Prov. Åk. 9. Historia – Ryska revolutionen

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Ryska revolutionen – 1917, bolsjevikerna tar makten, början på Sovjetunionen

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om de centrala händelserna och processerna under den ryska revolutionen samt dess konsekvenser för Ryssland och resten av världen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar orsakerna till den ryska revolutionen, de avgörande händelserna som ledde till bolsjevikernas maktövertagande, samt de följder dessa händelser fick för Ryssland och den globala politiska strukturen. Eleverna ska också utforska hur revolutionen formade Sovjetunionens skapelse och dess konsekvenser i världen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer relaterade till den ryska revolutionen och diskutera dess påverkan på det ryska samhället och kommande politiska system.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknade den ryska revolutionen?

A) En gradvis förändring av monarkin

B) En demokratisk övergång

C) En grundläggande förändring av det politiska systemet i Ryssland, med avsättning av tsaren och införandet av bolsjevikisk makt

D) En militärkupp

2. Vilken handling markerade början på den ryska revolutionen 1917?

A) Oktoberrevolutionen

B) Februarirevolutionen som ledde till tsarens abdikation

C) Första världskrigets utbrott

D) Stormningen av vinterpalatset

3. Vem var Vladimir Lenin?

A) En militär ledare

B) Ledaren för bolsjevikerna och en centralfigur i den ryska revolutionen

C) Tsaren av Ryssland

D) En känd konstnär

4. Vad var skillnaden mellan bolsjevikerna och mensjevikerna?

A) Bolsjevikerna ville ha mer öppenhet och demokrati

B) Bolsjevikerna förespråkade en snabb revolution och ett förstatligande av ekonomin, medan mensjevikerna ville ha en mer gradvis social förändring

C) Mensjevikerna ville bli av med tsaren

D) Bolsjevikerna var en del av den vita armén

5. Hur förändrades Ryssland efter revolutionen?

A) Det blev en demokratisk stat

B) Det återfick tsaren

C) Det blev en socialistisk stat och skapade Sovjetunionen, och genomgick stora politiska och sociala förändringar

D) Det samarbetade med västländer

6. Vilken roll hade sociala, ekonomiska och politiska faktorer i revolutionen?

A) De var oväsentliga

B) De bidrog starkt till missnöjet och utbrottet av revolutionen

C) De gjorde revolutionen omöjlig

D) De ledde till att tsaren stärkte sin makt

7. Vilket år inträffade oktoberrevolutionen?

A) 1917

B) 1918

C) 1916

D) 1915

8. Vem var en av de ledande figurerna i den vita armén?

A) Karl Marx

B) Anton Denikin

C) Joseph Stalin

D) Leon Trotsky

9. Vad kännetecknade den röda terrorn?

A) Fredliga protester

B) Repressalier mot motståndare av bolsjevikerna

C) Ekonomiska reformer

D) Diplomatiska förhandlingar

10. Vad var en följd av den ryska revolutionen på internationell nivå?

A) Ingen påverkan på världen

B) Inspiration för andra revolutioner och arbetarrörelser globalt

C) Styrning av hela Europa av Sovjetunionen

D) En lättnad av spänningarna i världen

11. Vilken var en av de första reformerna efter revolutionen?

A) Förstatligande av industrin

B) Återinförande av monarkin

C) Ökad personlig frihet

D) Ingen reform genomfördes

12. Vad var det främsta syftet med NEP (Nya ekonomiska politiken)?

A) Att återinföra kapitalism helt

B) Att stabilisera ekonomin efter inbördeskriget

C) Att avskaffa all privat egendom

D) Att få stöd från västländer

13. Vilken roll spelade propaganda under och efter revolutionen?

A) Den dömdes som onödig

B) Den användes för att stödja bolsjevikernas agenda och demonisera motståndet

C) Det var ingen propaganda under denna tid

D) Propaganda skapades bara i väst

14. Vad ledde till inbördeskriget efter revolutionen?

A) Stabilitet i landet

B) Splittring mellan bolsjeviker och motståndare i olika politiska lag

C) Utrensningar av felande medlemmar

D) En plötslig fredsförhandling

15. Vilken var en av de uppenbara följderna av den ryska revolutionens återverkningar i världen?

A) Minskad kommunistisk rörelse

B) Ökande spänningar under kalla kriget

C) Avskaffande av alla revolutionära rörelser

D) Stabilitet och fred i världen

Resonerande frågor

1. Hur tror du att den ryska revolutionens idéer fortsatt påverkar moderna samhällsförhållanden?

Syftet är att utforska elevens förmåga att koppla historiska händelser till nutid och visa djup förståelse.

2. Analysera hur den ryska revolutionen kan ses som en reaktion på tidigare sociala och politiska orättvisor.

Frågan ger möjlighet att reflektera över orsak och verkan, samt förstå komplexiteten i historiska händelser.

3. På vilket sätt kan du jämföra den ryska revolutionen med andra revolutioner, som den franska revolutionen?

Genom att göra jämförelser kan eleverna öka sin kritiska förståelse och analytiska förmåga.

4. Diskutera vilka långsiktiga konsekvenser den ryska revolutionen hade för global politik och ekonomi.

Frågan syftar till att bedöma elevens förmåga att analysera och dra slutsatser om historisk påverkan.

5. Hur har kommunismens utveckling i efterdyningarna av den ryska revolutionen formulerat ideologiska konflikter under 1900-talet?

Ger eleverna möjlighet att diskutera idéer och ideologier som har oblikt kommande konflikter.

6. Vad anser du var den mest betydelsefulla händelsen under den ryska revolutionen, och varför?

Utmanar eleverna att prioritera och analysera betydelse, vilket visar djup förståelse.

7. Hur bidrog den ryska revolutionen till framväxten av totalitära regimer världen över?

Frågan ger möjlighet att se sambanden mellan historia och moderna fenomen, vilket är en kritisk analys.

8. Vilka lärdomar anser du att dagens samhällen kan dra av den ryska revolutionen?

Frågan uppmanar till reflektion och kritisk tänkande om nutida sociala och politiska frågor.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar (max 15 poäng)

Resonerande frågor: 3 poäng för varje fråga (max 24 poäng)

För att uppnå betyget E krävs 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp