Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Propaganda och dess effekt under första världskriget
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för propaganda som ett verktyg under första världskriget, samt att analysera dess syften, metoder och effekter på samhället och individens uppfattning. Eleverna förväntas visa sin förmåga att resonera kring hur propaganda formade den allmänna opinionen och krigsinsatser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att utforska hur propaganda användes under första världskriget, dess syften, metoder och effekter. Eleverna kommer att diskutera hur propaganda påverkade samhällssynen, rekrytering och moralen på både hemmaplan och vid fronten.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och företeelser, förstå deras betydelse samt analysera och diskutera propaganda som redskap för manipulation och mobilisering.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av propaganda användes för att rekrytera soldater under första världskriget?
A) Myndigheters meddelanden
B) Affischer
C) Radioannonser
D) Talarpresentationer
2. Vilket syfte hade propaganda under första världskriget?
A) Att informera om krigets verklighet
B) Att mobilisera stöd för kriget
C) Att främja fred
D) Att öka handel mellan länder
3. Vilket av följande är ett exempel på en metod för att sprida propaganda?
A) Skapande av böcker
B) Filmer
C) Utbildning i skolor
D) Teaterföreställningar
4. Vad kan en negativ effekt av propaganda vara?
A) Ökad enighet
B) Minskad kritik
C) Spridning av hat och fördomar
D) Förbättrad moral
5. Vilken känsla syftade ofta propaganda till att väcka hos befolkningen?
A) Likgiltighet
B) Bekvämlighet
C) Patriotism
D) Skepticism
6. Hur påverkade propaganda rekryteringen av soldater?
A) Genom att skapa en känsla av plikt och ära
B) Genom att ge negativa bilder av fienden
C) Genom att öka informationen om kriget
D) Genom att erbjuda finansiering
7. Vilken grupp använde propaganda mest under första världskriget?
A) Medborgarorganisationer
B) Idrottsföreningar
C) Regeringar
D) Skolor
8. Vilken typ av media användes mest för att sprida propaganda under första världskriget?
A) Affischer
B) Böcker
C) Teven
D) Tidningar
9. Hur kunde propaganda påverka soldaternas moral?
A) Genom att skapa en känsla av gemenskap
B) Genom att ge realistiska bilder av kriget
C) Genom att förneka svårigheter
D) Genom att uppmana till avhopp
10. Vilken inversion är ofta kopplad till propaganda under krigen?
A) Utbildning
B) Mobilisering
C) Ekonomi
D) Bistånd
11. Vad var en fördel med propaganda under första världskriget?
A) Att den alltid var sann
B) Att den kunde samla stöd och motivation
C) Att den skapade en negativ bild av fienden
D) Att den var otillgänglig för de flesta
12. Vad är en vanlig egenskap hos propagandamaterial?
A) Objektivitet
B) Överdrivna påståenden
C) Färglöshet
D) Komplexitet
13. Vem är en känd person kopplad till propagandaarbete under kriget?
A) Winston Churchill
B) George Creel
C) Franklin D. Roosevelt
D) Albert Einstein
14. Vilket av följande påverkar hur effektiv propaganda är?
A) Målgruppen
B) Tiden den används
C) Socioekonomisk status
D) Utbildningsnivå
15. Vilken typ av budskap är vanligt i propaganda?
A) Neutral
B) Informativ
C) Emotionellt
D) Humoristisk
Resonerande frågor
1. Diskutera hur propaganda kan föra med sig både positiva och negativa effekter för ett land. Syftet är att förstå komplexiteten i propaganda och hur den strävar efter att påverka opinionen.
2. Hur kan känslor spelas ut i propaganda för att nå sina mål? Genom att analysera detta kan eleverna visa på en djupare förståelse för propaganda som ett strategiskt verktyg.
3. Reflektera över skillnaderna mellan propaganda under första världskriget och dagens propaganda i sociala medier. Frågan öppnar för kritiskt tänkande och aktuella jämförelser.
4. Hur kan individer bli mer skeptiska till propaganda i dagens samhälle? Denna fråga syftar till att uppmana eleverna att tänka på sin egen roll och ansvar som konsumenter av information.
5. Analysera ett exempel på en berömd propagandaffisch. Genom att granska specifika exempel kan eleverna visa djupare analytiska färdigheter.
6. Vilken roll spelar historia i hur vi tolkar propaganda idag? Frågan ger möjlighet för elever att knyta nutid och dåtid på ett meningsfullt sätt.
7. Hur har konst eller kultur påverkat propaganda? Frågan öppnar upp för diskussion om hur konst och propaganda kan samverka och påverka varandra.
8. Hur kan propaganda hjälpa till att forma nationell identitet? Eleverna kan resonera kring hur stater använder propaganda för att skapa en viss bild av nationen och dess värderingar.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger en poäng mellan 0-3 beroende på djupet och komplexiteten i resonerandet.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).