En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Logistik 1 – Hållbar logistik och transportlösningar



Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbar logistik och transportlösningar, samt deras förmåga att diskutera och föreslå metoder för att minimera miljöpåverkan i dessa sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska hållbarhet inom logistik och hur man kan optimera transportsystem för att minska miljöpåverkan. Eleverna kommer att lära sig om olika strategier för hållbar logistik samt teknologier och metoder som kan implementeras för att uppnå detta mål.

Kunskapskrav

Eleven redogör för grundläggande begrepp inom hållbar logistik och transportlösningar. Vidare kan eleven föreslå och diskutera metoder för att minimera miljöpåverkan i logistiken.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär hållbar logistik?

A. Logistik utan kostnader

B. Logistik med fokus på snabbhet

C. Logistik som minskar miljöpåverkan

D. **Logistik som effektiviserar resurser**

2. Vilken av följande strategier är INTE en del av hållbar logistik?

A. **Ökning av koldioxidutsläpp**

B. Användning av förnybar energi

C. Effektiv ruttplanering

D. Minsking av svinn

3. Vilket av följande verktyg används för att mäta hållbarhetsprestanda?

A. Vägarbete

B. **Koldioxidavtryck**

C. Arbetstider

D. Kostnadsanalys

4. Vilket begrepp beskriver förmågan att återvinna energi inom logistiken?

A. Effektivisering

B. **Energiåtervinning**

C. Lagring

D. Förbränning

5. Vilka av följande faktorer är en utmaning för hållbara transportlösningar?

A. Låga kostnader

B. **Investering i ny teknik**

C. Ökad efterfrågan

D. Snabb leverans

6. Hur kan företag minimera miljöpåverkan i sin logistik?

A. **Genom att använda miljövänliga transportmedel**

B. Genom att öka lagernivåerna

C. Genom att minska antalet transporter

D. Genom att anställa fler chaufförer

7. Vilket av följande alternativ är en metod för att mäta hållbarhet inom företag?

A. Antal anställda

B. Antal transporter

C. **Koldioxidutsläpp**

D. Lagerkostnader

8. Vilken typ av energi är viktig för hållbara transportlösningar?

A. Fossil energi

B. **Förnybar energi**

C. Kärnenergi

D. Regenerativ energi

9. Vad är syftet med att samlasta transporter?

A. För att öka fraktkostnader

B. **För att minska miljöpåverkan och kostnader**

C. För att optimera lagerhantering

D. För att snabba upp leveranser

10. Vilken roll spelar teknik i hållbar logistik?

A. Den ökar tidsåtgången

B. **Den optimerar processer och minskar kostnader**

C. Den ökar mängden papper som används

D. Den reducerar investeringar

11. Hur kan reaktioner på företagets hållbarhet påverka dess varumärke?

A. **Negativt om de är dåliga, positivt om de är bra**

B. Det påverkar ej varumärket

C. Varumärket förblir oförändrat

D. Endast i lokala kretsar

12. Vilken aspekt är INTE relaterad till hållbar logistik?

A. **Ökade driftskostnader**

B. Effektiv resursanvändning

C. Minskat avfall

D. Transparens i rapportering

13. Vilka är de tre dimensionerna av hållbarhet?

A. Social, ekonomisk och emotionell

B. Ekologisk, social och ekonomisk

C. **Ekologisk, social och kulturell**

D. Ekonomisk, teknologisk och social

14. Vilken typ av transportmetod är oftast mest hållbar?

A. Biltransport

B. Flygtransport

C. **Tågtransport**

D. Skeppstransport

15. Vad innebär samverkan inom logistik?

A. Ingen samverkan

B. **Samarbete mellan aktörer för bättre hållbarhet**

C. Ökad konkurrens

D. Minskad kommunikation

Resonerande frågor

1. Diskutera hur implementeringen av förnybar energi kan påverka företagets ekonomiska resultat.

Syftet är att låta eleverna analysera kostnads- och nyttovärden som härrör från hållbara investeringar.

2. Vilka praktiska steg kan ett företag ta för att mäta sin hållbarhet och rapportera om det?

Frågan ger möjlighet att utvärdera elevernas förståelse för mätmetoder och indikatorer.

3. Resonera kring svårigheter och möjligheter i övergången till mer hållbara transportmetoder.

Eleverna ges chansen att kritiskt reflektera över verkliga utmaningar inom branschen.

4. Hur kan teknik, såsom AI, bidra till att förbättra hållbara transportlösningar?

Eleverna kan visa djupgående förståelse för teknologiska framsteg och deras tillämpningar.

5. I vilken utsträckning kan kunder påverka företag att bli mer hållbara?

Frågan uppmuntrar eleverna att överväga extern påverkan och ansvar inom hållbarhet.

6. Analysera dilemman företag kan möta mellan kostnader och hållbarhet.

Frågan testar elevernas förmåga att väga komplikationerna av affärsbeslut.

7. Vad är de mest effektiva strategierna for att minimera svinn i logistiken?

Eleverna ska ha möjlighet att strukturera och argumentera för sina strategier baserat på kunskap.

8. Vilken långsiktig effekt kan hållbar logistik ha på en verksamhets konkurrensfördelar?

Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera strategisk värdeutveckling kopplad till hållbarhet.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor: Varje korrekt och utförlig svar ger upp till 3 poäng, totalt 24 poäng möjliga för dessa frågor. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (av dessa minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (av dessa minst 5 poäng från resonerande frågor).



×