En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Kvinnor i historia – Deras kamp och bidrag

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Kvinnor i historia – Deras kamp och bidrag

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för betydande kvinnliga gestalter i historien, deras kamp för rättigheter och jämställdhet, samt deras bidrag inom olika samhällsområden. Provets mål är att eleverna ska kunna koppla samman individuella berättelser med bredare samhälleliga förändringar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att belysa betydande kvinnor genom historien och deras kamp för rättigheter och jämställdhet, samt deras bidrag inom olika samhällsområden, inklusive politik, vetenskap och konst. Vi kommer att diskutera hur dessa kvinnor har format historien och inspirerat framtida generationer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och deras betydelse, exempelvis kvinnors bidrag till samhället och kampen för rättigheter genom olika delar av historien.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande kvinnor var känd för sitt arbete inom radioaktivitet?
A. Rosa Parks
B. Frida Kahlo
C. Marie Curie
D. Malala Yousafzai

2. Vad var en av de största utmaningarna som kvinnor har mött genom historien?
A. Brist på sociala medier
B. Överflöd av utbildningsmöjligheter
C. Könsdiskriminering
D. Höga löner

3. Vilken rörelse har kämpat för kvinnors rättigheter?
A. Feminismen
B. Enheten
C. Liberalismen
D. Socialismen

4. I vilket område bidrog Frida Kahlo mest?
A. Litteratur
B. Konst
C. Vetenskap
D. Politik

5. Vilken betydelse hade Malala Yousafzai för utbildning?
A. Hon stängde skolor
B. Hon var emot utbildning
C. Hon kämpade för utbildning för flickor
D. Hon skapade manligt utbildningsprogram

6. När föddes Rosa Parks, en symbol för den amerikanska medborgarrättsrörelsen?
A. 1913
B. 1920
C. 1945
D. 1960

7. Vilken av dessa kvinnor var en inflytelserik scientist?
A. Malala Yousafzai
B. Rosa Parks
C. Marie Curie
D. Frida Kahlo

8. Vad handlar feministiska rörelsen mest om?
A. Jämställdhet mellan könen
B. Mäns rättigheter
C. Transportfrågor
D. Ekonomiska frågor

9. Vilken vecka i mars firas internationella kvinnodagen?
A. Första veckan
B. Tredje veckan
C. Femte veckan
D. Sjunde veckan

10. Vad är ett ofta använt verktyg för att stödja kvinnor idag?
A. Krig
B. Utbildning
C. Spionage
D. Övervakning

11. Vem blev känd för sitt modiga motstånd mot utbildningsförbud i Pakistan?
A. Malala Yousafzai
B. Marie Curie
C. Rosa Parks
D. Frida Kahlo

12. Vilken var en viktig aspekt av Marie Curies forskning?
A. Kemi
B. Matematik
C. Historik
D. Radioaktivitet

13. Vad kan individer idag göra för att stödja jämställdhet?
A. Göra ingenting
B. Engagera sig och utbilda sig
C. Ignorera frågorna
D. Belasta andra

14. Vilken typ av konst är Frida Kahlo mest känd för?
A. Självporträtt
B. Skulptur
C. Landskapsmålning
D. Abstrakt konst

15. Vad är en nyckelfaktor i kampen för kvinnors rättigheter?
A. Utbildning och medvetenhet
B. Ekonomisk tillväxt
C. Social isolering
D. Tystnad

Resonerande frågor

1. Hur har kvinnliga förebilder påverkat din egen syn på jämställdhet?
Syftet är att eleverna får reflektera över personlig påverkan och synliggöra betydelsen av förebilder.

2. Vilka framsteg har gjorts i kampen för kvinnors rättigheter under det senaste århundradet?
Eleven får diskutera och analysera historiska förändringar samt deras påverkan på samhället.

3. Hur kan utbildning förändra förutsättningarna för kvinnor globalt?
Frågan syftar till att uppmuntra elever till att tänka på utbildningens kraft och dess signifikan i kampen för jämlikhet.

4. Diskutera effekten av sociala medier i feministiska rörelser idag.
Eleven får tänka kritiskt kring moderna verktyg och deras roll i aktivism.

5. Hur kan män stödja kvinnor i kampen för jämställdhet?
Syftet är att få eleverna att tänka på delaktighet och solidaritet över könsgränser.

6. Vad är skillnaden mellan likhet och jämlikhet när det kommer till jämställdhet?
Denna fråga uppmuntrar djupare förståelse för begrepp och deras tillämpning.

7. Vilka hinder tror du kvinnor kan möta i framtiden i kampen för jämlikhet?
Denna fråga syftar till att utmana elevernas analytiska förmåga och förmåga att föreslå lösningar.

8. Hur kan kunskapen om historiska kvinnor påverka framtida generationer?
Eleven får reflektera över lärdomar från historien och hur de kan tillämpas framåt.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 3 poäng för varje välutvecklat svar, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från resonerande frågor).