En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Musik – Musik och kreativitet

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Musik och kreativitet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kreativitet i musik och deras förmåga att skapa musikstycken med hjälp av olika tekniker och influenser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och utveckla sin kreativitet i musikskapande. Detta inkluderar att experimentera med olika musikformer, improvisation och att skapa egna musikstycken genom att kombinera olika influenser och tekniker.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa musik utifrån egna idéer och erfarenheter, samt använda olika tekniker och stilar i sitt musikaliska skapande. Eleven kan också reflektera över sin kreativa process och hur den utvecklas över tid.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande musikformer fokuserar på improvisation?
    • A) Klassisk musik
    • B) Jazz
    • C) Rock
    • D) Pop
  2. Vad betyder det att vara kreativ inom musik?
    • A) Att skapa något nytt och unikt
    • B) Att bara kopiera andras verk
    • C) Att spela gammal musik
    • D) Att följa strikta regler
  3. Vilken känd artist är känd för sin improvisationsteknik?
    • A) Beethoven
    • B) Adele
    • C) Miles Davis
    • D) Taylor Swift
  4. Vad är ett musikstycke?
    • A) En musikalisk term för ljud
    • B) En samling av olika melodier och rytmer
    • C) Ett enskilt instrument
    • D) En typ av dans
  5. Vilken komponent är viktig för improvisation?
    • A) Noter
    • B) Kreativitet
    • C) Takt
    • D) Teknik
  6. Vad syftar musikskapande oftast till?
    • A) Att sälja skivor
    • B) Att uttrycka känslor
    • C) Att vinna tävlingar
    • D) Att spela för personer
  7. Vilket av följande beskriver bäst en musikalisk och kreativ process?
    • A) Att enbart följa en mall
    • B) Att reflektera och utveckla idéer
    • C) Att slutgiltigt stänga dörren till förändring
    • D) Att kopiera kända låtar
  8. Vilken känsla kan musik uttrycka?
    • A) Glädje
    • B) Sorg
    • C) Både A och B
    • D) Ingen känsla
  9. Vad kan improvisation hjälpa musiker med?
    • A) Att tänka utanför boxen
    • B) Att bara spela låtar
    • C) Att repetera exakt varje gång
    • D) Att inte använda några instrument
  10. Varför är det viktigt att diskutera kreativa processer med andra?
    • A) För att få nya perspektiv och idéer
    • B) För att kritisera varandra
    • C) För att alltid vara överens
    • D) För att slippa skapa
  11. Vad innebär det att skapa musikalisk identitet?
    • A) Att alltid använda samma stil
    • B) Att kombinera influenser och erfarenheter
    • C) Att bara fokusera på en genre
    • D) Att kopiera kända artister
  12. Vilket instrument används ofta i jazzmusik?
    • A) Piano
    • B) Saxofon
    • C) Dragspel
    • D) Trummor
  13. Vad kännetecknar att “spela från hjärtat”?
    • A) Teknik
    • B) Känsla
    • C) Noter
    • D) Melodiska skalor
  14. Vilket av följande beskriver en kreativ idé?
    • A) En ny tolkning av ett känt tema
    • B) En exakt kopia av annan musik
    • C) En inspelning av gammal musik
    • D) En enkel melodi utan variation
  15. Vad är en viktig del av musikskapande?
    • A) Att inte experimentera
    • B) Att vara öppen för nya idéer
    • C) Att alltid repetera med ett resultat
    • D) Att spela efter oroliga mönster

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur kreativitet kan påverka ditt musikskapande och ge exempel på en personlig erfarenhet där kreativitet har spelat en avgörande roll.

    Syftet med denna fråga är att låta eleven reflektera över sin egen kreativa process och erfarenhet.

  2. Hur kan improvisation användas för att övervinna kreativa blockeringar?

    Eleven får möjlighet att visa djupare förståelse för improvisationens roll i skapandeprocessen.

  3. Vilka tekniker kan du använda för att kombinera influenser från olika musikstilar i ditt eget skapande?

    Denna fråga uppmanar eleven att tänka kritiskt kring tekniker och stilar i sitt musikskapande.

  4. Reflektera över hur du kan utveckla din musikaliska identitet genom att inkludera olika influenser.

    Eleven kan här visa insikt i hur identitet kan formas genom olika musikaliska och kreativa val.

  5. Hur kan man använda feedback från andra för att förbättra sin musikaliska kreativitet?

    En möjlighet för eleven att diskutera samarbete och feedback i den kreativa processen.

  6. På vilket sätt kan känslor påverka musikers kreativa val?

    Frågan öppnar för en djupare diskussion kring känslor och dess inverkan på musikskapande.

  7. Diskutera skillnaden mellan att skapa musik för att underhålla och att skapa musik som är en personlig uttrycksform.

    Denna fråga ger en chans för eleven att reflektera över syften med musikskapande.

  8. Hur ser du på musikaliskt skapande som en ständig lärandeprocess?

    Eleven får chansen att visa sin förståelse för musik som ett dynamiskt och lärande område.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. För de resonerande frågorna kan varje fråga ge 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).