Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Rosa Parks

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för Rosa Parks liv, hennes betydelse inom medborgarrättsrörelsen samt den påverkan hennes handlingar hade på samhällsförändringar i USA.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om Rosa Parks liv och hennes betydelse inom medborgarrättsrörelsen i USA, fokus ligger på hennes modiga motstånd mot segregation och hur detta bidrog till den bredare kampen för rättigheter och jämlikhet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska händelser och gestalters betydelse, exempelvis Rosa Parks roll i medborgarrättsrörelsen och hennes påverkan på samhällsförändringar i USA.

Prov

Faktafrågor

1. Vad gjorde Rosa Parks berömd?
A) Hon var den första afroamerikanska kvinna att bli vald till kongressen.
B) Hon organiserade en stor protest mot segregationen.
C) **Hon vägrade att ge sin plats på bussen till en vit person.**
D) Hon skrev en bok om medborgarrättsrörelsen.

2. Vad var konsekvenserna av Rosa Parks handling?
A) Hon blev omedelbart arresterad.
B) **Initiativet till Montgomery-bustbojkotten och ökade medvetenheten om rasdiskriminering.**
C) Hon flyttade till en annan stad.
D) Hon blev president.

3. Vilken roll spelade Martin Luther King Jr. i medborgarrättsrörelsen?
A) Han var en privat medborgare.
B) **Han blev en framträdande ledare i kampen för medborgerliga rättigheter.**
C) Han var en domare.
D) Han var en journalist.

4. Vilket år inträffade händelsen med Rosa Parks på bussen?
A) 1963
B) **1955**
C) 1945
D) 1970

5. Vilket var syftet med bojkott av bussarna i Montgomery?
A) Att protestera mot höjda biljettpriser.
B) **Att motsätta sig segregering och rasdiskriminering.**
C) Att stödja ett lokalt företag.
D) Att stänga ner busstrafiken.

6. Hur bidrog Rosa Parks till medborgarrättsrörelsen?
A) Hon blev vald till senaten.
B) **Genom att inspirera andra att protestera mot orättvisor.**
C) Hon startade en ny tidning.
D) Hon utbildade barn i sitt samhälle.

7. Vilken färg var Rosa Parks kläder när hon arresterades?
A) Blå
B) Röd
C) **Grå**
D) Grön

8. Vad var ett av de främsta målen för medborgarrättsrörelsen?
A) Att förbättra utbildningssystemet.
B) **Att uppnå jämlikhet och rättvisa för afroamerikaner.**
C) Att avsluta kriget.
D) Att öka antalet väljare.

9. Vad innebar segregation under Rosa Parks tid?
A) Att alla var välkomna oavsett ras.
B) **Dela upp människor baserat på deras ras.**
C) Att ha gemensamma områden för alla.
D) Att inte tillåta någon att rösta.

10. Vilken typ av transport var Rosa Parks situation knuten till?
A) Bil
B) **Buss**
C) Tåg
D) Båt

11. Vilka andra kända ledare var viktiga inom medborgarrättsrörelsen?
A) Abraham Lincoln
B) George Washington
C) **Martin Luther King Jr.**
D) Thomas Jefferson

12. Vilken lag ändrades som ett resultat av medborgarrättsrörelsen?
A) Lag om fri handel.
B) **Lag om medborgerliga rättigheter.**
C) Lag om arbetsrätt.
D) Lag om utbildning.

13. Vad innebar bojkott av bussarna i Montgomery?
A) Att folk började cykla till jobbet.
B) **Att afroamerikaner vägrade åka buss.**
C) Att bussarna fick nya färger.
D) Att alla fick åka gratis.

14. Hur blev Rosa Parks en symbol för kampen för rättvisa?
A) Hennes rikedom gjorde henne känd.
B) **Hennes handlingar visade mod i kampen mot orättvisor.**
C) Hon blev gynnad av regeringen.
D) Hennes familj hade hög status.

15. Vad bidrog till att Rosa Parks vägval blev en viktig historisk händelse?
A) Hennes utbildning.
B) **Det var en del av ett större motstånd mot rasism.**
C) Hennes popularitet.
D) Hennes kontakter inom politiken.

Resonerande frågor

1. Vilken betydelse hade Rosa Parks handling för medborgarrättsrörelsen och hur kan vi se dess påverkan idag?
Syftet är att låta eleverna reflektera över långsiktiga konsekvenser av individuella handlingar i samhällsfrågor.

2. Hur påverkar Rosa Parks historia vårt nuvarande samhälle och kampen för rättvisa?
Eleverna får möjlighet att koppla historiska händelser till nuvarande frågor om jämlikhet och integration.

3. På vilka sätt kan mod som visades av Rosa Parks inspiritera oss idag?
Frågan ger elever chans att tänka kritiskt om individens roll i förändring och hur man kan agera mot orättvisor.

4. Jämför och kontrastera Rosa Parks och Martin Luther King Jr.s metoder i medborgarrättsrörelsen.
Eleverna möjlighet att analysera och diskutera olika strategier för att uppnå mål inom medborgarrättsrörelsen.

5. Hur kan gruppidentiteter påverka enskilda individers handlingar i samhällsrörelser?
Frågan ger utrymme för att diskutera vikten av sociala grupper i att forma individers motiv och agerande.

6. Vilka rollmodeller finns idag som påminner om Rosa Parks, och hur arbetar de för jämlikhet?
Här erbjuds eleverna att koppla an till nutiden och identifiera inspirerande figurer i kampen för rättvisa.

7. Reflektera över de utmaningar som Rosa Parks stod inför och hur de speglar samtida orättvisor.
Elever kan utforska paralleller mellan då och nu i kampen mot diskriminering.

8. Vad kan vi lära oss av Rosa Parks arv för framtiden?
Frågan uppmanar eleverna att tänka framåt och överväga hur historia kan vägleda framtida handlingar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger max 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger max 3 poäng per fråga.

För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).