Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Rätten och samhället – Processrätt



Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för processrättens regler och rättegångsväsendets funktion. Provets fokus ligger på att kunna redogöra för stegen i en rättsprocess samt diskutera domstolarnas roller i det svenska rättssystemet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen ska ge en grundläggande förståelse för processrättens regler och rättegångsväsendets funktioner. Lektionen fokuserar på stegen i en rättsprocess och domstolarnas roller.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för hur en rättsprocess går till, identifiera de olika stegen och diskutera domstolarnas roll i rättssystemet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär processrätt?

A) Regler och förfaranden som styr rättsprocessen.

B) Lagar som reglerar privatliv.

C) Regler för fastighetsköp.

D) Lagstiftning om straffrätt.

2. Vilken är den första fasen i en rättegång?

A) Stämning.

B) Huvudförhandling.

C) Dom.

D) Förberedande dom.

3. Vad är en hovrätts funktion?

A) Att vara första instans.

B) Att fatta beslut om åtal.

C) Att överpröva tingsrättens beslut.

D) Att leda förhandlingar.

4. Vilken roll har domaren i en rättegång?

A) Att representera åklagaren.

B) Att leda förhandlingen och fatta beslut.

C) Att vara försvarare för åtalad.

D) Att förbereda stämning.

5. Vilka är de centrala stegen i en rättegång?

A) Stämning, dom, överklagande, bevisföring.

B) Stämning, förberedande dom, huvudförhandling och dom.

C) Förhandling, stämning, dom, överklagande.

D) Dom, avslutning, stämning, förhandling.

6. Vad utgör en tingsrätt?

A) Högsta instans i brottmål.

B) Första instans i rättsprocessen.

C) Specialiserad domstol för familjemål.

D) Appellationsdomstol.

7. Vad innebär en huvudförhandling?

A) En förberedelse inför rättegång.

B) En stämningsansökan.

C) Den huvudsakliga delen av rättegången där bevis och argument presenteras.

D) Avslutning av målet.

8. Vilken typ av beslut kan högsta domstolen fatta?

A) Endast straffrättsliga beslut.

B) Beslut som kan överklagas av tingsrätten.

C) Prejudicerande beslut som fastställer rättspraxis.

D) Beslut om fällande utslag.

9. Vad är skillnaden mellan civilrätt och straffrätt?

A) Civilrätt reglerar tvister mellan individer, straffrätt handlar om brott.

B) Civilrätt handlar om kriminalitet, straffrätt om att förhandla.

C) Civilrätt gäller endast för företag, straffrätt för privatpersoner.

D) Ingen skillnad, båda är samma ämne.

10. Vilka aktörer finns i en rättegång?

A) Endast domare och jury.

B) Domare, åklagare, advokat och parter.

C) Endast domare och åklagare.

D) Rättshandläggare och jurister.

11. Vad händer efter en dom i tingsrätten?

A) Det kan överklagas till hovrätten.

B) Ingen ytterligare åtgärd behövs.

C) Målet avskrivs.

D) Målet skickas tillbaka til ledamöterna.

12. Vilken instans kan överklagas till som sista steg?

A) Tingsrätt.

B) Högsta domstol.

C) Privata domstolar.

D) Ingen instans kan överklagas till.

13. Vad innebär rättssäkerhet?

A) Att alla beslut är fällande.

B) Att alla har rätt till en rättvis rättegång.

C) Att brott alltid leder till straff.

D) Att lagarna är stränga.

14. Hur påverkar domstolarnas nivåer rättsprocessen?

A) De påverkar inte processen.

B) De bestämmer vilken rättslig instans är ansvarig att hantera ärendet.

C) De avgör straffets längd.

D) De skapar förvirring i processen.

15. Vad betyder citatet “Justice delayed is justice denied”?

A) Att rättvisan ska dröja.

B) Att en långsam process påverkar rättvisa negativt.

C) Att alla domar ska vara snabba.

D) Att rättsprocessen inte behövs.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur processrätt bidrar till rättssäkerhet i ett demokratiskt samhälle.

Syftet är att ge elever möjlighet att koppla samman processrätt med samhällsstruktur.

2. Analysera de olika aktörernas roller i en rättegång och deras påverkan på utfallet.

Eleven får tänka kritiskt kring hur varje aktör bidrar till rättvisan.

3. Beskriv betydelsen av högsta domstolens beslut i rättssystemet.

Frågan ger möjligheten att diskutera prejudikat och deras påverkan.

4. Reflektera över hur tidslinjen i en rättsprocess kan påverka inblandade parter.

Detta ger utrymme för att förstå det mänskliga och ekonomiska priset av processen.

5. Jämför och diskutera skillnaderna mellan civilrätt och straffrätt i förhållande till rättsprocessen.

Här uppvisar eleven djup förståelse för olika rättsområden.

6. Vad innebär det att rättsprocessen är en offentlig process i Sverige?

Syftet är att eleven reflekterar över öppenhet och demokrati.

7. Vilket ansvar har staten i att säkerställa en rättvis rättegång?

Frågan ger elever möjlighet att resonera kring maktens ansvar.

8. Hur skulle du argumentera för vikten av en snabb rättsprocess?

Ger eleven möjlighet att presentera egna åsikter om rättssäkerhet.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och insikt.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×