Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Nikola Tesla – Innovatör och uppfinnare

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Nikola Teslas liv och arbete, samt hans betydelse för teknik och elektricitet. Provets frågor syftar till att testa elevernas förmåga att förstå och diskutera historiska och tekniska aspekter av Teslas bidrag.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på Nikola Teslas liv och hans bidrag till elektricitet och teknik, särskilt hans arbete med växelström och uppfinningar som har påverkat modern teknologi. Vi kommer även att diskutera hans visioner och hur han har blivit en symbol för innovation.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och deras betydelse, exempelvis Nikola Teslas insatser inom elektricitet och teknikens utveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Nikola Tesla?

A) En berömd konstnär

B) En uppfinnare och fysiker

C) En politiker

D) En elektriker och uppfinnare

2. Vilken typ av ström är Tesla mest känd för?

A) Likström

B) Växelström

C) Solenergi

D) Vindenergi

3. Vad är en Tesla-spole?

A) En typ av motor

B) En transformator för högspänningsström

C) En typ av batteri

D) En generator

4. Vilket år föddes Nikola Tesla?

A) 1850

B) 1856

C) 1870

D) 1881

5. Vilken uppfinning kopplas till Teslas arbete med trådlös teknologi?

A) Telefonen

B) Radiokommunikation

C) Datorn

D) Telegrafen

6. Var föddes Nikola Tesla?

A) Kroatien

B) Ungern

C) Serbien

D) Tyskland

7. Vad var Teslas vision om framtiden?

A) Att skapa solenergi

B) Att möjliggöra trådlös energiöverföring

C) Att revolutionera elektricitet

D) Att utveckla datorer

8. Vilken av följande uppfinningar gjorde inte Tesla?

A) AC-motorn

B) Tesla-spolen

C) Bilmotorn

D) Induktionsspolen

9. Vilket företag var Tesla anställd vid i början av sin karriär?

A) General Electric

B) Edison Machine Works

C) Westinghouse Electric Company

D) Siemens

10. Vad har Tesla blivit en symbol för i modern tid?

A) Innovation

B) Tradition

C) Politisk aktivism

D) Datorsäkerhet

11. Vilken betydelse har Teslas arbete haft för elektricitet?

A) Revolutionerade hur elektricitet används

B) Orsakade förvirring inom området

C) Inga verkliga effekter

D) Bidrog till fossila bränslen

12. Vilken typ av energieffektivitetslösningar förespråkade Tesla?

A) Användning av olja

B) Hållbar energi

C) Kolbaserade lösningar

D) Kärnkraft

13. Hur påverkade Teslas uppfinningar företag som Westinghouse?

A) Förbättrade elöverföring och distribution

B) Dempade konkurrensen

C) Skapade fler monopol

D) Ingen betydelse

14. Tidigt i sin karriär, vilket av följande jobb hade Tesla?

A) Ingenjör

B) Lärare

C) Säljare

D) Politiker

15. Vilken typ av energiöverföring var Tesla främjande av?

A) Trådbunden överföring

B) Trådlös överföring

C) Rörligt överföring

D) Ingen överföring

Resonerande frågor

1. På vilket sätt har Teslas arbete påverkat dagens teknologi? Förklara hur hans innovationer har påverkat vår moderna värld.

Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att koppla Teslas arbete till nutida teknologiska lösningar.

2. Diskutera hur Nikola Teslas visioner var före sin tid. Ge exempel på hans idéer som visade att han tänkte på framtiden.

Denna fråga uppmanar eleverna att se på Tesla ur ett innovativt perspektiv och reflektera över hans futuristiska tänkande.

3. Utvärdera betydelsen av att förstå vilka uppfinnare som har format vår historia. Varför är detta viktigt?

Frågan uppmanar eleverna att diskutera värdet av historisk medvetenhet och dess inverkan på nuet.

4. Jämför Tesla med andra samtida uppfinnare och diskutera deras bidrag. Vilka skillnader och likheter finns det?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupdykning i flera uppfinnares betydelse.

5. Hur kan vi dra inspiration av Teslas liv och arbete i vår egen kommunikation och innovationsarbete? Ge konkreta exempel.

Syftet här är att uppmuntra eleverna att tänka på tillämpningen av Teslas idéer i dagens samhälle.

6. Vilka lärdomar kan vi dra från Teslas liv som kan tillämpas i dagens teknikfält? Diskutera viktiga värderingar.

Denna fråga låter eleverna reflektera över moraliska och etiska aspekter kopplade till innovation.

7. Fundera på den roll som missförstånd och motgångar spelade i Teslas liv. Hur kan vi lära oss av hans erfarenhet?

Frågan uppmanar eleverna att analysera hur motgångar formar en individs väg till framgång.

8. Diskutera vikten av samarbete mellan uppfinnare och forskare idag. Hur kan Teslas sätt att samarbeta inspirera framtida generationer?

Denna fråga ger eleverna verklighetskoppling och diskussion kring nutida samarbete i teknikutveckling.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger högst 8 poäng, där varje kvalitet på svar kan ge mellan 1-2 poäng beroende på djup och insikt. För att nå betyg E krävs totalt åtta poäng, för C krävs totalt 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor), och för A krävs totalt 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).