Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Karl Marx – Filosof och grundare av kommunismen

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma förståelsen av Karl Marx och hans teorier, samt att eleverna ska kunna diskutera och analysera hans påverkan på samhällsutveckling och politik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på Karl Marx och hans teorier kring socialism och kommunism, inklusive hans kritik av kapitalismen. Centrala teman omfattar Marx liv, hans huvudsakliga verk, och hur hans idéer har påverkat politiska rörelser och samhällen världen över.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala historiska gestalter och händelser och diskutera deras betydelse för samhällsutveckling, kultur och politik.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Karl Marx?

  • A. En amerikansk ekonom
  • B. En brittisk filosof
  • C. En tysk filosof och ekonom
  • D. En rysk revolutionär

2. Vad handlar “Det kommunistiska manifestet” om?

  • A. En berättelse om kapitalismen
  • B. En uppmaning till arbetarklassen att förena sig
  • C. En kritik av socialism
  • D. En beskrivning av liberalism

3. Vilket begrepp är centralt i Marx teorier?

  • A. Klasskamp
  • B. Arbetarklassens roll
  • C. Individualism
  • D. Social rättvisa

4. Vilket år föddes Karl Marx?

  • A. 1818
  • B. 1819
  • C. 1820
  • D. 1821

5. Vilken skriftsamling är Marx känd för?

  • A. “Klassiska skrifter”
  • B. “Kapitalet”
  • C. “Socialismens grundläggande principer”
  • D. “Kapitalismen och dess kritik”

6. Vilken relation hade Karl Marx till Friedrich Engels?

  • A. De var rivaler
  • B. De var nära vänner och samarbetsparters
  • C. De var lärare och elev
  • D. De var bröder

7. Vad kritiserade Marx med avseende på kapitalismen?

  • A. Den leder till klassförtryck
  • B. Den skapar ojämlikhet
  • C. Den är ineffektiv
  • D. Den motverkar innovation

8. Vilken revolution är kopplad till Marx idéer?

  • A. Den franska revolutionen
  • B. Den ryska revolutionen
  • C. Den amerikanska revolutionen
  • D. Den industriella revolutionen

9. Vilken av följande är inte en av Marx centrala tankar?

  • A. Arbetarklassens kamp
  • C. Gemensamt ägande
  • D. Historisk materialism

10. Vilken position hade Marx i det politiska spektrumet?

  • A. Liberal
  • B. Konservativ
  • C. Socialist
  • D. Anarkist

11. Vad beskriver Marx med begreppet “historisk materialism”?

  • A. Hur kulturella faktorer formar historien
  • B. Hur ekonomiska faktorer styr samhällsutvecklingen
  • C. Hur individens handlingar formar samhället
  • D. Hur naturresurser påverkar politik

12. Vilken term beskriver konflikterna mellan olika klasstrukturer enligt Marx?

  • A. Klasskamp
  • B. Social rättvisa
  • C. Ekonomisk ojämlikhet
  • D. Politisk förtryck

13. Vad var Marx uppfattning om profit?

  • A. Det är en rättighet
  • B. Det är resultatet av exploateringen av arbetare
  • C. Det är en indikator på framgång
  • D. Det bör omfördelas jämt

14. Vad använde Marx som argument för att stödja sina teser?

  • A. Ekonomisk analys
  • B. Moraliska värderingar
  • C. Religiösa skrifter
  • D. Filosofiska utgångspunkter

15. Vad var Marx och Engels gemensamma arbete?

  • A. “Kapital”
  • B. “Det kommunistiska manifestet”
  • C. “Socialismens grundprinciper”
  • D. “Den ryska revolutionen”

16. Vilken av följande rörelser påverkades mest av Marx idéer?

  • A. Feminismen
  • B. Den kommunistiska rörelsen
  • C. Liberalismen
  • D. Anarkismen

Resonerande frågor

1. Hur har Karl Marxs idéer påverkat 1900-talets politiska rörelser?

Syftet med frågeställningen är att ge eleven möjlighet att analysera och diskutera konkreta exempel på påverkande idéer.

2. Diskutera skillnaderna mellan Marxism och liberalism.

Denna fråga väcker tillfälle för en djupgående analys av olika ekonomiska och politiska teorier.

3. Hur kan Marx teorier tillämpas på modern politik?

Syftet är att eleven ska koppla historiska teorier till nutida samhällsutmaningar.

4. Vilka argument kan ges mot Marx idéer utifrån dagens samhälle?

Frågan ger möjlighet att resonera kring kritik och relevans av historiska teorier.

5. Diskutera arbetsdelningens påverkan på samhällsekonomin ur ett marxistiskt perspektiv.

Denna fråga kan leda till djupare insikter om klasskamp och ekonomiska strukturer.

6. Hur kan Marx idéer ses i ljuset av globalisering?

Genom denna fråga får eleven möjlighet att koppla historiska idéer till samtida fenomen.

7. På vilka sätt har Marx påverkat feministiska teorier enligt dagens forskning?

Syftet med denna fråga är att utforska tvärvetenskapliga kopplingar och påverkan.

8. Reflektera över Marx inflytande i olika kulturer och länder.

Genom denna fråga kan eleverna undersöka Marx påverkan globalt och ur ett kulturellt perspektiv.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 35 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng var och resonerande frågorna är värda 3 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).