Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Krigets utbrott och tidiga strider

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av de centrala händelserna som ledde till första världskrigets utbrott samt deras förmåga att analysera de tidiga striderna och deras konsekvenser. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa både faktakunskaper och analytisk förmåga.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser, förstå deras betydelse och analysera orsaker och konsekvenser i ett längre tidsperspektiv.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och förstå deras betydelse.

Eleverna ska kunna analysera orsaker och konsekvenser av historiska händelser.

Prov

Faktafrågor

1. Vad var den utlösande faktorn för första världskriget?

  • A. Tysklands invasion av Polen
  • B. Den stora depressionen
  • C. Alliansernas svaghet
  • D. Mordet på ärkehertigen Franz Ferdinand

2. Vilket land utförde mordet på ärkehertigen Franz Ferdinand?

  • A. Serbien
  • B. Tyskland
  • C. Österrike-Ungern
  • D. Frankrike

3. Vilka var de två mest betydande tidiga striderna under kriget?

  • A. Slaget vid Verdun och Slaget vid Somme
  • B. Slaget vid Tannenberg och Slaget vid Marne
  • C. Slaget vid Gallipoli och Slaget vid Tsushima
  • D. Slaget vid Waterloo och Slaget vid Hastings

4. Vilka stora makter mobiliserade trupper efter mordet på Ferdinand?

  • A. Frankrike och Italien
  • B. Tyskland och Ryssland
  • C. Storbritannien och USA
  • D. Japan och Australien

5. Vad var en viktig följd av mobiliseringen av trupper?

  • A. En fredlig lösning på konflikten
  • B. Höga dödssiffror i de första striderna
  • C. Minskade spänningar mellan länder
  • D. Förbättrad ekonomi

6. Hur påverkade nationalism händelserna innan kriget?

  • A. Den ledde till ökad fred mellan länder
  • B. Den drev på konflikter och rivaliteter
  • C. Den hade ingen inverkan
  • D. Den skapade allianser mellan länder

7. Vilken strategi användes av de allierade under Slaget vid Marne?

  • A. Motanfall mot tyska styrkor
  • B. Grunda försvarslinjer
  • C. Bombardera fienden från luften
  • D. Vänta på förstärkningar

8. Vilken typ av krigföring kännetecknade de tidiga striderna?

  • A. Krig på havet
  • B. Rörlig krigföring
  • C. Ställningskrig
  • D. Guerillakrigföring

9. Vad var syftet med de allianssystem som fanns innan kriget?

  • A. Att förhindra krig mellan alla länder
  • B. Att skapa stormaktspolitiska balanser
  • C. Att främja fri handel
  • D. Att skydda neutrala länder

10. Vad hände med Balkan efter mordet på Ferdinand?

  • A. Det blev fredligt
  • B. Det blev en orolig plats för konflikter
  • C. Det blev helt neutralt
  • D. Det förenades med Ryssland

11. Vem var huvudpersonen bakom mordet på Ferdinand?

  • A. Gavrilo Princip
  • B. Franz Josef
  • C. Wilhelm II
  • D. Woodrow Wilson

12. Vilken roll spelade Österrike-Ungern efter mordet?

  • A. De förblev neutrala
  • B. De förklarade krig mot Serbien
  • C. De stödde Serbien
  • D. De bjöd in till fredssamtal

13. Vad kallades den taktiska planen som Tyskland använde i början av kriget?

  • A. Skyttegravstaktik
  • B. Schlieffenplanen
  • C. Blitzkrieg
  • D. Stämbandstaktik

14. Vilken konsekvens hade kriget för många europeiska länder?

  • A. Enkelt återuppbyggande
  • B. Ekonomiska och politiska kriser
  • C. Ingen påverkan
  • D. Ökad befolkningstillväxt

15. Vilka typer av vapen användes ofta i de tidiga striderna?

  • A. Handeldvapen
  • B. Modern artilleri och maskingevär
  • C. Pansarfordon
  • D. Atombomber

Resonerande frågor

1. Vad anser du är de mest betydande orsakerna till första världskrigets utbrott? Beskriv hur dessa hänger ihop och hur de kan förstås utifrån ett historiskt perspektiv.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över komplexiteten i orsakerna till kriget.

2. Hur skulle första världskriget kunna ha sett annorlunda ut om en enda händelse hade förändrats? Välj en händelse och diskutera dess potentiella påverkan.

Eleverna får möjlighet att visa sin förmåga till kritiskt tänkande och kreativitet.

3. I vilken utsträckning tror du att mordet på Ferdinand bara var en gnista, och att det fanns djupare strukturella orsakssammanhang till kriget?

Frågan uppmuntrar djupare analys av händelserna och vilka faktorer som bidrog till kriget.

4. Hur påverkade propaganda uppfattningen om motståndarländer som Tyskland och Storbritannien under kriget? Ge exempel.

Eleverna får möjlighet att analysera mediers roll och dess effekt på opinionen.

5. Vilken roll spelade kvinnor och civila i kriget, och hur förändrades deras situation under kriget?

Frågan ger möjlighet att diskutera sociala och kulturella förändringar.

6. Hur bidrog de tidiga striderna till att forma krigens karaktär och strategi för de efterföljande åren?

Eleverna uppmuntras att koppla specifika strider till historiska konsekvenser.

7. Analysera hur frågor kring nationalism och imperialism kan ha bidragit till att späda på konflikterna. Ge konkreta exempel.

Frågan ger möjlighet att diskutera centrala idéer i historisk teori.

8. Reflektera över hur dessa tidiga händelser i första världskriget kan jämföras med andra konflikter i moderna tider. Vilka insikter ger detta för förståelsen av krig?

Eleverna uppmanas att använda sina kunskaper för att göra kopplingar till nutida frågor.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 4 poäng vardera.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).