Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Praktiska instrumentövningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom praktiska instrumentövningar, deras förmåga att samarbeta musikaliskt samt att reflektera över sina prestationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina tekniska färdigheter på olika instrument genom praktiska övningar och teknikträning. Detta inkluderar både individuell och gruppbaserad övning för att stärka elevernas instrumentala kunskaper samt förmåga att samarbeta musikaliskt.

Kunskapskrav

Eleven kan spela olika instrument med ökad säkerhet och självständighet och kan delta aktivt i musikaliska övningar. Eleven kan också reflektera över sin egen och andras prestationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av övning syftar till att förbättra teknik?

  • A) Melodiövningar
  • B) **Teknisk övning**
  • C) Rytmträning
  • D) Låtkomposition

2. Vad är syftet med gruppövningar i musiken?

  • A) Spela så snabbt som möjligt
  • B) **Samarbete och samspel mellan instrumenten**
  • C) Öva individuella färdigheter
  • D) Lyssna på musik

3. Vad bör eleverna diskutera när de arbetar i grupper?

  • A) Hur man spelar snabbast
  • B) **Rollfördelningen inom gruppen**
  • C) Bästa låtarna
  • D) Instrumentets historia

4. Hur länge varar instrumentövningar vanligtvis i den här lektionen?

  • A) 5 minuter
  • B) **10-20 minuter**
  • C) 30 minuter
  • D) 45 minuter

5. Vilken typ av feedback ska ges under teknikövningar?

  • A) Kritisera prestationer
  • B) **Ge konstruktiv feedback**
  • C) Ignorera eleverna
  • D) Berätta egna erfarenheter

6. Vilken aktivitet sker efter gruppövningar?

  • A) **Framträdande av låten**
  • B) Individuella övningar
  • C) Skapande av ny musik
  • D) Teoretisk diskussion

7. Vad är ett exempel på en teknikövning?

  • A) **Skalor**
  • B) Improvisation
  • C) Komposition
  • D) Lyssningsövningar

8. Vad kan eleven tänka på efter att ha framfört sin låt?

  • A) **Reflektera över sin prestation**
  • B) Diskutera med läraren
  • C) Spela en annan låt
  • D) Analysera låtens historia

9. Vad är en viktig del av samspelsövningar?

  • A) Spela solo
  • B) **Stötta varandra**
  • C) Tävla mot varandra
  • D) Ignorera andra

10. Vad handlar exit-ticket om?

  • A) Nedskrivning av låtar
  • B) **Reflektion över dagens övningar**
  • C) Avslutning av lektioner
  • D) Feedback till läraren

11. Vilket instrumentslag övar i grupp?

  • A) **Stråkinstrument**
  • B) Blåsinstrument
  • C) Trumsätt
  • D) Pianister

12. Vad ska eleverna diskutera inom sin grupp?

  • A) **Roller och samarbete**
  • B) Bästa solon
  • C) Använda olika musikstilar
  • D) Skapa nya låtar

13. Vad är ett av målen med instrumentövningar?

  • A) Bli bäst i klassen
  • B) **Utveckla tekniska färdigheter**
  • C) Skriva låtar
  • D) Lyssna på andras verk

14. Vad ska eleverna reflektera över efter framträdandet?

  • A) Bästa musiker i klassen
  • B) **Sammanhållning och samspel**
  • C) Hitta nya låtar
  • D) Vilka låtar som är svårast

15. Vad berör teknikträning?

  • A) **Rytm och skalaövningar**
  • B) Låtskrivning
  • C) Teoretiska studier
  • D) Improvisation

Resonerande frågor

1. Hur har din teknik förbättrats genom dagens övningar?

Syftet är att få eleven att reflektera över sina egna framsteg och insikter.

2. Diskutera vikten av samarbetsförmåga i musikaliska sammanhang.

Här kan eleven visa förståelse för samarbete och dess betydelse.

3. Reflektera över en utmaning du stötte på under övningarna och hur du hanterade den.

Denna fråga ger eleven möjlighet att visa problemlösningsförmåga.

4. Hur kan du tillämpa det du lärt dig om teknikövningar i din egen träning?

För att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktik.

5. Vilka kvaliteter är viktiga för att lyckas i gruppövningar?

Eleven ges tid att reflektera och uttrycka sina åsikter om teamwork.

6. På vilket sätt kan musikaliska övningar främja din självkänsla?

Denna fråga syftar till att få eleven att överväga musikens inverkan på deras liv.

7. Hur skulle du kunna ge konstruktiv feedback till en klasskamrat?

Eleven kan visa insikter i hur man ger och tar emot feedback.

8. Reflektera över skillnaderna mellan individuell träning och gruppträning.

Ger eleven möjlighet att jämföra och diskutera olika träningsformer.

Bedömning

Provet kan bedömas med maximalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, varav minimum 2 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs 12 poäng, varav minimum 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng, varav minimum 5 poäng från resonerande frågor.