Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Martin Luther – Reformationens ledare
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Martin Luther och hans roll inom den protestantiska reformationen. Eleverna ska kunna redogöra för centrala händelser och gestalter samt diskutera deras påverkan på samhället och kulturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
”Lektionens fokus ligger på Martin Luther och hans roll i den protestantiska reformationen. Centrala teman inkluderar hans uppfattningar om tro och nåd, kritik mot den katolska kyrkan, samt den sociala och politiska påverkan av hans handlingar och texter.”
Kunskapskrav:
”Eleven kan redogöra för centrala historiska händelser och gestalter samt diskutera deras betydelse för samhällsutveckling, kultur och religiösa rörelser.”
Prov
Faktafrågor
- Vem var Martin Luther?
- A) En kung i England
- B) En italiensk konstnär
- C) En tysk munk och teolog
- D) En svensk filosof
- Vad var syftet med Luthers 95 teser?
- A) Att berömma den katolska kyrkan
- B) Att kritisera avlatshandeln
- C) Att predika om religiös tolerans
- D) Att skapa en ny kyrka
- Vad är “sola fide”?
- A) Frälsning genom goda gärningar
- B) Frälsning genom tro allena
- C) Frälsning genom skrifterna
- D) Frälsning genom mässor
- Vad innebar “sola scriptura”?
- A) Skriften är den enda auktoriteten
- B) Skriften och traditionen är lika viktiga
- C) Skriften är mindre viktig än kyrkan
- D) Skriften ska tolkas av präster
- Vilken inverkan hade reformationen på den katolska kyrkan?
- A) Den ledde till splittring av kyrkan
- B) Den förstärkte kyrkans makt
- C) Den gjorde kyrkan mer populär
- D) Den ledde till krig
- Hur spreds Luthers idéer?
- A) Genom omfattande krig
- B) Genom tryckta skrifter och predikningar
- C) Genom statliga påbud
- D) Genom konstverk
- Vad var en viktig del av Luthers teologi?
- A) Tro och nåd som grund för frälsning
- B) Gudstjänst utan predikan
- C) Gud är jämställd med människan
- D) Att följa katolska traditioner
- Vilket av följande påståenden beskriver bäst Luthers liv?
- A) Han reste aldrig utanför Tyskland
- B) Han var en övertygad kritiker av katolska kyrkan
- C) Han ansåg att allt var bra med kyrkan
- D) Han var mer känd för sina konstverk
- What was one consequence of the Reformation in Europe?
- A) Decreased literacy rates
- B) Increased religious diversity
- C) Decreased conflict between religions
- D) Strengthening of the Catholic Church
- What role did printing play in the spread of Reformation ideas?
- A) It reduced the cost of living
- B) It helped spread Luthers ideas to a wider audience
- C) It limited the number of books available
- D) It had no significant impact
- What was Luther’s stance on the Church’s power?
- A) He believed it should remain unchanged
- B) He criticized its corruption
- C) He supported total authority
- D) He ignored the Church’s influence
- Which of the following was a central theme of Reformation thought?
- A) The importance of rituals
- B) The authority of Scripture
- C) The necessity of a single leader
- D) The merging of religions
- What did Luther believe about salvation?
- A) It comes through faith
- B) It requires monetary donations
- C) It is based on lineage
- D) It can be earned through good deeds
- What is one of Martin Luthers lasting legacies?
- A) The return to Catholicism
- B) The establishment of Protestantism
- C) The complete eradication of the Church
- D) The reformation of monarchies
- How did Luther’s ideas influence education?
- A) They made education less important
- B) They promoted literacy and learning
- C) They focused only on religious subjects
- D) They discouraged critical thinking
Resonerande frågor
- Hur bidrog Martin Luther till att forma den moderna synen på religion?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera Luthers inverkan på religiösa uppfattningar och former av tro i dagens samhälle.
- Vilka var de största konsekvenserna av reformationen för Europa?
Genom att diskutera följderna kan eleverna visa på djupare förståelse för reformationens effekter på samhälle och kultur.
- Hur kan man se Luthers kritik av den katolska kyrkan som en del av ett större socialt och politiskt sammanhang?
Denna fråga öppnar upp för diskussion om reformationen i ett bredare perspektiv och dess föreningar med socio-politiska förändringar.
- Diskutera hur Luthers idéer om “sola fide” och “sola scriptura” påverkar nuvarande religiösa rörelser.
Elever får chansen att koppla historiska idéer med nutida religiös praxis och tro.
- Vilken roll spelade tryckpressen i spridningen av Luthers budskap?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera teknologins påverkan på samhälle och religion.
- Vad kan Luthers liv och arbete lära oss om individens påverkan på historia?
Genom att reflektera över Luthers liv kan eleverna se hur individuella handlingar kan leda till stora förändringar.
- Hur skiljer sig Luthers syn på tro och nåd från tidigare traditioner inom kristendomen?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att dyka djupare ner i teologiska skillnader och deras betydelse.
- Hur kan Luthers arbete relateras till nutidens frågor kring sekularisering och religiositet?
Genom att koppla historiska händelser till nutiden kan eleverna se relevansen av Luthers idéer i dagens samhälle.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och genomtänkt svar ger 2 poäng.
För att uppnå betyg krävs följande:
- E: 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)