Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Nelson Mandela

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om Nelson Mandela, hans liv, gärningar och hans betydelse i kampen mot apartheid samt hans påverkan på mänskliga rättigheter globalt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om Nelson Mandelas liv och gärningar, hans roll i kampen mot apartheid, samt de förändringar han bidrog till i Sydafrika och hans påverkan på mänskliga rättigheter globalt.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska händelser och gestalters betydelse, exempelvis Nelson Mandelas insatser i kampen mot apartheid och hans arv som ledare och symbol för frihet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad var apartheid?

A) Ett demokratisk system
B) En typ av medicin
C) Ett system av rasåtskillnad
D) En internationell fredsorganisation
C) Ett system av rasåtskillnad

2. Vad var Nelson Mandelas roll i ANC?

A) Han var ordförande
B) Han var finansminister
C) Han var en av grundarna
D) Han var en ledande figur i kampen mot apartheid
D) Han var en ledande figur i kampen mot apartheid

3. Vilken händelse kallas Rivonia-rättegången?

A) En fredskonferens
B) En politisk rättegång där Mandela dömdes till livstids fängelse
C) Ett val där Mandela blev president
D) En internationell domstolsprocess
B) En politisk rättegång där Mandela dömdes till livstids fängelse

4. Vad bidrog Mandela med efter sin frigivning?

A) Att starta ett krig
B) Att förena landet och främja försoning
C) Att resa i världen
D) Att skriva en bok
B) Att förena landet och främja försoning

5. Vilket år blev Nelson Mandela den första svarta presidenten i Sydafrika?

A) 1990
B) 1994
C) 1989
D) 1991
B) 1994

6. Vilken rörelse var Mandela en del av?

A) FN
B) ANC (African National Congress)
C) EU
D) NATO
B) ANC (African National Congress)

7. Vad var en av Mandelas största insatser som president?

A) Att införa apartheid igen
B) Att främja försoning och nationell enhet
C) Att förbättra utbildningen enbart för vita
D) Att stärka militären
B) Att främja försoning och nationell enhet

8. Vilken kampanj ledde Mandela under sin aktiva tid mot apartheid?

A) En fredlig kampanj
B) Mellanstatlig kampanj
C) En väpnad kampanj
D) En valkampanj
C) En väpnad kampanj

9. Vad symboliserar Nelson Mandela idag?

A) Rädsla
B) Frihet och mänskliga rättigheter
C) Krig
D) Segregation
B) Frihet och mänskliga rättigheter

10. Vad var syftet med Mandela’s utbildning?
A) Att bli advokat
B) Att lära sig språk
C) Att bli byggnadsarbetare
D) Att bli en del av den sydafrikanska eliten
A) Att bli advokat

11. Vilket av följande år hölls Nelson Mandala som fånge?
A) 1948
B) 1976
C) 1964-1990
D) 1990-1994
C) 1964-1990

12. Vad var en av effekterna av apartheid?
A) Ökat samarbete mellan olika grupper
B) Rasåtskillnad och bristande mänskliga rättigheter
C) Ökad utbildning för alla
D) Fred och stabilitet
B) Rasåtskillnad och bristande mänskliga rättigheter

13. För vilket pris tilldelades Mandela Nobelpriset?
A) Fredspriset
B) Litteraturpriset
C) Ekonomipriset
D) Fysikpriset
A) Fredspriset

14. Vad kallades den föreslagna konstitutionen för Sydafrika?
A) Den nya koden
B) Nelsons lag
C) Den övergripande lagboken
D) Den nya samhällsordningen
D) Den nya samhällsordningen

15. Vilket av följande citat är kopplat till Nelson Mandela?
A) “Jag har en dröm.”
B) “Det är inte vår hand som ska stänga dörren till framtiden.”
C) “Och så har jag blivit kung.”
D) “Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.”
B) “Det är inte vår hand som ska stänga dörren till framtiden.”

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Nelson Mandelas livserfarenheter formade hans värderingar och strategier i kampen mot apartheid.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa sin förståelse för sambandet mellan livserfarenheter och politisk aktivism.

2. Hur tror du att Mandela har påverkat dagens ledarskap och aktivism?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över Mandelas långvariga påverkan i ett samtida sammanhang.

3. Jämför och kontrastera Mandelas metoder för motstånd med metoder som används i andra fredliga rörelser.
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att analysera och dra paralleller mellan olika historiska rörelser.

4. Vad kan dagens samhälle lära sig av Mandelas tillvägagångssätt för försoning?
Syftet är att låta eleverna utforska och resonera kring betydelsen av försoning i konflikter.

5. Beskriv hur Mandela hanterade motgångar under sin fängelsevistelse.
Denna fråga ger eleverna en möjlighet att visa hur de kan koppla teorin till praktiska exempel i Mandelas liv.

6. Skapa en vision av hur en värld utan diskriminering skulle se ut, inspirerad av Mandelas arbete.
Syftet är att få eleverna att engagera sig i framtidsfrågor och använda kreativt tänkande.

7. Vad anser du är den viktigaste läxan som kan dras från Mandelas liv?
Denna fråga ger eleverna frihet att reflektera personligt och dela sina egna insikter.

8. Hur skulle Mandelas arv se ut i en global kontext?
Frågan uppmanar eleverna att tänka på hur lokala händelser påverkar och formar globala frågor.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng för varje rätt svar, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 3 poäng för varje fullständigt och välstrukturerat svar, totalt 24 poäng.

Minimikrav för betyg:

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
  • C-nivå: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • A-nivå: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.