Prov. Åk. 9. Historia – Livet i skyttegravarna under första världskriget

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Livet i skyttegravarna under första världskriget

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för livet i skyttegravarna under första världskriget, samt deras förmåga att analysera de humanitära och psykologiska konsekvenserna av skyttegravskrigföring.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll syftar till att “studera livet i skyttegravarna under första världskriget, inklusive vardagen för soldater, de humanitära konsekvenserna av skyttegravskrigföring och de psykologiska effekterna på soldaterna.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innebär att eleverna ska “kunna redogöra för centrala historiska händelser, förstå deras betydelse och analysera och diskutera de humanitära och psykologiska effekterna av krig.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad var huvudsyftet med att använda skyttegravar under första världskriget?
    A) Att förhindra fiendens avancemang
    B) Att skapa nya stridsvagnar
    C) Att transportera soldater
    D) Att skydda soldater från artillerield
  2. Vilket av följande var en vanlig sjukdom bland soldater i skyttegravarna?
    A) Influensa
    B) Dysenteri
    C) Tuberkulos
    D) Malaria
  3. Vilka faror stod soldaterna i skyttegravarna inför?
    A) Endast sjukdomar
    B) Endast gasattacker
    C) Artillerield, gasattacker och sjukdomar
    D) Ingen fara
  4. Vad innebar termen “shell shock”?
    A) Psykologiska trauman som orsakades av krig
    B) En typ av scharlakansfeber
    C) En ny militär taktik
    D) En typ av ammunition
  5. Hur påverkade livsvillkoren i skyttegravarna soldaternas beteende?
    A) Ökade stridsmoralen
    B) Försämrade stridsmoralen
    C) Påverkade inte moralen
    D) Gör soldater mer aggressiva
  6. Vilket år började första världskriget?
    A) 1914
    B) 1914
    C) 1915
    D) 1916
  7. Vad kännetecknade en typisk skyttegravs livsmiljö?
    A) Trånga, smutsiga och osäkra förhållanden
    B) Rena och bekväma
    C) Utrustade med moderna bekvämligheter
    D) Ingen uppsikt på soldaterna
  8. Vad hände ofta med soldater som drabbades av shell shock?
    A) De befordrades
    B) De skickades hem för återhämtning
    C) De straffades
    D) De blev kvar i strid
  9. Vilken effekt hade skyttegravskrig på civilsamhället efter kriget?
    A) Ingen effekt
    B) Ökad förståelse för trauman och psykisk ohälsa
    C) Minskat politiskt intresse
    D) Övergång till civil olydnad
  10. Vad gjorde soldaterna för att hålla sig friska i skyttegravarna?
    A) Ingen försiktighet
    B) Enbart medicin
    C) Försök till hygien och vakthållning
    D) Öka antalet stridsuppdrag
  11. Vilken av följande faktorer var inte en del av skyttegravens utmaningar?
    A) Brist på mat
    B) Överflöd av resurser
    C) Kalla temperaturer
    D) Mölk och vatten
  12. Vilka uppgifter hade soldaterna förutom att strida?
    A) Vidmakthålla förnödenheter och underhålla skyttegravarna
    B) Endast tolkning av lagar
    C) Utbildning av nykomlingar
    D) Ingen annan uppgift
  13. Vad handlade begreppet “no man’s land” om?
    A) Om ett fredat område mellan länder
    B) Om ett högt välståndsområde
    C) Om den farliga zonen mellan två skyttegravar
    D) Om en plats för vilande soldater
  14. Vad var en av de humanitära konsekvenserna av skyttegravskrig?
    A) Ökning av arbetskapitalet
    B) Många sårade och döda soldater
    C) Mindre våld i det civila samhället
    D) Ingen humanitär kris
  15. Vad gjorde man för att förbättra skyttegravarnas förhållanden under kriget?
    A) Förbättrade hygien- och säkerhetsåtgärder
    B) Färre byggnader
    C) Mer ammunition
    D) Färre soldater i strid
  16. Vilken aspekt av skyttegraven ansågs vara mest traumatisk för soldaterna?
    A) Matbristen
    B) Det oavbrutna hotet av fiender och artilleri
    C) Rörig miljö
    D) Annan typ av krigföring

Resonerande frågor

  1. Hur påverkade miljön i skyttegravarna soldaternas psykiska hälsa?
    Syftet med frågeställningen är att låta eleverna analysera och reflektera över kopplingen mellan miljön och psykologiska effekter, vilket visar en djupare förståelse.
  2. Diskutera hur livet i skyttegravarna kan ha påverkat soldaternas lojalitet och moraliska uppfattningar.
    Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring moral och lojalitet, och hur det utvecklas under extrema förhållanden.
  3. Vilka likheter och skillnader finns mellan skyttegravskrig och moderna konflikter?
    Genom denna fråga kan eleverna jämföra historiska och nutida krig och dra slutsatser om krigets utveckling.
  4. Hur kan vi dra lärdomar av skyttegravskrig när det gäller humanitära insatser idag?
    Denna frågeställning uppmanar eleverna att koppla historiska kunskaper till nutid och reflektera över betydelsen av humanitära insatser.
  5. Vilken roll spelade propaganda under första världskriget, särskilt kopplad till skyttegravarna?
    Genom att besvara denna fråga får eleverna utforska propagandans funktion och dess effekter på soldater och samhälle.
  6. Reflektera över hur historierna om skyttegravarna kan påverka vår förståelse för konflikter idag.
    Denna analys ger eleverna möjlighet att koppla historisk kunskap med nutida problem, vilket visar djup insikt.
  7. Hur kan upplevelserna av skyttegravskrig informera vår syn på PTSD och mental hälsa idag?
    Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring medvetenhet och behandling av mental ohälsa då och nu.
  8. Vad var de viktigaste skälen till att skyttegravskrig i stort sett ledde till dödläge och misslyckande?
    Genom denna fråga kan elever göra en djupgående analys av strategiska misstag och omständigheternas påverkan på krigets utgång.

Bedömning

Provets poängsystem kommer att bedömas enligt följande:

  • Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, totalt 24 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt.
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp