Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Komposition och arrangemang
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och arrangera musik, samt deras förståelse för kompositionsprocessen och samarbete i musikaliska projekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina färdigheter i att komponera och arrangera musik. Detta inkluderar att lära sig om strukturer, harmonier, melodier och hur man använder olika instrument i ett arrangemang för att skapa en helhet.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa egna musikstycken och arrangemang för olika instrument. Eleven kan också reflektera över sin kompositionsprocess och ge feedback på andras verk.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär komposition i musik?
- A) Att spela in musik
- B) Att skapa musikstycken
- C) Att analysera låtar
- D) Att lyssna på musik
2. Vilket av följande alternativ är en vanlig struktur för låtar?
- A) AABA
- B) Vers-refräng
- C) Kortfilm
- D) Teaterpjäs
3. Vilket instrument är inte vanligt i arrangemang?
- A) Piano
- wB) Trummor
- C) Fiol
- D) Penna
4. När arrangerar man en låt, vad gör man då?
- A) Man skriver ner låttexten
- B) Man bestämmer hur musiken ska spelas
- C) Man sjunger låten
- D) Man spelar in låten
5. Vilken av följande är en del av kompositionsprocessen?
- A) Att bara spela
- B) Att skissa på idéer
- C) Att alltid följa regler
- D) Att skriva låttext
6. Vad ska man göra för att få konstruktiv feedback?
- A) Spela utan att prata
- B) Diskutera med lyssnare
- C) Bli arg på kritik
- D) Inte ta emot kommentarer
7. Vad kan hjälpa i arrangemanget för att skapa dynamik?
- A) Att ha många instrument utan samspel
- B) Att fördela roller i gruppen
- C) Att spela samma sak hela tiden
- D) Att inte kommunicera
8. Vilket av följande bör man reflektera över efter en föreställning?
- A) Tillbaka till klassrummet direkt
- B) Vad man lärt sig om komposition och arrangemang
- C) Vad man gillar att äta
- D) Att spela nästa låt
9. Vilket av följande är viktigt i musiksamarbeten?
- A) Att alla gör sin sak utan att lyssna
- B) Att kommunicera och ge feedback
- C) Att bara lyssna på en person
- D) Att avsluta direkt
10. Vad gör man när man analyserar en låt?
- A) Hitta på ny text
- B) Se på hur den är uppbyggd
- C) Spela den utan att lyssna
- D) Överdriva känslor
11. Vad kännetecknar en musikalisk idé?
- A) Att vara förvirrande
- B) Att ha en grundläggande melodi
- C) Att inte ha någon struktur
- D) Att alltid vara lång
12. När ska man använda harmonier?
- A) För att stödja melodin
- B) För att skapa tystnad
- C) För att spela solo
- D) För att avsluta låten direkt
13. Vilka instrument kan man använda i arrangemang?
- A) Endast stränginstrument
- B) Olika instrument inklusive blåsinstrument
- C) Bara trummor
- D) Ingen speciell instrumenttyp
14. Vad ska man göra i grupparbete?
- A) Diskutera hur arrangemanget ska göras
- B) Spela på olika ställen
- C) Spela in låten utan övning
- D) Hålla tyst
15. Hur kan man må bättre som musiker i grupper?
- A) Genom att ignorera varandra
- B) Genom att lyssna och ge positiv feedback
- C) Att spela tyst
- D) Att vara ensam
Resonerande frågor
1. Beskriv hur din kreativa process såg ut när du skapade din musik.
Syftet är att låta eleverna reflektera över sin egen process och tänkande.
2. Diskutera hur olika instrument kan samverka för att skapa en helhet i ett arrangemang.
Frågan kräver att eleverna visar förståelse för samspel mellan instrument.
3. Hur har din förståelse för musikteori utvecklats genom denna lektion?
Ett sätt att se om eleverna kan koppla teori till praktik.
4. Vilka arrangemangstekniker använde ni i ert grupparbete och varför?
Detta ger eleverna möjlighet att analysera sin arbetsmetod.
5. Hur kan feedback från andra påverka din kompositionsprocess?
Frågan hjälper till att utforska vikten av kommunikation.
6. Vad innebär det att göra musik tillsammans och varför är det viktigt?
Här får eleverna chansen att värdera samarbete.
7. Reflektera över en föreställning: vad fungerade bra och vad kunde förbättras?
Detta kopplar till elevernas egna upplevelser av deras prestationer.
8. Vad tyckte du var mest utmanande i detta arrangemang och hur hanterade ni det?
Eleven reflektar över utmaningar och problemlösning i musikskapande.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, och varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, där varje svar ger 1 poäng.
Poängkrav: E kräver 8 poäng, C kräver 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), A kräver 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).