Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Sofia Kovalevskaya
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sofia Kovalevskayas liv och betydelse inom matematiken, samt hennes insatser för kvinnors rättigheter. Provets frågor syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper både genom faktakunskap och reflekterande resonemang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om Sofia Kovalevskayas liv och arbete inom matematik, hennes betydelse som en av de första kvinnliga matematikerna, samt hennes kamp för kvinnors rättigheter inom akademiska kretsar.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och deras betydelse, exempelvis Sofia Kovalevskayas insatser inom matematik och betydelse för kvinnors ställning i vetenskapliga yrken.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Sofia Kovalevskaya?
- A) En rysk poet
- B) En rysk matematiker
- C) En rysk astronom
- D) En rysk fysiker
2. Vad var en av Kovalevskayas viktiga bidrag till matematiken?
- A) Geometri
- B) Partiella differentialekvationer
- C) Statistik
- D) Trigonometri
3. Vilket land kom Sofia Kovalevskaya ifrån?
- A) Ryssland
- B) Tyskland
- C) Frankrike
- D) Sverige
4. Vad kämpade Kovalevskaya för?
- A) Bättre löner för kvinnor
- B) Kvinnors rättigheter i utbildning
- C) Rätt till att arbeta på universitet
- D) Kvinnors rösträtt
5. Vilken titel fick Kovalevskaya efter sina studier?
- A) Filosofie doktor
- B) Professur
- C) Doktor i matematik
- D) Ingenjör
6. Vilken institution gav Kovalevskaya sin habilitering?
- A) Uppsala universitet
- B) Stockholms universitet
- C) Moskvas universitet
- D) Harvard universitet
7. Vad kallades Kovalevskayas mest kända arbete?
- A) Rotate
- B) On the Partial Differential Equations of Mathematical Physics
- C) Calculus innovations
- D) Women in Mathematics
8. Vilken epok levde Kovalevskaya under?
- A) 1800-talet
- B) 1700-talet
- C) 1900-talet
- D) 2000-talet
9. Vad var Kovalevskayas medverkan vid det internationella matematikerstämman i Paris?
- A) Hon var den första kvinnan som deltog
- B) Hon föreläste om hennes egna teorier
- C) Hon skapade ett nätverk för kvinnliga matematiker
- D) Hon arrangerade stämman
10. Vilken av följande aspekter var en del av Kovalevskayas liv?
- A) Hon gifte sig med en poet
- B) Hon flyttade till Sverige för att studera
- C) Hon blev en känd skolledare
- D) Hon arbetade enbart inom politiken
11. Vad var en av Kovalevskayas mål med sina forskningar?
- A) Att bli berömd
- B) Att förbättra matematikens tillämpning
- C) Att få fler kvinnor att studera matematik
- D) Att publicera en bok om sina erfarenheter
12. Vilket år föddes Sofia Kovalevskaya?
- A) 1850
- B) 1850
- C) 1860
- D) 1870
13. Vilket ämne studerade Kovalevskaya vid universitetet i Göttingen?
- A) Fysik
- B) Matematik
- C) Statistisk analys
- D) Geografi
14. Hur påverkade Kovalevskayas arbete kvinnor i akademiska yrken?
- A) Inga kvinnor fick efterträda henne
- B) Hon blev en förebild för många
- C) Kvinnor stängdes ute från akademiska yrken
- D) Hennes arbete ledde till kritik
15. Vad görs för att hedra Sofia Kovalevskaya idag?
- A) Hennes liv berättas i filmer
- B) Det finns priser tillägnade henne
- C) Hennes böcker läses i skolan
- D) Hon syns i konstverk
Resonerande frågor
1. Hur tror du att Sofia Kovalevskayas liv påverkar dagens kvinnliga forskare?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över historiska påverkan och dess fortsatta betydelse.
2. Diskutera hur socio-politiska faktorer formade Kovalevskayas möjligheter och begränsningar.
Frågan uppmanar till analys av den kontext där Kovalevskaya levde och arbetade.
3. Vilken roll tror du att utbildning spelar för jämställdhetsfrågor i dagens samhälle?
Frågan låter eleverna koppla Kovalevskayas kamp till nutida utmaningar.
4. Vad kan andra länder lära av Rysslands historia gällande kvinnors rättigheter och utbildning?
Genom den här frågan uppmuntras eleverna att göra historiska jämförelser.
5. Vilka likheter och skillnader kan du se mellan Kovalevskayas tid och vår tid gällande kvinnors ställning inom vetenskap?
Här ges en möjlighet att nyansera elevernas förståelse av tidsepoker och skillnader.
6. Hur kan dagens forskarsamhälle främja kvinnors bidrag inom vetenskap?
Eleverna får reflektera över lösningar och praktiska handlingsplaner.
7. Diskutera vikten av förebilder inom vetenskap och hur dessa påverkar yngre generationer.
Denna fråga ger utrymme för djupare reflektion kring mentorskaps betydelse.
8. Hur kandidatyrken inom vetenskap har förändrats sedan Kovalevskayas tid?
Frågan syftar till att låta eleverna tänka på utvecklingen inom akademiska fält.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande: Faktafrågorna ger max 15 poäng och de resonerande frågorna ger max 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).