Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Musikaliska presentationer och scenfrämjande

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att utföra musikaliska presentationer, samt att reflektera över de tekniker som används för att engagera en publik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina färdigheter i att framföra musik och presentera sina verk för en publik. Detta omfattar tekniker för scenframträdande, hur man skapar en engagerande presentation, samt hur man hanterar nervositet och publikinteraktion.

Kunskapskrav

Eleven kan framföra musik med säkerhet och uttryck på scen. Eleven kan också planera och genomföra en presentation av sin musik och reflektera över sin prestation.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande tekniker är INTE viktigt för ett scenframträdande?

A) Kroppsspråk

B) Ögonkontakt

C) Röstkontroll

D) Att stå still

2. Vad är en viktig faktor för att hantera nervositet?

A) Att tänka på publiken

B) Att förbereda sig mentalt

C) Att undvika ögonkontakt

D) Att framföra musiken utan förberedelse

3. Vad är syftet med publikinteraktion under ett framträdande?

A) Att visa sin nervositet

B) Att engagera publiken

C) Att undvika att titta på publiken

D) Att avsluta framträdandet snabbt

4. Hur kan kroppsspråk förbättra en presentation?

A) Genom att förvirra publiken

B) Genom att förstärka budskapet

C) Genom att undvika att röra sig

D) Genom att enbart använda ord

5. Vilken av följande är en vanlig känsla före ett framträdande?

A) Självsäkerhet

B) Nervositet

C) Uttråkning

D) Spänning

6. Vilken typ av presentation är viktigt för att öva på?

A) Gruppresentationer

B) Skriftliga uppgifter

C) Endast solo-framträdanden

D) Lyssna på andra

7. Vad menas med att “engagera publiken”?

A) Att ignorera dem

B) Att få dem att delta eller reagera

C) Att låta dem ta över framträdandet

D) Att endast framföra musiken

8. Vilken roll har repertoaren i en presentation?

A) Den är avgörande för att fånga publiken

B) Den är oviktig

C) Den ska aldrig ändras

D) Den används endast som bakgrundsmusik

9. Vad innebär det att reflektera över en prestation?

A) Att glömma det som hände

B) Att analysera vad som gick bra och vad som kan förbättras

C) Att ställa sig själv kritiska frågor

D) Att endast tänka på publiken

10. Vad är en viktig förberedelse inför ett framträdande?

A) Att öva presentationen

B) Att inte tänka på det

C) Att tänka på andra saker

D) Att undvika repetition

11. Hur kan man skapa en engagerande presentation?

A) Genom att vara passiv

B) Genom att använda olika tekniker och strategier

C) Genom att undvika publikinteraktion

D) Genom att bara spela musiken

12. Vilken teknik är viktig för att hålla publiken intresserad?

A) Att tala monotont

B) Variation i röstläge och uttryck

C) Att inte använda gestikulation

D) Att framföra texten utan inlevelse

13. Vad innebär “scenshow”?

A) Att vara exakt som man är

B) Att skapa en visuell och auditiv upplevelse för publiken

C) Att framträda utan ansträngning

D) Att framföra musiken mekaniskt

14. Vilken är en nackdel med att framträda utan förberedelse?

A) Att man kan vara spontan

B) Man kan tappa fokus och ha svårt att engagera publiken

C) Att det kan vara roligt

D) Att man kan vara mer naturlig

15. Vad är målet med att diskutera presentationer efteråt?

A) Att döma varandra

B) Att lära sig av erfarenheterna

C) Att glömma vad som hände

D) Att undvika kritik

Resonerande frågor

1. Reflektera över en presentation som du har sett. Vilka tekniker eller strategier utmärkte sig och hur påverkade de din upplevelse?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och kritiskt tänka över andra framträdanden.

2. Hur skulle du hantera nervositet ifall du skulle framträda inför en stor publik? Utveckla dina tankar och strategier.

Frågan uppmuntrar eleverna att tänka igenom sina egna coping-strategier.

3. Diskutera hur kroppsspråk kan påverka publikens uppfattning av en presentation. Ge exempel.

Detta ger utrymme för att knyta teori till praktik och reflektion.

4. Vilka fördelar finns det med att öva i grupp jämfört med att öva ensam? Motivera ditt svar.

Eleverna ges möjlighet att ställa sig kritiska frågor om lärande i olika sammanhang.

5. Hur skulle du beskriva skillnader mellan en bra och en dålig presentation? Fokusera på specifika tekniker och innehåll.

Genom att reflektera över kvaliteter som utmärker ett framträdande kan eleverna göra medvetna val.

6. Vad anser du är viktigast i en musikpresentation, tekniska färdigheter eller presentationsteknik? Motivera varför.

Denna fråga uppmuntrar en djupare diskussion om värdet av olika element i en presentation.

7. Hur kan feedback från andra hjälpa dig att förbättra dina framtida presentationer?

Ett sätt att lära sig av erfarenheter och växa som performer.

8. Diskutera hur publikens beteende kan påverka ett framträdande. Hur bör en artist anpassa sig till publiken?

Detta ger eleverna möjlighet att tänka på publiksamspel och flexibilitet i framträdanden.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).