Prov – Napoleonkrigen

Prov – Napoleonkrigen

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Napoleonkrigen – Napoleons makt och Europas omstöpning (1799–1815)

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Napoleonkrigen, hans makt och de historiska konsekvenserna som följde, samt att ge dem möjlighet att reflektera över dessa händelser och deras betydelse för dagens Europa.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet omfattar Napoleons uppgång till makten, de viktigaste händelserna under hans styre, samt konsekvenserna av Napoleonkrigen för Frankrike och Europa, inklusive hur Napoleons politik och militära kampanjer bidrog till en omformning av den europeiska politiska kartan.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer under Napoleonkrigen och diskutera deras inverkan på den politiska och sociala utvecklingen i Europa.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Napoleon Bonaparte?

A) En fransk filosof

B) En brittisk kung

C) En rysk general

D) **En fransk general och kejsare**

2. När kom Napoleon till makten?

A) 1789

B) **1799**

C) 1804

D) 1815

3. Vilket slag anses vara en av Napoleons största segrar?

A) Slaget vid Waterloo

B) **Slaget vid Austerlitz

C) Slaget vid Trafalgar

D) Slaget vid Borodino

4. Vad hände under Napoleons invasion av Ryssland?

A) Napoleon erövrade Moskva

B) **Stora delar av hans armé förlorades**

C) Ryssland gav upp

D) Napoleon blev krönt kejsare

5. Vilken följd hade Wienkongressen?

A) Europeiska länder delades upp i kolonier

B) **Ordningen i Europa återställdes**

C) Det europeiska imperiet skapades

D) Många revolutioner utbröt

6. Vad var Napoleons civila kod också känd som?

A) Napoleons herrakod

B) **Napoleons kodex**

C) Franska lagboken

D) Medeltida rättssystem

7. Vilket år kröntes Napoleon till kejsare?

A) **1804**

B) 1800

C) 1810

D) 1815

8. Vilken allians var emot Napoleon under hans styre?

A) Den Napoleonska alliansen

B) **Den sjunde koalitionen**

C) Den franska koalitionen

D) Den ryska alliansen

9. I vilken stad blev Napoleon tillfångatagen efter sin nederlag?

A) Berlin

B) **Paris**

C) Moskva

D) Wien

10. Vilka idéer lever kvar efter Napoleon i dagens samhälle?

A) Monarkin

B) **Enhetliga lagar och nationell identitet**

C) Feudalismen

D) Nationerna ska delas upp

11. Vad var Napoleons syfte med sin kontinentala blockad?

A) Fånga brittiska soldater

B) **Skada brittisk ekonomi**

C) Utvidga sitt imperium

D) Stärka sina allierade

12. Vilka var Napoleons viktigaste fiender i de första koalitionskrigen?

A) Frankrike och Spanien

B) **Storbritannien och Österrike**

C) Ryssland och Preussen

D) Sverige och Danmark

13. Vad kännetecknar Napoleons styrning av Frankrike?

A) Demokratisk styre

B) **Centraliserad makt**

C) Anarki

D) Tolerans mot oppositionen

14. Hur bidrog Napoleon till spridningen av nationalism i Europa?

A) Genom att utrota nationalism

B) **Genom att skapa nationella arméer**

C) Genom att sammanfoga länder

D) Genom att införa monarki

15. Vad var en direkt följd av Napoleons fall?

A) Större demokratier

B) **Restaurering av monarkier**

C) Starten av första världskriget

D) Inga förändringar skedde

Resonerande frågor

1. Hur påverkade Napoleons uppgång till makten den franska revolutionen?

Syftet med frågan är att låta eleverna analysera sambandet mellan dessa historiska händelser.

2. Diskutera hur Napoleon bidrog till spridningen av nationalistiska tankar i Europa.

Frågan ger utrymme för elever att utforska idéerna om nationalism och dess konsekvenser.

3. Vilka var de viktigaste orsakerna till Napoleons nederlag?

Denna fråga uppmuntrar till en djupgående analys av flera komplexa faktorer.

4. Hur kan man se Napoleons arv i dagens europeiska politik?

Elever kan reflektera över långsiktiga konsekvenser av Napoleons styre.

5. Analysera vilken roll propaganda spelade under Napoleons tid.

Eleverna får möjlighet att diskutera och förstå maktens påverkan på information.

6. Diskutera hur Napoleons reformer inom lagar och utbildning har påverkat dagens system.

Frågan driver elever att knyta historiska reformer till moderna samhälleliga strukturer.

7. Hur skulle Europa se ut om Napoleon hade vunnit sina sista strider?

Eleverna får möjlighet att spekulera och diskutera hypotetiska scenarier.

8. Jämför och kontrastera Napoleons styre med andra historiska ledare.

Denna fråga främjar kritiskt tänkande och analys av olika ledarskapsstilar.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per rätt och utförlig svar, totalt 24 poäng.

Minimiantal poäng för betyg:

E: 8 poäng totalt.

C: 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).

A: 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).