Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Slaveriets avskaffande – i Storbritannien 1833 och USA 1865
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskap om slaveriets avskaffande i Storbritannien och USA, samt förmåga att analysera och diskutera de sociala och politiska rörelser som ledde till avskaffandet. Provets mål är även att eleverna kopplar historiska händelser till nutida mänskliga rättighetsfrågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kampen mot slaveriet, de sociala och politiska rörelser som växte fram för att avskaffa det, samt de avgörande lagstiftningsåtgärderna som ledde till avskaffandet av slaveriet i både Storbritannien och USA. Eleverna ska också undersöka vilken påverkan dessa avskaffanden hade på samhällen och hur de fortsatt påverkar våra värderingar idag.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer relaterade till avskaffandet av slaveriet och diskutera dess inverkan på samhället och praktiker kring mänskliga rättigheter.
Prov
Faktafrågor
1. När avskaffades slaveriet i Storbritannien?
A. 1865
B. 1833
C. 1807
D. 1838
2. Vem var en viktig abolitionist i Storbritannien?
A. Frederick Douglass
B. William Wilberforce
C. Abraham Lincoln
D. Harriet Tubman
3. Vad var Slavery Abolition Act?
A. En lag som förbjöd slaveri i USA
B. En lag som avskaffade slaveriet i det brittiska imperiet
C. En kampanj för mänskliga rättigheter
D. Ett tal av Abraham Lincoln
4. Vilket år antogs det 13:e tillägget i USA?
A. 1863
B. 1868
C. 1865
D. 1850
5. Vilken händelse kopplas till avskaffandet av slaveriet i USA?
A. Den amerikanska revolutionen
B. Det amerikanska inbördeskriget
C. Den första världskriget
D. Rättighetsrörelsen
6. Vem var Frederick Douglass?
A. En ledande abolitionist och talare
B. En president i USA
C. En brittisk politiker
D. En slavägare
7. Vilken påverkan hade avskaffandet av slaveriet på brittiska samhällen?
A. Ingen påverkan
B. Ökad fattigdom
C. Ingen förändring
D. Större fokus på mänskliga rättigheter
8. Vad var Emancipation Proclamation?
A. En lag i Storbritannien
B. En kampanj mot slaveri
C. Ett uttalande av president Lincoln som frigav slavar
D. En bok om slaveri
9. Hur länge har kampen för mänskliga rättigheter pågått?
A. I mindre än 100 år
B. Sedan 2000-talet
C. I över 200 år
D. Länge, parallellt med slaveriets avskaffande
10. Vilka var de tidiga abolitioniströrelserna?
A. En form av regering
B. Rörelser för att avskaffa slaveri
C. Militära grupper
D. Ekonomiska reformer
11. Vad är en viktig aspekt av kampen mot slaveri?
A. Den var isolerad
B. Endast i USA
C. Den involverade många människor och rörelser
D. Bara en del av historien
12. Vem var Abraham Lincoln?
A. En slavägare
B. USA:s president under inbördeskriget
C. En brittisk politiker
D. En abolitionist från Storbritannien
13. Vad var en effekt av avskaffandet av slaveri i USA?
A. Ingen förändring i samhället
B. Utvecklingen av medborgerliga rättigheter
C. Ökat slaveri
D. Förbättrade ekonomiska förhållanden för slavar
14. Vad fokuserade abolitioniströrelserna på?
A. Att stödja slaveri
B. Att avskaffa slaveri
C. Att öka bristen på arbetskraft
D. Att uppmuntra diskriminering
15. Vilka frågor kopplas till slaveriets historia idag?
A. Ingen relevans
B. Mänskliga rättigheter och diskriminering
C. Ekonomisk framgång
D. Ingen förändring av värderingar
Resonerande frågor
1. Vilka paralleller kan dras mellan kampen mot slaveri på 1800-talet och dagens mänskliga rättigheter?
Syftet är att undersöka hur historiska händelser fortfarande är relevanta i dagens samhälle.
2. Hur påverkade de abolitionistiska rörelserna varandra i Storbritannien och USA?
Denna fråga syftar till att analysera likheterna och skillnaderna mellan teman i de båda länderna.
3. Vilka strategier ansågs framgångsrika i kampen mot slaveri, och varför?
Målet är att utvärdera effektiviteten i olika metoder som användes av abolitionisterna.
4. Hur kan vi lära av historien för att bekämpa dagens former av slaveri och människohandel?
Frågan syftar till att koppla historiska kunskaper till aktuella samhällsproblem.
5. Vem anser du var den mest inflytelserika personen i kampen mot slaveri, och varför?
Syftet är att ge utrymme för djupgående analys av olika historiska figurer.
6. Hur har historiska uppfattningar om slaveri förändrats över tid?
Denna fråga fokuserar på förändringarna i synsätt och hur de påverkat dagens samhälle.
7. Vilken roll spelade media i att förändra attityder till slaveri under 1800-talet?
Syftet är att förstå vikten av informationsspridning i sociala rörelser.
8. Hur kan man argumentera för att kampen för mänskliga rättigheter är en pågående kamp?
Denna fråga avser att belysa sambandet mellan historia och nutid.
Bedömning
Provet bedöms på en skala där faktafrågorna ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor kan ge 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).