Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Kristina – Den unika drottningen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om drottning Kristinas liv, hennes roll i svensk historia och de kulturella och politiska aspekter som präglade hennes regeringstid.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Sveriges historia under 1600-talet, med fokus på drottningens roll och inflytande i både svensk och europeisk politik och kultur.”
Kunskapskrav
Provet testar kunskapskraven att: “redogöra för viktiga händelser i Sveriges historia samt analysera betydelsen av dessa händelser och deras inverkan på samhället.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket år blev Kristina drottning av Sverige?
A) 1644
B) 1632
C) 1633
D) 1654
2. Vad var en av Kristinas största kulturella intressen?
A) Musik
B) Filosofi
C) Krigföring
D) Litteratur
3. Vilken religion konverterade Kristina till?
A) Katolicismen
B) Protestantismen
C) Judendomen
D) Islam
4. Vad var orsaken till Kristinas abdikation?
A) Inre konflikter
B) Estlands erövring
C) Hennes bristande intresse för makt
D) Äktenskapstryck
5. Hur gammal var Kristina när hon blev drottning?
A) 6 år
B) 12 år
C) 18 år
D) 21 år
6. Vilken av följande skrifter var Kristina känd för att ha gjort en påverkan på?
A) “Krig och Fred”
B) “Många vägar till sanning”
C) “Regler för krigföring”
D) “Platon och hans filosofi”
7. Vilken stad flyttade Kristina till efter sin abdikation?
A) Köpenhamn
B) Rom
C) Berlin
D) Paris
8. Vad påverkade hennes konversion till katolicismen?
A) Förbättrade relationer med Danmark
B) Ökade politiska spänningar
C) Stärkte Sveriges ekonomi
D) Inledde krig mot Polen
9. Vilken plattform använde Kristina för att främja konst och kultur?
A) Hennes hov
B) Universiteten
C) Det militära
D) Kyrkan
10. Vilken av följande faktorer bidrog till Kristinas unika ställning som regent?
A) Hennes köpmansbakgrund
B) Hennes manliga släktingars stöd
C) Hennes kön och uppfostran som regent
D) Hennes krigiska förmågor
11. Vad var Kristinas inställning till äktenskap?
A) Hon avstod från att gifta sig
B) Hon gift sig konstant
C) Hon såg på äktenskap som en plikt
D) Hon gifte sig alltid för att stärka allianser
12. Vilket av följande uttryck beskriver bäst Kristinas intellekt?
A) Okunnig
B) Snobbig
C) Nyfiken och lärande
D) Rationell och avståndstagande
13. Vilket ämne intresserade Kristina mest under sin tid som drottning?
A) Krig
B) Filosofi och mänskliga rättigheter
C) Ekonomi
D) Geopolitik
14. När abdikerade Kristina?
A) 1649
B) 1656
C) 1654
D) 1660
15. Vilken betydelse hade Kristina för synen på kvinnor i maktpositioner?
A) Negativ påverkan
B) Positiv och inspirerande påverkan
C) Ingen påverkan överhuvudtaget
D) Bidrog till fler monarker
Resonerande frågor
1. På vilket sätt tror du Kristinas intellekt bidrog till hennes unika ställning som drottning? (Syftet är att uppmuntra elever att analysera hennes intellekt och hur det formar hennes ledarskap.)
2. Diskutera hur Kristinas beslut att abdikera kan ses som en maktstrategi. (Frågan ger möjlighet för elever att analysera maktspel och strategiska beslut.)
3. Vilken påverkan hade Kristina på kollegor i hela Europa genom sin konversion? (Syftet är att uppmuntra elever att utforska internationella relationer och dess betydelse.)
4. Hur kan vi se Kristinas liv som en förebild för kvinnor i maktpositioner idag? (Frågan ger utrymme för reflektion av nutida jämförelser och relevanser.)
5. Vilken betydelse hade Kristinas kulturella intressen för utvecklingen av det svenska samhället under hennes tid? (Frågan uppmuntrar till analys av kulturens insatser i samhällsutveckling.)
6. På vilket sätt kan Kristinas styrande stil jämföras med andra monarker under 1600-talet? (Elever uppmanas att använda jämförelser för att analysera hennes stil.)
7. Vad hade hänt om Kristina valt att stanna kvar i Sverige och inte abdikera? (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring hypotetiska scenarier.)
8. Hur påverkar Kristinas arvet vår syn på drottningar i historien? (Frågan syftar till att elever ska tänka på långsiktiga kulturella och historiska effekter av hennes liv.)
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar, och eleverna kan maximalt samla 15 poäng härifrån. De resonerande frågorna ger 3 poäng var, och elevers prestation kan ge maximalt 24 poäng totalt.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).