Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Malala Yousafzai
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Malala Yousafzai och hennes insatser för flickors rätt till utbildning, samt att förstå de historiska och samtida betydelserna av hennes arbete.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på Malala Yousafzais liv, hennes kamp för flickors rätt till utbildning, och hur hennes gärningar har inspirerat en global rörelse för utbildning och jämlikhet. Vi kommer också att diskutera de utmaningar som hon har mött.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och deras betydelse, exempelvis Malala Yousafzais insatser för utbildning och hur hon blivit en symbol för kampen för mänskliga rättigheter.
Prov
Faktafrågor
- Vem är Malala Yousafzai?
- A) En berömd författare
- B) En pakistansk aktivist för utbildning
- C) En känd skådespelare
- D) En pakistansk aktivist för flickors rätt till utbildning
- Varför blev Malala känd internationellt?
- A) Hennes arbete för flickors rätt till utbildning
- B) Hennes idrottsprestationer
- C) Hennes konstverk
- D) Hennes politiska karriär
- Vilken organisation utför ett stort arbete för utbildning, som Malala stödjer?
- A) Röda Korset
- B) Malala Fund
- C) UNICEF
- D) Amnesty International
- Vilket pris mottog Malala Yousafzai 2014?
- A) Berggruenpris
- B) Janssonpriset
- C) Nobels fredspris
- D) Augustpriset
- Vad hände med Malala när hon var 15 år gammal?
- A) Hon flyttade till en annan stad
- B) Hon blev skjuten av talibanerna
- C) Hon vann ett stipendium
- D) Hon avslutade sina studier
- Vad var syftet med Malalas bloggande?
- A) Att publicera skönlitterära verk
- B) Att belysa flickors rätt till utbildning
- C) Att berätta om sitt liv
- D) Att kritisera regeringen
- Vilken händelse ledde till att Malala blev en symbol för kvinnors utbildningsrätt?
- A) Hennes försök att främja utbildning för flickor
- B) Hennes tal på FN
- C) Hennes deltagande i protester
- D) Hennes konstutställning
- Vilken viktig punkt nämnde Malala i sitt tal i FN?
- A) Vikten av sport
- B) Vikten av utbildning för alla
- C) Vikten av fredlig protest
- D) Vikten av att bekämpa fattigdom
- Vad gjorde Malala efter sin återhämtning från skottskadorna?
- A) Fortsatte kampen för flickors utbildning
- B) Flyttade till USA
- C) Lämnade sitt aktivism
- D) Startade en egen skola
- Vilket inslag var en viktig del av Malalas arbete efter återhämtningen?
- A) Att skriva böcker
- B) Att föreläsa internationellt
- C) Att delta i filmproduktioner
- D) Att engagera sig politiskt
Resonerande frågor
Varje fråga kan besvaras med en kort reflektion eller ett argument.
- Diskutera hur Malalas kamp har påverkat synen på utbildning globalt.
- Vad kan vi lära oss av Malalas liv och kamp för flickors rätt till utbildning?
- Hur skulle världen se ut utan Malala Yousafzais insatser?
- Beskriv de utmaningar som Malala fortsatt möta i sitt arbete för utbildning.
- Vilken roll spelar internationellt stöd för Malalas arbete?
- Hur kan vi som samhälle stödja Malalas vision för utbildning?
- Vilka paralleller kan dras mellan Malalas kamp och andra historiska aktörer i kampen för mänskliga rättigheter?
- Förklara hur sociala medier har påverkat möjligheten att sprida Malalas budskap.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och koppla Malalas arbete till globala förändringar i utbildningspolitik.
Syftet är att reflektera över lärdomar och insikter kring motståndskraft och aktivism.
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring Malalas påverkan och betydelse.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera motstånd och hinder i aktivism.
Syftet är att undersöka kollektiva insatser och samarbeten i aktivism.
Syftet är att inspirera till handling och engagemang i framtiden.
Syftet är att koppla historiska händelser och personer för att förstå bredden av kampen för rättigheter.
Syftet är att utforska den moderna teknologins roll i aktivism och informationsspridning.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximal 10 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximal 8 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).