En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Orsaker till första världskriget

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Orsaker till första världskriget

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och kunskap om de underliggande orsakerna som ledde till första världskriget, samt att analysera och diskutera dessa orsaker i ett historiskt sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att utforska de djupgående orsakerna bakom första världskriget, inklusive nationalism, imperialism, militarism och allianssystem. Eleverna kommer att diskutera hur dessa faktorer tillsammans ledde till en global konflikt.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och deras orsaker, förstå deras betydelse samt analysera och diskutera dessa i ett längre tidsperspektiv.

Prov

Faktafrågor

  • Vilken av följande faktorer anses vara en central orsak till första världskriget?
    • Socialism
    • **Nationalism**
    • Demokrati
    • Neutralitet
  • Vad var ett resultat av militarismen i Europa före första världskriget?
    • Internationellt samarbete
    • **Kapprustning**
    • Fredliga relationer
    • Utrikeshandel
  • Vilket land var en del av Triple Alliance?
    • **Tyskland**
    • Frankrike
    • Ryssland
    • Storbritannien
  • Vilken roll spelade imperialismen i orsaken till första världskriget?
    • Den minskade konflikter
    • Den skapade fredliga allianser
    • **Den ökade spänningar och rivalitet**
    • Den ledde till fredliga förhandlingar
  • Vilken konsekvens hade det europeiska allianssystemet vid krigsutbrottet?
    • **Fler länder drogs in i konflikten**
    • Inga länder deltog
    • En snabbt avvecklad konflikt
    • Ökad fred mellan länder
  • Vad utgjorde en av de direkta orsakerna till krigsutbrottet?
    • **Att Franz Ferdinand mördades**
    • Avtal mellan länder
    • Ekonomiska kriser
    • Slutet på andra kriget
  • Vilket av följande var en nationalistisk rörelse exempelvis före första världskriget?
    • Metodister
    • **Serbiska nationalister**
    • Socialister
    • Körsnärsmästare
  • Vad ledde till ökad militarism i Europa?
    • Fredsavtal
    • **Kapprustning och allianser**
    • Ökad handel
    • Globaliseringen
  • Vilken av följande händelser anses vara en utlösande faktor för första världskriget?
    • Teaterkriget
    • Hans stängning av gränser
    • **Mordet på ärkehertig Franz Ferdinand**
    • Fredsprocessen i Köpenhamn
  • Hur påverkade allianser spänningarna i Europa?
    • **De skapade nya rivaliteter**
    • De förde samman länder
    • De ledde till ekonomisk tillväxt
    • De eliminerade konflikter
  • Vad var ett resultat av imperialismen på början av 1900-talet?
    • Fred mellan stormakterna
    • **Ökad konkurrens om kolonier**
    • Minimatifiering av konflikter
    • Neutralitet i Europa
  • Vilket av följande påståenden beskriver nationalism?
    • Strävan efter globalisering
    • **Strävan efter nationell enhet och självständighet**
    • Strävan efter att motverka allianser
    • Opinion för socialism
  • Vad kännetecknades av militarismen före kriget?
    • **En ökning av militärutgifter**
    • Fredsavtal mellan länder
    • Rivalitet i utbildning**
    • Civilianisering av militären
  • Vilken av följande ledde till ökad spänning mellan stormakterna?
    • **Imperialismen**
    • Ökad handel
    • Sociala reformer
    • Utbildning**
  • Hur bidrog det europeiska allianssystemet till krigsutmattningen?
    • Det skapade fred
    • Det minskade spänningar
    • **Det ledde till ett storskaligt krig**
    • Det förespråkade nedrustning

Resonerande frågor

  • Diskutera hur nationalism bidrog till spänningarna i Europa och ge exempel på specifika situationer som förstärkte denna nationalism.

    Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att analysera och exemplifiera nationalismens roll.

  • Analysera sambandet mellan imperialismen och första världskriget. Vilka faktorer bidrog till att imperialismen ledde till konflikt?

    Syftet är att utvärdera elevernas analytiska förmåga i att förstå orsak och verkan.

  • Hur skulle Europa sett ut idag om första världskriget aldrig hade inträffat?

    Syftet är att ge eleverna möjlighet att använda historisk fantasi och förståelse för konsekvenserna av kriget.

  • Vilken roll spelade kvinnor under första världskriget? Hur förändrades deras position i samhället som resultat av kriget?

    Syftet är att uppmuntra till analys av sociala förändringar i samband med historiska händelser.

  • Fundera över hur allianser formades före kriget och hur de förändrades under kriget.

    Syftet är att eleverna ska göra en historisk analys av allianssystemens dynamik.

  • Hur påverkar modern nationalism vår syn på historiska konflikter som första världskriget?

    Syftet är att få elever att knyta an till dagens kontext och analysera skillnader.

  • Diskutera i vilket mått militärmakt och kapprustning kan ses som en form av nationalism.

    Syftet är att främja reflektion över kopplingen mellan militarism och nationalism.

  • Vilken betydelse hade teknologisk utveckling för krigets utfall?

    Syftet är att uppmuntra till analys av hur teknologiska framsteg format konflikter.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).