Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska berättelser och narrativ
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda musik som ett narrativt verktyg, samt att reflektera över musikaliska verk och deras berättande egenskaper.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska hur musik kan användas som ett verktyg för att berätta historier och förmedla budskap. Detta omfattar att analysera hur musikaliska element, såsom melodi, harmoni och text, kan användas för att skapa en storytelling-effekt i musik.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur musik uttrycker narrativa teman och känslor. Eleven kan också skapa egna musikaliska verk som innehåller berättande element och reflektera över sin kreativa process.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken låt av Bruce Springsteen handlar om en flod?
A) “Thunder Road”
B) “Born to Run”
C) “The River”
D) “Dancing in the Dark”
2. Vilken av följande låtar har en berättelse kopplad till en bil?
A) “Fast Car”
B) “Shape of You”
C) “Someone Like You”
D) “Rolling in the Deep”
3. Vilken musikernas verk anses ofta ha starka berättande inslag?
A) Tracy Chapman
B) Ed Sheeran
C) Dua Lipa
D) Marshmello
4. Vad kan melodi bidra med i en berättande låt?
A) Betydelsefulla texter
B) Visuell presentation
C) Stämning och känsla
D) Dansrörelser
5. Hur kan en låts struktur påverka berättelsen?
A) Genom att återspegla känslor i musiken
B) Genom att minska låtens längd
C) Genom att hålla tillbaka på rytmen
D) Genom att använda en enda ton
6. Vad innebär narrativ i musiken?
A) Användning av enbart instrument
B) Att berätta en historia
C) Att skapa en musikvideo
D) Att framföra låten live
7. Vilka element påverkar en låts storytelling-effekt?
A) Endast texten
B) Endast melodin
C) Melodi, text och arrangemang
D) Endast arrangemanget
8. Vilken grundläggande komponent är nödvändig för att skapa en berättelse i musik?
A) En klar struktur
B) Överraskningselement
C) Snabba takter
D) Inga pauser
9. Vad är syftet med att använda musikaliska tekniker i berättande låtar?
A) För att förstärka berättelsen
B) För att förlänga låten
C) För att skapa otydlighet
D) För att förbrylla lyssnaren
10. Vad kan en låts text beskriva?
A) Endast narrativa teman
B) Berättelser och känslor
C) Instrumentala delar
D) Musikaliska noter
11. Vilken sång kan ses som ett exempel på musikaliskt berättande?
A) “Umbrella”
B) “Halo”
C) “The Night the Lights Went Out in Georgia”
D) “Party in the USA”
12. Hur påverkar arrangemanget en berättande låt?
A) Det förkortar låten
B) Det skapar djup och kontext
C) Det distraherar från texten
D) Det bara lägger till instrument
13. Vilken känsla förmedlar en lugn melodi vanligtvis?
A) Frid och reflektion
B) Energi och glädje
C) Rädsla och oro
D) Känsla av brådska
14. Hur kan eleverna dela med sig av sina egna musikaliska verk?
A) Genom att spela in dem
B) Genom att framföra dem live
C) Genom att bara skriva ner dem
D) Genom att ge bort dem
15. Vad kan ett musikaliskt framträdande bidra med till förståelse av en berättelse?
A) Det distraherar
B) Det ger en upplevelse av narrativet
C) Det gör berättelsen mindre tydlig
D) Det håller sig till bara en känsla
Resonerande frågor
1. Hur kan musikaliska berättelser påverka människors känslor?
Syftet är att eleverna ska reflektera över musikens förmåga att väcka känslor.
2. Diskutera en låt som du tycker är särskilt effektiv i sitt berättande. Vilka element gör den detta?
Syftet är att främja djupare analys av specifika exempel.
3. Hur kan du använda musikaliska tekniker för att förstärka en berättelse som du vill berätta?
Syftet är att eleven visar förståelse för kompositionens roll.
4. På vilket sätt kan ditt eget musikaliska skapande spegla dina personliga erfarenheter?
Syftet är att få eleverna att reflektera över sin kreativitet och identitet.
5. Vilken roll spelar lyssnaren i upplevelsen av en berättande låt?
Syftet är att belysa den interaktiva delen av musiklyssnande.
6. Vad tycker du är den viktigaste aspekten av musikaliskt berättande?
Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande kring ämnet.
7. Hur kan berättande musik påverka vår förståelse av kultur och samhälle?
Syftet är att få elever att tänka på musikens bredare sammanhang.
8. Reflektera över hur du kan använda berättande tekniker i ditt eget musikskapande i framtiden.
Syftet är att avsluta med en framåtblick på elevens egna kreativa process.
Bedömning
Provet bedöms med en total av 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng per fråga och resonerande frågor ger 3 poäng per fråga. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).