr.

3. Vad var “Idus Martias”?
A) En romersk festival
B) Dagen då Julius Caesar mördades
C) En romersk armé
D) En typ av romersk byggnad

4. Vilken typ av reformer genomförde Caesar?
A) Utbildningsreformer
B) Ekonomiska reformer
C) Militära reformer
D) Agrarreformer

5. Vilken position hade Caesar i den romerska politiken?
A) Senator
B) Diktator
C) Kejsare
D) Konsul

6. Vad ledde Caesars död till?
A) Fred i Rom
B) Ekonomisk tillväxt
C) En ny republik
D) Inbördeskrig

7. Vilken geografisk region erövrade Caesar?
A) Egypten
B) Dacia
C) Gallien
D) Kartago

8. Vilken allierad stödde Caesar under sina erövringar?
A) Pompejus
B) Brutus
C) Crassus
D) Cicero

9. Hur många gånger blev Caesar vald som konsul?
A) Fem gånger
B) Tretton gånger
C) Sju gånger
D) Nio gånger

10. Vilken betydelse har Caesars liv haft på efterföljande historiska händelser?
A) Ingen
B) Mycket liten
C) Betydande
D) Begränsad

11. Vilket år föddes Julius Caesar?
A) 90 f.Kr.
B) 100 f.Kr.
C) 100 f.Kr.
D) 80 f.Kr.

12. Vem var en av Caesars mest kända motståndare?
A) Cicero
B) Octavianus
C) Mark Antonus
D) Pompejus

13. Vad var Caesars strategi vid slaget vid Alesia?
A) Överraskning
B) Retreatering
C) Diplomati
D) Belägring

14. Vilken skriftlig källa ger en insyn i Caesars militärstrategier?
A) Historien om Romerska folket
B) Commentarii de Bello Gallico
C) Caesars memoarer
D) Romerska lagar

15. Vad symboliserar Caesars död i romersk historia?
A) Slutet på krig
B) Slutet på republiken
C) Början av en ny era
D) Övergången till kejsardöme

Resonerande frågor

1. Diskutera Caesars komplexa karaktär som både hjälte och tyrann.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och uttrycka en nyanserad syn på Caesar.

2. Hur påverkade Caesars död den romerska politikens utveckling?
Här ska eleverna reflektera över de långsiktiga konsekvenserna av hans död.

3. Utvärdera skut av Caesars militära strategier i Gallien.
Eleverna får möjlighet att bedöma effektiviteten av hans strategiska val.

4. Vilka lärdomar kan dagens ledare dra av Caesars ledarskap?
En chans för eleverna att koppla historiska händelser till moderna situationer.

5. Reflektera över hur Caesars liv och gärning fortsätter att påverka dagens samhälle.
Här ska eleverna göra kopplingar till samtidens politiska och sociala strukturer.

6. Analysera hur Caesars konflikter med senaten formade den romerska politiken.
En möjlighet att värdera maktkonflikter och deras betydelse i politiska system.

7. Diskutera Caesars inverkan på romersk kultur och litteratur.
Hur hans livsförlopp inspirerat många kulturella verk.

8. Utred hur Julius Caesars kampanjer i Gallien speglar dåtidens politik och diplomati.
Ge eleverna chansen att förstå beroendet mellan militära och politiska strategier.

Bedömning

Faktafrågor (15 frågor): varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor (8 frågor): varje korrekt och välformulerad analys ger 2 poäng.

Miniminivå för betyg:

E: 8 poäng

C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)

A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

“`